به گزارش ایرنا، فرهاد سرداری در حاشیه سفر نمایندگان سازمان جهانی خوار و بار ( FAO) به شهرستان سرایان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 10 سال گذشته طبق نقشه های تهیه شده 21 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت فرسایش بادی بود اما اکنون که دور دوم بازنگری نقشه ها صورت گرفته این میزان تقریبا 30 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه وضع بیابانزایی کشور در شرایط مناسبی نیست، گفت: عمده دلیل آن تغییر اقلیم و شدت گرد و غبار منطقه ای است.
سرداری ادامه داد: شور شدن آب، کاهش تولید بیولوژیک و تبدیل مراتع از دیگر دلایلی است که باعث می شود بیابانزایی در کشور با شدت بیشتری پیش برود.
وی با اشاره به مزیت طرح های احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته ( RFLDL ) سرایان و ترسیب کربن یادآور شد: هدف اصلی از اجرای این طرح ها برداشت فشار از روی پوشش گیاهی منطقه بوده و به نسبت طرح های موفقی است.
مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در خصوص برنامه های آینده برای بیابان زدایی اظهار داشت: یکی از اصلی ترین عامل گسترش بیابان عوامل انسانی و اقلیمی است که باید برای کنترل آن برنامه های هدفمند دنبال شود.
سرداری با اشاره به تشکیل کنوانسیونی در سطح بین الملل برای جلوگیری از روند بیابان زایی گفت: کمیته علم و تکنولوژی این کنوانسیون به دنبال تعریف پروژه LDL است تا در دهه آینده میزان تخریب و احیا با هم برابر شود.
وی با بیان اینکه عملا نمی توان جلو تخریب را گرفت تاکید کرد: باید سرمایه گذاری بیشتری انجام شود تا اگر تخریب صورت گرفت بتواند احیا کرد.
وی ادامه داد: طرح های پایلوت این برنامه در چهار استان آغاز می شود که اگر این روش ها جواب داد به سایر حوزه های آبخیزداری تعمیم داده شود.
مدیر کل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و ابخیزداری در خصوص وضع بیابان های استان خراسان جنوبی نیز گفت: مشکلات تاغ زارها به خاطر بارندگی های بهاری نسبت به سال گذشته کمتر بود که جای خوشحالی دارد.
سرداری با بیان اینکه اعتبارات با توجه به شدت بیابانی شدن، کافی نیست اظهار داشت: تمام سعی سازمان جنگل ها و مجلس این است که اعتباری متناسب با بحرانی بودن شرایط تخصیص یابد.
وی ادامه داد: در استان هایی همچون سیستان و بلوچستان، کرمان ، یزد و خراسان جنوبی اوضاع بیابان ها مناسب نیست و نیاز به سرمایه گذاری دولت دارد.
وی روند اجرای پروژه احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته (RFLDL) سرایان را راضی کننده است دانست و افزود: بازدید نماینده FAO از این پروژه منجر به تعمیم آن می شود.
شهرستان سرایان در شمال غربی خراسان جنوبی واقع است و از غرب به شهرستان فردوس، از شمال به بخش کاخک شهرستان گناباد ، از شرق به بخش سده شهرستان قاینات ، از جنوب و جنوب شرق به شهرستان خوسف و از جنوب غربی به بخش دیهوک شهرستان طبس محدود است.
شهر سرایان مرکز این شهرستان در 160 کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی و در دشتی هموار در حاشیه کویر و در دامنه جنوب غربی رشته کوه زابری معروف به شتران قرار دارد.
9766 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.