علیرضا یاری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 16 روستای نهبندان زیرپوشش اجرای این طرح بین المللی برای مقابله با بیابان زدایی قرار دارد.
'شهرستان نهبندان در جنوب خراسان جنوبی با فاصله 200 کیلومتر از مرکز استان یکی از نقاط کمتر برخوردار از حیث وضعیت اقتصادی و در عین حال غنی از لحاظ کشاورزی، معدن و سنگ های تزئینی، گردشگری و فرصت های سرمایه گذاری به شمار می رود.'
وی بیان کرد: فاز نخست و دوم طرح بین المللی ترسیب کربن در 37 روستای شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی به مساحت 225 هزار هکتار اجرا شد.
وی گفت: همچنین طرح تعمیم ترسیب کربن در 17 روستای زیر پوشش بخش ماژان شهرستان خوسف در سطح 98 هزار هکتار با موفقیت اجرا شد.
مدیر اجرایی طرح بین المللی ترسیب کربن در خراسان جنوبی اظهار داشت: نتیجه انجام فعالیت های اصلی این طرح در پنج گروه بسیج جامعه محلی، نهادسازی و کارگروهی، آموزش و بهره مندی از دانش و مهارت، درآمدزایی و ایجاد معیشت پایدار، بهبود خدمات توسعه ای پایدار و مدیریت پایدار و مشارکتی منابع طبیعی قابل مشاهده است.
وی افزود: تشکیل گروه های توسعه روستایی و صندوق های خرد اعتباری با هدف تسهیل مشارکت روستاییان در فعالیت های اجرایی و مالی برای مدیریت پایدار منابع طبیعی از عمده ترین موفقیت های اجرای این پروژه بین المللی در استان بوده است.
یاری تاکید کرد: در واقع گروه های توسعه روستایی اصیل ترین و مردمی ترین نهادهای مشارکتی در جوامع روستایی بوده که در صورت موفقیت و ثبات می توانند به عنوان پشتوانه ای محکم، ضامن پایداری و موفقیت اهداف مورد نظر در طرح های مشارکت مردمی باشند.
وی گفت: آنچه در شکل گیری تمامی این گروه ها مشترک بوده و حائز اهمیت است، توجه به اصل وجود رابطه مستقیم بین میزان موفقیت فعالیت های توسعه ای در یک روستا و درصد عضویت و مشارکت مردم به ویژه زنان و اقشار آسیب پذیرتر جامعه در این گروه هاست.
وی افزود: در این شیوه، تمرکز بر گروه های روستایی فقیری است که امکان استفاده از سایر تسهیلات نهادهای رسمی و غیر رسمی را ندارند.
مدیر اجرایی طرح بین المللی ترسیب کربن در خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به محرومیت شدید استان، بروز خشکسالی های چندین ساله در منطقه و نظر به لزوم پایداری و ثبات ساکنان روستاهای مرزنشین و اهمیت امنیتی این روستاها یکی از راه های نجات مردم روستایی از محرومیت، توسعه الگوی ترسیب کربن در سطح استان است.
وی چندی پیش به خبرنگار ایرنا گفت: طرح مطالعاتی پروژه بین المللی ترسیب کربن در 9 شهرستان استان در حال انجام است و به زودی اجرا می شود.
یاری افزود: طرح مطالعاتی پروژه بین المللی ترسیب کربن اکنون در سطح یک میلیون و 255 هزار و 340 هکتار از اراضی 9 شهرستان استان در حال انجام است.
وی اظهار داشت: بعد از اتمام مطالعات اولیه طرح یادشده، 142 روستای استان زیرپوشش قرار می گیرد که در فاز نخست این پروژه در 60 روستا اجرایی خواهد شد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.