به گزارش ایرنا داوود شهرکی روز یکشنبه در نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی به ریاست استاندار افزود: علیرغم وجود ظرفیت های خوب در استان اما در حوزه اکتشاف معادن سال های گذشته کار سیستماتیک انجام نشده و عمدتا سطحی بوده است.
وی گفت: در این زمینه سال های اخیر با استفاده از 2 بخش عملیات ژئوفیزیک هوایی و همکاری بخش خصوصی توانمند که بتواند ریسک این کار را بپذیرد، اقداماتی انجام شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر برای نخستین بار از جدیدترین فناوری اکتشاف معادن ایران در خراسان جنوبی استفاده می شود و فعالیت های اکتشافی با همکاری بخش خصوصی با فناوری جدید در حال انجام است.
وی اظهار داشت: یکی از برنامه های ما در جلسات شورای معادن ارایه گزارش اقدامات انجام شده در خصوص مطالعات پهنه های اکتشافی واگذار شده است و در انتخاب سرمایه گذارانی که پهنه های اکتشافی به آنها واگذار شد وسواس زیادی به خرج دادیم و در نهایت پهنه را براساس قانون واگذار کردیم.
شهرکی گفت: از آنجا که سیاستگذاری در خصوص ساماندهی و واگذاری محدوده های معدنی در استان و مزایده محدوده ها براساس تصمیم شورا انجام خواهد شد لذا از مسئولان درخواست می شود هرگونه انتقاد، پیشنهاد یا نظرات خود را این زمینه بیان کنند.
وی افزود: در راستای فعالیت هایی که بخش خصوصی در حوزه معادن بر عهده دارند در بخش اکتشاف تاکنون 10 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.
وی گفت: با توجه به اقداماتی که در حوزه معادن از سه سال قبل در استان آغاز کرده ایم باید فرایند اکتشاف معادن در استان به زودی تکمیل شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به ظرفیت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان اشاره کرد و گفت: با توجه به گسترده بودن خراسان جنوبی تقریبا این ظرفیت در تمامی شهرستان ها وجود دارد.
وی افزود: ممکن است در بخشی از معادن استان نیز سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی یافت شود اما در این بخش با کمبودهایی مواجه هستیم که باید جبران شود تا شاهد رشد این صنعت در استان باشیم.
وی تاکید کرد: برای بازاریابی و فروش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نیاز به حمایت های میراث فرهنگی داریم و اتفاقات خوبی تاکنون در این زمینه افتاده اما در جایگاه استان نیست و باید توسعه و رشد یابد.
مدیرعامل شرکت آفاق پویندگان اکسیر نیز در این نشست گفت: فناوری های جدید این امکان را به سرمایه گذار می دهد قبل از ورود به سرمایه گذاری در حوزه معدن، میزان ریسک کار خود را سنجیده و سپس وارد عمل شود.
دستجردی گفت: خرید ابزارهای هایتکت در زمانه ای که با ترحیم مواجه شده ایم بسیار سخت است اما تمام مسیر ما را به سمت خرید فناوری های جدید سوق داد.
وی اظهار داشت: در شرایطی که کشور به شدت نیازمند اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی است سه میلیون و 750 هزار دلار برای خرید تجهیزات هزینه کردیم لذا دنبال راه های می گردیم که ریسک سرمایه گذاری را پایین آورده و این ذخایر را نشان دهیم.
وی بیان کرد: در فاز نخست برای اکتشافات اولیه 300 میلیون تومان هزینه کردیم و هزینه اکتشافات ثانویه حدود 2 میلیارد تومان است.
این سرمایه گذار بخش خصوصی در پهنه معدنی دهسلم نهبندان بیان کرد: برای مطالعه ظرفیت های این منطقه تاکنون 200 روز کاری مطالعه انجام دادیم.
وی گفت: در منطقه ای که مردم کمترین امکانات را نداشتند برای تقویت سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال پایدار نیاز به حمایت دولت و مسئولان داریم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی چندی پیش گفت: تاکنون بیش از 80 درصد مطالعات پهنه های اکتشافی معدنی استان به اتمام رسیده است و معرفی مناطق امیدبخش و آزادسازی پهنه ها در دستور کار قرار دارد.
شهرکی گفت: در حال حاضر صدور بیش از 30 پروانه اکتشاف مناطق شناسایی شده و اولویت دار پهنه های اکتشافی شرکت های تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سرمایه گذاری صنایع و معادن کوثر، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و ایمیدرو در دست پیگیری است.
وی اظهار داشت: از ابتدای امسال هفت فقره پروانه بهره برداری معادن با سرمایه گذاری 148 میلیارد ریال و ایجاد 128 فرصت شغلی مستقیم در استان خراسان جنوبی صادر شده است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.