به گزارش ایرنا علی هاشمی روز پنجشنبه در نشست خبری اعضای شورای قضایی استان افزود: اکنون 99 درصد زندانیان استان مرد و هفت درصد زن هستند در حالیکه در کشور سه درصد زن هستند.
وی با بیان اینکه 13 درصد زندانیان استان جرایم مربوط به سرقت دارند، افزود: از نظر سطح سواد چهار درصد بیسواد محض، 21 درصد دارای مقطع ابتدایی، 44 راهنمایی، 9 درصد دبیرستان و مابقی دیپلم و بالاتر هستند.
وی اظهار داشت: یکی از اولویت های این اداره کل خروج زندان از داخل شهرها به بیرون از حریم شهر است که اکنون هفت زندان استان در خارج شهرها هستند و زندان طبس نیز خارج شهر در دست ساخت است.
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی امنیتی خراسان جنوبی یادآور شد: اکنون سرانه هر زندانی در استان چهار متر مربع است از آنجایی که اگر فضای فیزیکی وجود نداشته باشد اصلاح و تربیت به درستی انجام نمی شود با افتتاح زندان طبس سرانه هر زندانی از چهار متر بیشتر خواهد شد.
هاشمی تعداد زندانیان جرایم غیرعمد استان را 330 نفر دانست و افزود: از این تعداد 178 نفر جرایم غیرعمد از جمله مهریه، نفقه، دیه و بدهی مالی غیر کلاهبرداری دارند.
وی یکی از وظایف اداره کل زندان ها را اجرای حکم حبس دانست و گفت: این در حالیست که رسالت این سازمان اصلاحی و تربیتی بوده و در این زمینه اقدامات خوبی در استان انجام می شود.
وی بیان کرد: سال 95 و 96 تعداد زندانیان جرایم غیرعمد با همکاری ستاد دیه سه رقمی شد و پارسال 109 زندانی غیر عمد با بیش از 9 میلیارد بدهی آزاد شدند.
مدیرکل زندان های خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر 30 درصد زندانیان استان مشغول بکار هستند که در این زمینه انتظار می رود دستگاه های متولی بیشتر ورود پیدا کنند.
هاشمی اظهار داشت: با راه اندازی شورای حل اختلاف در زندان مرکزی بیرجند 11 هزار و 14 مورد مرخصی زندانی داشتیم که پنج هزار و 812 نفر از این مرخصی بهره مند شدند.
وی گفت: پارسال 263 نفر با گذشت شاکی آزاد شدند 722 نفر مشمول عفو قرار گرفتند که منجر به تخفیف مجازات شدند و 65 نفر نیز منجر به آزادی شد.
مدیرکل زندان های خراسان جنوبی افزود: بر اساس بخشنامه ای که برای مرخصی زندانیان در لیالی قدر و عید فطر امسال ابلاغ شد زندانیانی که شرایط کافی و وافی داشتند از مرخصی 15 روزه استفاده کردند.
هاشمی ادامه داد: بر اساس این بخشنامه یکهزار و 40 نفر از مرخصی استفاده کردند و 31 هزار و 200 روز مرخصی به زندانیان داده شد.
وی اضافه کرد: همچنین در این مدت 158 نفر منجر به آزادی شد و افرادی که کمتر از 6 ماه از زندانی آنها باقی مانده بود بنا بر بخشنامه رسیده آزاد شدند.
وی رسیدگی و توجه ویژه به سلامت جسم و روح زندانیان را یکی از رسالت های سازمان زندان ها عنوان کرد و گفت: 49 نفر کادر درمانی در زندان های استان فعال هستند که پارسال 14 هزار مورد ویزیت و سه ماهه امسال سه هزار و 500 ویزیت عمومی ارایه دادند.
هاشمی ادامه داد: در حوزه سلامت روان نیز پارسال یکهزار و 150 نفر و امسال 421 نفر تحت درمان نگهدارنده با متادون قرار گرفتند، همچنین پارسال بیش از 360 نفر از زندانیان غیربومی به محل اقامتشان منتقل شدند.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.