مرتضی جلالی فرد عصر یکشنبه در حاشیه جلسه کمیته بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی (HSEE) و مدیریت بحران معادن زغالسنگ به خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به وسعت شهرستان طبس و فاصله معادن از شهر، به طور میانگین برای بازدید از معادن 200 کیلومتر رفت و برگشت مسافت طی می‌شود.
وی گفت: نیمه دوم سال گذشته با درایت مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، کمیته HSEE (بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی) و مدیریت بحران معادن زغالسنگ خراسان جنوبی در طبس راه اندازی شد و به طور مداوم ایمنی معادن رصد می‌شود.
وی ادامه داد: در این کمیته که با محوریت شرکت زغالسنگ تشکیل شده است نمایندگان هفت معدن، کارشناسان HSEE سازمان صنعت، معدن و تجارت، کارشناس بازرسی اداره کار و نماینده نظام مهندسی معدن حضور دارند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس با بیان این که این جلسه هر ماه برگزار می‌شود افزود: قبل از جلسه بازدید از معدن انجام می‌شود و مسئولین دیگر معادن نیز در این بازدید حضور دارند که نقطه نظرات خود را در جلسه مطرح می‌کنند و جمع بندی می‌شود.
وی بیان کرد: در این جلسات اشکال‌هایی از معادن گرفته می‌شود که تا جلسه بعد باید رفع شوند، همچنین جدیدترین بخشنامه های ایمنی به مسئولین معادن اعلام می‌شود.
جلالی فرد گفت: لیست اقلامی که مورد نیاز ایمنی معادن است تهیه شده و برای وزاتخانه ارسال شده و نقشه های ایمنی معادن نیز به روز شده است.
وی ادامه داد: در جلسه امروز مطرح شد که نه تنها برای پروانه های بهره برداری معادن، بلکه برای بلوک های معدنی مسئول فنی و ایمنی تعیین شود تا ایمنی معادن افزایش یابد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس در پاسخ به خبرنگار ایرنا در مورد نحوه نظارت بر سایر معادن گفت: همه معادن مسئول فنی دارند و معادنی که بالای 25 نفر نیرو دارند ضروری است که علاوه بر مسئول فنی، مسئول ایمنی داشته باشند.
وی افزود: هر ماه گزارش های مسئولان فنی و ایمنی این معادن رصد و طبق برنامه عادی هر 6 ماه یک بار بازدید نظارتی معادن توسط کارشناسان ناظر سازمان صنعت و معدن انجام می‌شود.
جلالی فرد بیان کرد: چون بیشترین خطر را در معادن زیرزمینی داریم، این کمیته برای هفت معدن زغالسنگ زیرزمینی شهرستان طبس شکل گرفته است.
وی اظهار داشت: به دلیل وجود گاز در زغالسنگ، این معادن هر لحظه با خطر مواجه است و هیچ کس نمی‌تواند بگوید معادن ما کاملا ایمن است.
ذخیره زغالسنگ شهرستان طبس، 76 درصد ذخایر زغال سنگ کشور را شامل می شود که ذخیره معدنی پروانه های بهره برداری صادر شده بیش از 860 میلیون تن و ذخیره زمین شناسی شهرستان بیش از پنج میلیارد تن است.
سالانه بیش از 1.7 میلیون تن زغال سنگ از حوزه معادن زغال سنگ طبس استخراج می‌شود و بیش از چهار هزار نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.
شهر طبس در 270 کیلومتری غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7217*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.