به گزارش ایرنا سید مجتبی علوی مقدم روز چهارشنبه در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: تقویم هنری تقویمی است که برای همه استان ها توزیع می شود و مهم ترین تقویم جیبی کشور است، باید از خود پرسید که چرا در این تقویم تنها یک خط از خراسان جنوبی آمده است.
وی اظهار داشت: خراسان شمالی استانی هم رده خراسان جنوبی است که در تقویم هنری نام همه شهرها و مکان های گردشگری این استان آمده است.
علوی مقدم بیان کرد: ظرفیت های استان به درستی معرفی نشده و این مهم باید در اولویت برنامه های نخست مدیران خراسان جنوبی قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ما هنوز در معرفی ظرفیت های استان خود عقب هستیم و این موضوع مربوط به عملکرد افرادی است که وقتی 2 نمایشگاه برای استان برگزار شد نسبت به هزینه ها انتقاد کردند در صورتی که این اقدامات سرمایه گذاری است.
وی یادآور شد: وقتی نتوانیم توانمندی های استان بویژه در بحث میراث فرهنگی و گردشگری را معرفی کنیم هیچکس این منطقه را نمی شناسد، همه دستگاه های عضو این کارگروه هر کس به سهم خود وظیفه دارد که باید با تغییر عملکرد خود نوع نگاه به استان را عوض کنیم.
علوی مقدم گفت: مردم این استان به لحاظ دیانت و اعتقاد منحصر به فرد هستند که اگر نتوانیم خراسان جنوبی را به درستی معرفی کنیم به تاریخ استان ظلم کرده ایم.
به گفته وی، باید فرهنگ حضور گردشگر را ابتدا در مدیران و سپس مسئولان منطقه و مردم ایجاد کنیم که این از وظایف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.
وی اظهار داشت: هر چند تا ایده آل های افق روشن گردشگری در استان فاصله زیادی داریم اما خدمات زیادی در این حوزه انجام شده و کسب عنوان اداره کل نمونه در کشور حاصل تلاش کارکنان مجموعه میراث فرهنگی استان است.
وی ادامه داد: همه اعضای کارگروه اهتمام لازم برای کمک به کسانی که در امر گردشگری فعالیت می کنند در دستور کار خود قرار دهند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: در این کارگروه باید سیاست گذاری چشم انداز آینده برای کسانی که در این حوزه سرمایه گذاری می کنند را در دستور کار قرار دهیم.
وی افزود: در یک روستا ظرفیت ایجاد خانه های بوم گردی یک ظرفیت محدودی باید باشد، اگر همه خانه ها بوم گردی شود به زودی ظرفیت خود را از دست می دهد.
وی اضافه کرد: اینکه به فاصله 2 کیلومتر از هم خانه بوم گردی ایجاد و سرمایه گذاری شود شاید مناسب نباشد و این کار باید با برنامه ریزی و رعایت فاصله مجاز باشد.
علوی مقدم گفت: 2 نمایشگاه استانی با فروش 20 میلیارد ریال در فاصله 15 روز برای استان نشان می دهد که ظرفیت این استان بیشتر از این هاست.
وی بیان کرد: رشد 20 درصدی اقامت که در سال گذشته نسبت به سال های قبل انجام شد نشان رشد بسیار خوبی است هرچند هنوز برای ماندگاری گردشگر در سطح ایده آل در استان فاصله داریم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: فرهنگ و آداب مردم استان به درستی معرفی شود تا گردشگر دوباره برای مراجعه به منطقه انگیزه داشته باشد.
به گفته وی، مردم خراسان جنوبی فرهنگ غنی و دینی ارزشمندی دارند که از راه گردشگری می توان این فرهنگ اصیل را معرفی کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: تعیین تکلیف سرمایه گذار منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر، بررسی چگونگی نصب بیلبوردها و تابلوهای تصاویر جاذبه های گردشگری، بررسی حد تحمل مناطق کویری برای صدور پروانه های اقامتی و تاسیسات گردشگری از مصوبات این کارگروه در سال 1396 بود.
حسن رمضانی افزود: در بحث تعیین تکلیف سرمایه گذار منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قرار شد ساخت و سازها همه در چارچوب مقررات مناطق نمونه گردشگری باشد.
وی اظهار کرد: در خصوص نصب بیلبوردها و تابلوهای تصاویر جاذبه های گردشگری مقرر شد سازمان برنامه و بودجه استان اعتباری را پیش بینی کند که بتوانیم در مبادی ورودی همه شهرستان ها بیلبوردهای که حاوی محتوای معرفی شهرستان و استان باشد را نصب کنیم.
وی ادامه داد: در بحث بررسی حد تحمل مناطق کویری برای صدور پروانه های اقامتی در خراسان جنوبی از اقامت های بوم گردی استقبال خوبی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: بررسی طرح گردشگری روستای شوکت آباد، بررسی نحوه هزینه کرد اعتبارات کمک های فنی و اعتباری گردشگری استان، از دستورالعمل های این جلسه است.
رمضانی افزود: همچنین بررسی ضوابط انتظامی سفره خانه های سنتی، برنامه ریزی برای امضای پروتکل گردشگری و صنایع دستی استان با شهرهای مشهد و تبریز به عنوان پایتخت های فرهنگی و گردشگری کشورهای اسلامی از دیگر دستور کارهای این جلسه است.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: روستای شوکت آباد در فاصله پنج کیلومتری شهر بیرجند قرار دارد، طرح هادی این روستا در سال 1384 در کارگروه معماری وشهرسازی استان به تصویب رسیده است.
علی اصغر آسمانی مقدم افزود: این روستا بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 دارای 174 نفر با 143 خانوار جمعیت و مساحت 28 هکتار است.
وی اظهار کرد: برای تهیه طرح گردشگری روستای شوکت آباد طرحی آماده و در سه نوبت در گروه های کارشناسی بررسی شد.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه اداره کل اوقاف وامور خیریه استان در این روستا مالکیت اصلی را دارد با حضور مسئولان این اداره کل از منطقه بازدید میدانی انجام و طرح یاد شده تصویب شد.
آسمانی مقدم ادامه داد: در طرح مصوب مساحت محدوده روستا 55 هکتار بوده که 18 هکتار آن مساحت محور گردشگری، کاربری های پذیرایی و جهان گردی آن 8.5 هکتار و مساحت کاربری های مسکونی و خدمات روستا 28 هکتار سابق است.
سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی هم گفت: روستای شوکت آباد در گذشته روستای گردشگری نبوده، مالک داشته و مالک آن هم با نیت خود این روستا را وقف کرده است.
حجت الاسلام پرویز بخشی پور افزود: این موقوفه موقفه ای انتفاعی نیست،37 نیت مترتب بر این موضوع است، درآمد این موقوفه صرفا باید برای اجرای نیت واقف آن باشد.
وی اظهار داشت: اگر طرح گردشگری قرار است در این منطقه ایجاد شود آب آن باید توسط دستگاه های مربوط تامین شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه باغ شوکت آباد عظمت معماری دوره قاجار را نشان می دهد گفت:
وقتی وارد باغ می شویم سازه های داخل و شادابی آن زیبایی های منحصر به فرد خود را دارد، حمام قدیمی داخل این مجموعه و ورودی های داخل عمارت ظرفیت خوبی برای گردشگری دارد.
وی یادآور شد: باید از این مجموعه به درستی استفاده شود و اداره کل اوقاف هم مساعدت لازم را داشته باشد تا بتوان به بهترین شکل از این مجموعه استفاده کرد.
7559* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.