به گزارش ایرنا ماشاءالله کریمان خراسانی روز چهارشنبه در پنجمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب زیرزمینی نهبندان افزود: به دلیل مصرف زیاد آب توسط درختان اکالیپتوس و نفوذ ریشه آنها در لوله های فرعی و انشعابات آب، مسئولان برنامه زمانبندی جایگزینی درختان سازگار با این درخت را ارائه دهند.
حدود 15 سال قبل کاشت درخت مقاوم و همیشه سبز اکالیپتوس برای زیباسازی فضای شهری به امید افزایش فضای سبز و کاهش گرد و غبار ناشی از بادهای 120 روزه در نهبندان انجام شد.
اما درخت اکالیپتوس برای پیدا کردن آب خود را به جاهای نمناک به ویژه آب های زیرزمینی و لوله ها و چاه های فاضلاب می رسانند و ریشه آن به شدت رشد می کنند که نفوذ ریشه این درخت در لوله های فرعی و انشعابات آب تاکنون مشکلات زیادی را در نهبندان ایجاد کرده به طوریکه که 15 درصد اتفاقات آب این شهرستان در اثر نفوذ ریشه این درخت است.
فرماندار نهبندان با بیان اینکه با شروع فصل گرما نیاز آبی روستائیان و عشایر افزایش می یابد از مسئولان متولی خواست از تمام ظرفیت ناوگان حمل و نقل موجود در شهرستان در خصوص آبرسانی سیار به روستاها و مناطق عشایری استفاده کنند.
وی ادامه داد: به دلیل خشکسالی روستائیان و عشایر از کمبود شدید آب رنج می برند که باید در راستای حل این مشکل تلاش کنیم.
کریمان خراسانی، فرهنگ سازی برای صرفه‌ جویی در مصرف آب را یک ضرورت دانست و گفت: موضوع کمبود منابع آبی با توجه به خشکسالی‌ های سال‌ های اخیر و ادامه روند کاهش نزولات جوی در تمام کشور و به خصوص نهبندان مشهود بوده، اقدامات و راهکارهای پیشگیرانه در جلوگیری از کاهش منابع آبی و اطلاع رسانی در زمینه پرهیز از مصرف بی رویه توسط افراد الزامی است.
وی با بیان اینکه با نصب کنتورهای هوشمند، تغییر الگوی کشت و استفاده از روشهای نوین آبیاری می توان مصرف آب را در بخش کشاورزی مدیریت کرد، افزود: برای افزاش آبدهی قنوات اجرای طرحهای آبخیزداری در بالا دست قنوات مدنظر قرار گیرد.
شهرستان نهبندان با 26 هزار کیلومترمربع مساحت و بیش از 100 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
مرکز این شهرستان در 200 کیلومتری بیرجند است.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.