محمد مالکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اعتبار از محل عمرانی و تسهیلاتی بوده و 542 خانوار شهرستان نهبندان از مزایای این طرح ها بهره مند می شوند.
وی اظهار داشت: این طرح ها شامل زیربنایی و تولیدات دامی، تسطیح و یکپارچه سازی زمین و تجهیز اراضی به آبیاری تحت فشار و کم فشار در راستای سیاست های جهاد کشاورزی مبنی بر استفاده بهینه از آب و افزایش راندمان آبیاری است.
مدیر جهاد کشاورزی نهبندان همچنین از توزیع سه هزار و 850 تن دان و علوفه بین دامداری های شهرستان در سال گذشته خبر داد و گفت: از این میزان یکهزار و 150 تن جو مدت دار با قیمت 980 تا 1190 تومان، 700 تن سبوس یارانه ای با قیمت 770 تومان و 2 هزار تن سایر دان و علوفه ها بوده است.
وی بیان کرد: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی و خشکسالی که به ویژه امسال و پارسال بر شهرستان نهبندان حادث شد، گستردگی و ابعاد خشکسالی خیلی زیادتر شده است.
وی گفت: با توجه به پیگیری های خوبی که از طریق وزارتخانه و سازمان جهاد کشاورزی استان انجام شد، امسال باید حداقل پنج هزار تن علوفه را تامین کرده و به صورت مدت دار در اختیار دامداری های شهرستان قرار دهیم.

**10 درصد شتر کشور در نهبندان است
مالکی شهرستان نهبندان را قطب پرورش شتر استان و حتی خراسان بزرگ دانست و یادآور شد: در حال حاضر 10 درصد شتر کشور در این شهرستان وجود دارد.
وی جمعیت شتر نهبندان را 12 هزار نفر عنوان کرد و گفت: این شهرستان بیشترین صادرات گوشت شتر استان را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار داشت: با توجه به پتانسیلی که در شهرستان موجود است و قناعت این دام، لذا پرورش شتر نسبت به سایر دام ها بسیار مقرون به صرفه تر است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان افزود: هرچند امسال مراتع فقیرتر بوده و باید 100 درصد علوفه به صورت دستی در اختیار شترداران قرار گیرد اما در سنوات گذشته مراتع پاسخگوی نیاز شترداران بوده است.
وی گفت: امسال نخستین بار در کشور مجتمع پرورش 300 نفری شتر از محل طرح های مشارکتی در شهرستان نهبندان افتتاح و راه اندازی شد.
وی از پیگیری بازاریابی شیر شتر خبر داد و افزود: رایزنی می کنیم شیر را از شهرستان جمع آوری و صادر کنیم.
مالکی گفت: همچنین یک سرمایه گذار خارجی قرار است کارخانه شیرخشک و مشتقات شیر شتر را در این شهرستان راه اندازی کند که در فاز نخست پنج هزار نفر شتر وارد شهرستان خواهد شد.
نهبندان مرکز این شهرستان در 200 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.