محمدعلی خاشی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بازدید اخیر مدیرکل امور مرزی وزارت کشور از بازارچه های مرزی استان گفت: در این بازدید مشکلات بازارچه های خراسان جنوبی بررسی و مقرر شد این مشکلات در وزارت کشور مطرح و برای بازگشایی بازراچه ها چاره اندیشی شود.
وی اضافه کرد: در خصوص بازگشایی بازارچه ها هر تصمیمی را که از سوی وزارت کشور به گمرکات استان ابلاغ شود، اجرا خواهیم کرد.
وی گفت: پیگیری های دیپلماتیک و اداری داخل و خارج از استان انجام می شود تا در آینده نزدیک با جلب نظر مسولان کشور افغانستان شاهد بازگشایی مجدد بازارهای استان بخصوص گمرک یزدان باشیم.
مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: در صورت بازگشایی گمرک یزدان زیرکوه، بازارچه گلورده درمیان و دوکوهانه نهبندان از طرف افغانستان زیرساخت های این معابر تجاری با راه اندازی سامانه جامع گمرکی تکمیل می شود.
وی با بیان اینکه در مصوبه راه اندازی بازارچه یزدان شهرستان زیرکوه این بازارچه به عنوان گمرک اصلی معرفی شده است افزود: به دلیل اینکه که افغانستان توان راه اندازی گمرک در آن سوی مرز را ندارد اجازه راه اندازی مجدد گمرک یزدان را صادر نمی کند.
خاشی گفت: در حال حاضر بازارچه ماهیرود به عنوان تنها معبر اصلی صادراتی خراسان جنوبی و افغانستان مطرح است که به دنبال افزایش تعداد معابر اصلی صادراتی بین استان و افغانستان هستیم.
وی اظهار داشت: تمامی زیرساخت ها با تجهیزات کامل در گمرک یزدان زیرکوه فراهم است و علت تعطیلی این گمرک استقرار نیافتن گمرک افغانستان در آن سوی مرز است.
وی با بیان اینکه 2 بازارچه گلورده و دوکوهانه استان و گمرک یزدان از طرف افغانستان بسته است گفت: کشور افغانستان چیزی به نام بازارچه را قبول ندارد و تنها گمرک ماهیرود را به عنوان مرز رسمی تجاری قبول دارد.
در حال حاضر 2 بازارچه گلورده شهرستان درمیان و دوکوهانه شهرستان نهبندان و گمرک یزدان شهرستان زیرکوه در تعطیلی به سر می برند. این بازارچه ها از اواخر دی ماه سال 1393 از طرف کشور افغانستان غیرفعال شد.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.