محسن یوسفی روز یکشنبه در حاشیه بازدید اعضا و نماینده فائو از طرح بین المللی «RFLDL » خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح زمستان سال 94 در استان اجرا شد که تاکنون 20 درصد اثرات ناشی از فرسایش بادی را کاهش داده است.
وی اظهار داشت: اندازه گیری فرسایش بادی گرد و خاک، بررسی مقادیر تلفات خاک تحت مدیریت های مختلف زراعی و خاک ورزی و بررسی تغییرات زمانی شدت فرسایش بادی و گرد و غبار کشاورزی از جمله اهداف اجرای این طرح در استان است.
مجری طرح RFLDL ( احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته) در خراسان جنوبی گفت: ایجاد معیشت پایدار، امنیت غذایی و مقابله با بیابانزایی از طریق ارتقای فعالیت های یکپارچه مشارکتی از جمله اهداف اجرای طرح «RFLDL » در استان است.
یوسفی ادامه داد: احیای تنوع زیستی و افزایش ظرفیت اراضی و چشم اندازهای جنگلی تخریب یافته و افزایش ظرفیت ملی و محلی به منظور توسعه و انتشار تجارت به دست آمده به سایر اراضی خشک و نیمه خشک از دیگر اهداف اجرای طرح مذکور است.
وی اظهار داشت: اجرای طرح RFLDL ( احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته) از سال 90 در سطح 163 هزار و 568 هکتار از مساحت آبخیز در سه روستای دوست آباد، زنگویی و بسطاق و شهر سه قلعه سرایان آغاز شد.
وی یادآور شد: در قالب طرح یاد شده 6 هزار و 496 نفر شامل یکهزار و 959 خانوار تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.
یوسفی، فرسایش بادی، خشکسالی های پیاپی و افت سفره های آب زیرزمینی، شوری و قلیائی بودن خاک و محدودیت برای زراعت های آبی و کاهش تنوع زیستی را از عمده مشکلات شهرستان سرایان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه طرح RFLDL اکنون در پایان سال ششم اجرای خود قرار دارد، یادآور شد: توانمندسازی و مشارکت جوامع محلی، تشکل و تقویت کمیته ها، صندوق ها و تعاونی توسعه و عمران پایدار روستایی از جمله دستاوردهای اجرای این طرح است.
وی ادامه داد: ترویج و راه اندازی مشاغل خرد درآمدزا به منظور بهبود وضعیت معیشتی جوامع محلی، راه اندازی ایستگاه اندازه گیری و پایش فرسایش بادی و پایش منظم رخدادها، تهیه طرح های توسعه روستایی، اجرای پروژه های توسعه و عمران روستایی با تاکید بر مشارکت های مردمی و نهادهای مربوطه از جمله کلیدی ترین برنامه های اجرایی این بپروژه بوده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی یادآور شد: در قالب طرح یاد شده کمیته مدیریت منابع و توسعه در مناطق هدف با عضویت 78 نفر در شهرستان سرایان تشکیل شد.
یوسفی اضافه کرد: همچنین چهار صندوق توسعه پایدار جوامع محلی در قالب 72 گروه و عضویت یکهزار و 959 نفر شامل 774 خانوار در این شهرستان تشکیل و راه اندازی شد.
وی مبلغ کل سرمایه صندوق های توسعه پایدار جوامع محلی را 6 میلیارد و 341 میلیون ریال دانست و اظهار داشت: از این میزان چهار میلیارد و 665 میلیون ریال پس انداز جوامع محلی و مابقی از سایر درآمدها از جمله اجرای مشارکتی فعالیت های احیایی، سود بانکی کارکرد حساب صندوق و کارمزد وام از صندوق است.
نماینده سازمان خوار و بار و کشاورزی «FAO» در ایران روز یکشنبه به همراه کارشناسان فنی فائو و مسئولان استانی از دستاوردها و پیشرفت های پروژه بین المللی احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته شهرستان سرایان خراسان جنوبی بازدید کردند.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.