حسن خانی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به روند رو به افزایش سالمندی، بنیاد فرزانگان سال 92 به عنوان پایگاه دائمی برای استقرار و ارتقای میزان بهره وری این قشر از اوقات فراغت در استان راه اندازی شد.
وی یکی از مهمترین مشکلات این بنیاد را ارایه نشدن آمار و اطلاعات سالمندان دانست و گفت: از تمامی ادارات و سازمان های مربوطه استان در خواست می کنیم هر چه در توان دارند از اعتبارات ملی یا استانی، این موضوع را مورد توجه قرار دهند.
وی اظهار داشت: جمع آوری آمار و اطلاعات صحیح و مطالعه نیازسنجی عمومی و دقیق در تامین، حفظ و ارتقای رفاه مادی، اجتماعی، جسمی، روانی و معنوی سالمندان به منظور حفظ استقلال و کرامت انسانی و افزایش کیفیت زندگی آنان در ابعاد مختلف موثر است.
مدیرعامل بنیاد فرزانگان، پیشکسوتان و صاحبدلان خراسان جنوبی گفت: با توجه به کمبود منابع مالی و انسانی باید برنامه های حمایتی با توجه به منابع موجود حساب شده باشد و در راستای پاسخگویی به نیازهای واقعی قشر محروم سالمندان هزینه شود.
وی افزود: برنامه ریزی برای توزیع اثربخش و عادلانه خدمات نیاز به شناخت صحیح جمعیت گیرنده خدمت دارد چراکه بدون شناخت جمعیت، تاثیر پایدار و چشمگیر منابع هدر خواهد رفت.
وی بیان کرد: تمامی ادارات و نهادهای استان در راستای اهداف خودشان باید با کنترل و شناسایی اطلاعات نیروهای تحت پوشش بازنشسته و مستمری بگیر، خدمات گیرندگان و مددجویان به عنوان نیروهایی که 30 سال خدمت کرده اند، بسیج شوند.
خانی نژاد گفت: همچنین باید به عنوان مددجویان و مددرسانان، انتقال دهندگان اهداف سازمان به نسل جدید، بزرگ خاندان و رابط فرزند، نوه و نتیجه، اطلاع رسانی اهداف و چالش های پیش روی سازمان و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای حفظ کرامت سالمندان تلاش شود.
وی با تاکید بر اینکه موضوع آموزش های همگانی در زمینه مسائل و مراقبت های دوره سالمندی مغفول مانده است افزود: بخش بزرگی از سالمندان از پوشش بیمه های تکمیلی محروم هستند.
وی بیان کرد: بیمه عادی پاسخگوی هزینه های درمانی سالمندان که اغلب به بیماری های مزمن و نیازمند درمان طولانی و توانبخشی مبتلا هستند، نیست.
مدیرعامل بنیاد فرزانگان، پیشکسوتان و صاحبدلان خراسان جنوبی گفت: با توجه به تبعات جوامع نو و مدرن، تنهایی سالمندان، کوچک شدن خانواده ها، مهاجرت فرزندان و پیچیدگی های زندگی امروزی سبب شده سالمندان به ویژه افراد زمینگیر از معاشرت و مشارکت اجتماعی محروم شوند.
وی بیان کرد: زمینه ابتلا به افسردگی، اختلال شناختی، آلزایمر و اینگونه موارد در سالمندان افزایش یافته و سبب شده سالمندان مایحتاج و نیازهای روزانه خود را محتاج نزدیکان باشند که زمینه ساز سالمندآزاری، بدرفتاری و سوء استفاده است.
وی یادآور شد: سالمندانی که توانایی زندگی مستقل دارند نیز به دلیل فقدان امکانات آموزشی، تفریحی، رفاهی مناسب و بالا بودن هزینه ها محدود به امکانات خانه و محروم از مشارکت اجتماعی می شوند.
خانی نژاد با بیان اینکه دید مسئولان با سالمندان منصفانه نیست گفت: جامعه به ویژه مسئولان به دید قشر مصرف کننده، غیرفعال و بی حاصل به سالمندان نگاه می کنند.
وی اضافه کرد: این واقعیت که سالمندان قشر سازنده دیروز بوده اند و این حق مسلم آنان است که از تلاش دیروز خود امروز بهره مند شوند در جامعه به فراموشی سپرده شده است.
وی گفت: براساس اصل 29 قانون اساسی، برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، بی سرپرستی، بدسرپرستی، خدمات بهداشتی و درمانی را از حقوق مسلم آحاد مردم دانسته و دولت را مکلف کرده تا از محل درآمدهای عمومی و حاصل مشارکت های مردمی برای تحقق این اصل اهتمام داشته باشد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.