به گزارش ایرنا مهدی ابراهیمی شنبه شب در نشست مشترک کارگروه اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد افزود: با توجه به تاکیدات استاندار خراسان جنوبی در خصوص موضوع گردشگری، امروز خیز بزرگی در بخش گردشگری شهرستان فردوس برداشته شده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر از 190 اثر تاریخی شناسایی شده در شهرستان فردوس 90 اثر ثبت ملی شده است.
وی از باغستان فردوس به عنوان یکی از آثار تاریخی مهم این شهرستان نام برد و گفت: مردم این روستا اکنون با مشکل کمبود آب مواجه هستند و به نظر می رسد این روستا به شهرداری نیاز دارد.
فرماندار فردوس همچنین نرخ مشارکت اقتصادی این شهرستان را 35 درصد و بیکاری را 10.9 درصد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر واحدهای تولیدی بالای 10 نفر اشتغال 58 واحد و شرکت های تعاونی فعال شهرستان 61 مورد است.
وی به وضعیت واحدهای صنعتی شهرستان اشاره کرد و گفت: اکنون 60 واحد صنعتی در شهرستان وجود دارد که 24 واحد فعال، 14 واحد نیمه فعال و 22 واحد تعطیل است.
ابراهیمی اظهار داشت: 35 واحد تولیدی در شهرک صنعتی فردوس وجود دارد که 21 واحد فعال، یک واحد نیمه فعال و مابقی تعطیل شده است و جلسات متعددی برای این کارخانه ها برگزار شده تا مجدد وارد چرخه تولید شوند و سه واحد به زودی وارد کار خواهند شد.
وی مهمترین محصولات کشاورزی این شهرستان را زعفران و انار دانست و یادآور شد: این محصولات زمینه ایجاد و راه اندازی کارخانجات صنایع تبدیلی را دارد و باید در این زمینه سرمایه گذار جذب شود.
وی گفت: ظرفیت خوبی در این شهرستان برای بهره گیری از انرژی های پاک و ارزان باد و خورشیدی وجود دارد اما 2 مورد سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی مراجعه کرده که متاسفانه با عدم مجوز در استان برخورد کرده اند.
فرماندار فردوس کمبود زیرساخت های شبکه های حمل و نقل، برق، گاز و مخابرات، ضعف تخصص و مهارت در نیروی کار، تعدد واحدهای صنفی در بخش خرده فروشی، عدم ساماندهی مراکز خرید و فروشگاه های زنجیره ای و ضعف دانش تخصصی تجار و فعالان اقتصادی را از جمله ضعف های این شهرستان عنوان کرد.
وی گفت: همچنی پایین بودن سطح توسعه به دلیل درآمد ناکافی، غالب بودن شیوه های سنتی تولید بر فعالیت های اقتصادی، پایین بودن منابع بهره وری، نبود مراکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی تخصصی و معتبر در حوزه محصولات تولیدی، عدم توسعه صنایع تبدیلی در حوزه محصولات کشاورزی به ویژه انار و زعفران از دیگر ضعف های شهرستان است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 60 واحد دامداری سنگین در شهرستان فردوس فعال است که توان مصرف شیر تولیدی این واحدها در داخل استان وجود ندارد لذا به استان های مجاور به ویژه مشهد ارسال می شود.
فرماندار فردوس تصریح کرد: این شهرستان به مرکز جمع آوری شیر تبدیل شده و حدود 80 تن شیر از استان خارج و به استان های مجاور ارسال می شود.
وی گفت: یکی از بزرگترین مراکز دامداری خراسان بزرگ در فردوس مستقر است که روزانه 30 تن در فردوس جمع آوری و به مشهد ارسال می شود.
وی اظهار داشت: یکی از مسائل و مشکلاتی که این روزها با آن مواجه هستیم بدهی گلخانه داران شهرستان به بانکهاست که در زمینه رفع این مشکل مکاتباتی با استانداری، نماینده مجلس و جهاد کشاورزی استان انجام شده است.
شهرستان فردوس با پنج هزار و 100 کیلومتر مربع مساحت و بیش از 45 هزار نفر جمعیت در شمال غربی خراسان جنوبی و فاصله 195 کیلومتری بیرجند قرار دارد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.