به گزارش ایرنا مهدی هاشمی مقدم روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی آب افزود: اصلاح یا بازسازی شبکه ها و خطوط انتقال آب در استان بسیار هزینه بر و از توان ما خارج است.
وی با بیان اینکه برای اصلاح و بازسازی خطوط فرسوده 60 میلیارد تومان بودجه نیاز است گفت: هر کیلومتر اصلاح و بازسازی شبکه و خطوط انتقال آب 100 میلیون تومان هزینه دارد.
وی اظهار داشت: از آنجا که تامین این میزان منابع در توان دولت و استان نیست برای جلوگیری از هدررفت آب اقدامات تاکتیکی از جمله نشت یابی خطوط و تعویض کنتورهای خراب را در دستور کار داریم.
مدیرعامل شرکت آبفا استان خراسان جنوبی تاکید کرد: اقتصاد آب موضوع مهمی است اما با هزینه های پایین در اختیار مردم گذاشته می شود، قیمت تمام شده هر متر مکعب آب در استان 1286 تومان است در حالیکه با قیمت 567 تومان در اختیار مشترکین قرار می گیرد.
وی گفت: متوسط مصارف خانگی آب شرب در استان 138 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است که حد مجاز آن 110 تا 150 لیتر است و از این نظر در استان مصرف مناسب است.
وی متوسط مصرف سرانه کل استان را 188 لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز اعلام کرد و گفت: مردم خراسان جنوبی با توجه به فرهنگ غنی که دارند توجه ویژه ای به مصرف آب دارند.
هاشمی مقدم 80 درصد مشترکان آب و فاضلاب شهری استان را کاربران خانگی دانست و اظهار داشت: این جمعیت 74 درصد مصرف آب شرب استان را در اختیار دارند اما 17 درصد باقیمانده 32 درصد حجم آب را مصرف می کنند که برنامه ریزی کرده ایم مصرف این افراد را کاهش دهیم.
وی درباره فعالیت تصفیه خانه بیرجند و میزان رضایت مردم از کیفیت آب گفت: به اذعان شرکت آب منطقه ای ماهانه این تصفیه خانه هفت تا هشت میلیارد تومان هزینه دارد.
وی ادامه داد: هزینه های تصفیه خانه در سرمایه گذاری استهلاک لحاظ نشده همینطور آب با قیمت پایین در اختیار شهروندان قرار می گیرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با بیان اینکه موضوع آب در استان از حساسیت بالایی برخوردار است اظهار داشت: هر فردی در هر جایگاهی نباید نسبت به موضوع آب احساسی برخورد کند.
وی با تاکید بر اینکه کیفیت خوب آب باید متناسب با قیمت تمام شده باشد گفت: این اطمینان را به شهروندان می دهم که اکنون کیفیت آب شرب بیرجند در حد استانداردهاست.
وی اضافه کرد: پارامترهای شیمیایی آب و تمامی جامدات محلول در آب سنجیده می شود و میزان مجاز یکهزار و 500 میلی گرم بر لیتر است که عدد آب بیرجند زیر یکهزار و 200 میلی گرم است.
هاشمی مقدم گفت: در گذشته آب شرب دارای فلزات سنگین بود که اکنون حذف شده است و در بحث میکروبی هیچ مشکلی وجود ندارد و روزانه از بخش ها و نقطه های مختلف نمونه برداری و علاوه بر این برای حذف آلودگی های ثانویه نیز توسط شرکت آبفا و مرکز بهداشت کلرزنی انجام می شود.
وی گفت: گوارایی آب حق مردم است که در این راستا اقدامات خوبی انجام شده، یکی اینکه از ظرفیت بخش خصوصی برای اشتغال و اینکه آب بهتری در اختیار مردم قرار بگیرد، استفاده شده است.
هاشمی مقدم ادامه داد: در شهرهای مختلف ایستگاه های تصفیه عمومی راه اندازی شده تا امکان تامین آب گواراتر برای مردم فراهم شود ضمن اینکه مراقبت ها و کنترل های بسیار سخت بهداشتی نیز انجام می شود.
وی بیان کرد: استان های دیگر نیز در حال تلاش هستند تا از این مدل در شهرهای خود استفاده کنند و چاره ای نداریم جز اینکه بخش خصوصی در حوزه آب سرمایه گذاری کند.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.