به گزارش ایرنا کامبیز مهدی زاده روز دوشنبه در نشست کارگروه مدیریت پسماند استان خراسان جنوبی افزود: از 16 بیمارستان استان 15 بیمارستان مجهز به دستگاه امحا و جمع آوری زباله است که در آینده نزدیک بیمارستان شهرستان زیرکوه هم مجهز به این سامانه می شود.
وی گفت: پسماندها در علم پزشکی به چهار دسته عفونی، تیز و برنده، شیمیایی و دارویی و عادی تقسیم می شوند که 10 درصد از این آمار را پسماندهای عفونی تشکیل می دهند.
وی اجزای تولید پسماند، جداسازی، بسته بندی و برچسب زنی، جمع آوری و نگهداری در محل تولید، حمل و نقل و عملیات بی خطرسازی را از مهمترین اقدامات در مدیریت پسماند پزشکی بیان کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: طبق قانون تمامی مراکز تولیدکننده زباله باید پسماندها را امحا کنند که در این ارتباط دانشگاه علوم پزشکی در کنار اقدام های انجام شده از توان بخش خصوصی در 2 شهرستان بیرجند و خوسف استفاده کرده و آماده همکاری با بخش خصوصی در سایر شهرستان های استان است.
وی با بیان اینکه بر تمامی عملیات امحا و جمع آوری پسماندهای پزشکی نظارت کامل وجود دارد افزود: امیدواریم با استفاده از توان بخش خصوصی این مهم به بهترین نحو ممکن در مراکز بهداشتی استان محقق شود.
مهدی زاده اظهار داشت: 388 مرکز خارج دانشگاهی و بخش خصوصی در زمینه ذخیره سازی و امحای زباله ها با مشکل مواجه هستند که بخش خصوصی در این زمینه می تواند نقش تاثیر گذاری داشته باشد.
وی نبود سایت ویژه مدیریت پسماندهای شیمیایی و دارویی و همکاری نکردن برخی مراکز درمانی (درمانگاه ها و کلینیک ها) زیرپوشش سازمان ها و ارگان های خاص برای تحویل پسماندهای پزشکی به شرکت های دارای مجوز حمل و دفع زباله را از مهمترین مشکلات پیش روی مدیریت پسماند پزشکی ذکر کرد.
الزام حضور مدیران در کارگروه، ارایه برنامه مدیریت پسماند از سوی دستگاه های اجرایی و تعیین تکلیف مکان های دفن زباله از سوی شهرداران از مصوبات کارگروه قبلی مدیریت پسماند بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
این کارگروه بنا به تصمیم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی و به دلیل ارایه نشدن اطلاعات کافی از برخی دستگاه ها در زمینه مدیریت پسماند قرار شد 15 روز دیگر برگزار شود و مدیران دستگاه ها موظفند با اطلاعات کامل و ارایه گزارش در این کارگروه شرکت کنند.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.