به گزارش ایرنا داوود شهرکی روز شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: کاهش خام فروشی یکی از سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در استان نیز این مهم مورد توجه قرار گرفته است.
وی گفت: در خصوص فرآوری خاک های صنعتی مانند بنتونیت چند واحد از محل طرح های روستایی و عشایری در شهرستان های بیرجند، بشرویه، سرایان و فردوس معرفی شده اند.
وی گفت: در حوزه سنگ های گرانیتی نیز با حمایت آستان قدس رضوی قرار شد کارخانه سنگ استان تجهیز شود همچنین 100 نفر از فعالان سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان با حمایت آستان قدس تسهیلات دریافت خواهند کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: سال جاری مشکلات اقتصادی ناشی از فشارهای بیرونی بر کشور حاکم شد که در استان در بخش اقلام اساسی مانند گوشت که در کشور تورم سنگینی داشت، حمایت از واردات دام و واحدهای عرضه کننده را در دستور کار قرار دادیم.
وی گفت: از این طریق بخشی از نیاز استان در این زمینه را تامین و حتی به استان هایی مانند تهران که نیاز به گوشت داشتند، محصولات را ارسال کردیم.
وی بیان کرد: روند بدین صورت بود که واردات باید حتما در استان کشتار می شد و گوشت مورد نیاز داخل تامین و مابقی به استان های دیگر ارسال شود که علیرغم قیمت بالایی که گوشت در استان های مجاور داشت در خراسان جنوبی جزو استان های با پایین ترین قیمت بودیم.
شهرکی اظهار داشت: همچنین در خصوص برنج با هماهنگی تعاونی مرزنشینان و سازمان جهاد کشاورزی نیاز مردم تامین و در محل های مشخص عرضه شد.
وی به برگزاری نمایشگاه ضیافت در استان اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه کالاها و اقلام اساسی خانوارها از جمله گوشت، برنج، تخم مرغ، شکر، مرغ منجمد و سایر اقلام با قیمت های مناسب توزیع و عرضه شد.
وی افزود: خراسان جنوبی جزو استان های صادرکننده مرغ و تخم مرغ است که طی این مدت علاوه بر تامین نیاز داخل، استان های دیگر نیز از محصولات تولیدی استان بهره مند شدند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به اجرای طرح رونق تولید از سوی دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: علیرغم مشکلات زیادی که سال ها در حوزه صنعت داشتیم توانستیم سال 95 حدود 230 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به 450 واحد تولیدی استان پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: پارسال نیز 250 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی استان پرداخت شد.
وی گفت: همچنین 150 جلسه پارسال و امسال در خصوص رفع مشکلات واحدهای تولیدی از جمله مالیات، تامین اجتماعی، معوقات بانکی، دستگاه های دولتی و سایر موارد برگزار شد.
شهرکی با بیان اینکه تمامی واحدهای صنفی استان به خرید کالای ایرانی و داخلی الزام شدند افزود: در سالی که به عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده تمامی واحدهای صنفی حتی تعاونی ها را ملزم کردیم از عرضه کالای خارجی جلوگیری کنند.
وی با تاکید بر اینکه اکنون کالای دخانی قاچاق در سطح عرضه استان وجود ندارد بیان کرد: اگر موردی در این زمینه گزارش شود در اولین فرصت نسبت به این مهم اقدام خواهد شد.
وی اظهار داشت: در حوزه قاچاق سایر اقلام بهداشتی، آرایشی و کالاهای خدماتی نیز قاچاق در سطح عرضه کاهش یافته است حتی نوشیدنی های خارجی را در استان نداریم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: پنج دسته از قاچاقی که وارد کشور می شود در عرضه مستقیم در واحدهاست که خراسان جنوبی در مسیر گذر قاچاق قرار دارد اما قاچاق محور نیست.
وی عنوان کرد: تلاش داریم در مرز این استان بتوانیم ظرفیت های قانونمند ایجاد کنیم تا جبران درآمدی برای مردم این استان باشد و سال قبل بازارچه دوکوهانه نهبندان به صورت یک طرفه برای واردات دام فعال شد علیرغم اینکه کشور مقابل علاقه مند به بازگشایی مرز نبود.
وی افزود: پارسال حدود 900 میلیون دلار صادرات کالا از بازارچه های مرزی استان انجام شد که از این میزان 180 میلیون دلار در گمرکات استان ثبت شده است و نشان می دهد واحدهای تولید کننده در صادرات موفق تر ورود کرده اند.
شهرکی اظهار داشت: کاشی و سرامیک، سیمان، خوراک دام و طیور، قطعات فلزی، مرغ منجمد و محصولات مختلف صنایع معدنی از جمله اقلام عمده صادراتی بوده است.
وی با بیان اینکه رونق اقتصادی در استان با تمامی مشکلات قابل مشاهده است گفت: واحدهای تولیدی استان در ادامه عملیات ساختمانی مهانسرای زائر در مشهد همراهی کرده و پیشنهاد دادند برخی از این ساختمان توسط صنعت استان مدیریت شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: برای تکمیل پروژه فولاد قاینات مشکلات زیادی داشتیم که در نهایت با پیگیری وزارتخانه مقرر شد سازمان توسعه معادن به نیابت این پروژه را پیش ببرد و منتظر مشارکت بخش خصوصی نباشد.
وی به مشکل مردم در خصوص واگذاری زمین این واحد تولیدی اشاره کرد و گفت: مجموع این پروژه 150 تا 200 هکتار زمین نیاز دارد در حالیکه مردم 600 هکتار زمین به صورت رایگان واگذار کرده اند.
وی ادامه داد: اکنون با رای قاضی اگر شکات مشکل دارند زمین به آنها برگشت داده می شود اما درخواست دارند، زمین برگشت داده نشود بلکه پول زمین پرداخت شود که این انتظار در توان پروژه نیست.
شهرکی فولاد قاینات را بزرگترین پروژه اقتصادی استان دانست و گفت: فاز نخست این پروژه سه ماه ابتدای سال 98 راه اندازی می شود که برای حدود 700 نفر اشتغالزایی خواهد شد.
وی بیان کرد: با راه اندازی این واحد تولیدی بخشی از اشتغال استان رفع می شود و اکنون مسیر و مانعی برای ادامه فعالیت پروژه وجود ندارد و تامین مالی آن نیز در حال انجام است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.