به گزارش ایرنا علی هاشمی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: از این تعداد، 72 نفر در زندان بیرجند، 29 نفر در زندان قاین، 52 نفر در فردوس، پنج نفر در نهبندان و 22 نفر در زندان طبس حبس هستند.
وی با بیان اینکه بدهی مالی بیشترین فراوانی جرایم غیرعمد را به خود اختصاص داده است گفت: برای زندانیان جرایم غیرعمد در چهار زمینه بدهی مالی، نفقه، مهریه و دیه توسط مددکاران اجتماعی زندان ها پرونده تشکیل می شود.
وی اضافه کرد: در ستاد دیه پنج هدف کلی کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد (دیه، مهریه، نفقه و بدهی های مالی غیرکلاهبرداری)، کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش امنیت و سلامت جامعه، اطلاع رسانی به آحاد مردم در خصوص بدهکاری زندانیان، ایجاد بارقه امید به زندانیان و بازگشت سعادتمندانه به زندگی، مشارکت مردمی به منظور ایجاد روحیه تعاون و گذشت در جامعه دنبال می شود.
مدیرکل زندان های استان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه زندانیان جرایم غیرعمد بدهکارند نه بزهکار گفت: این دسته از افراد جرمی مرتکب نشده اند بلکه به طور ناخواسته و برحسب یک اتفاق روانه زندان شده و اکنون به دلیل عدم توانایی مالی در پرداخت دیه یا بدهی در حبس به سر می برند.
وی از آزادی 109 نفر زندانی جرایم غیرعمد استان در سال گذشته خبر داد و افزود: از این تعداد 74 نفر بدهی مالی، 41 نفر مهریه، سه نفر نفقه و هشت نفر بدهی دیه داشتند.
وی با بیان اینکه حدود 9 میلیارد و 600 میلیون تومان برای آزادی این زندانیان پرداخت شد گفت: از این میزان سه میلیارد و 700 میلیون تومان گذشت شکات بوده است.
وی اظهار داشت: از ابتدای امسال تا 31 اردیبهشت نیز 16 زندانی جرایم غیرعمد با یک میلیارد و 600 میلیون تومان بدهی مالی با همکاری ستاد مردمی دیه در استان آزاد شدند.
هاشمی گفت: از این تعداد 11 نفر بدهی مالی، چهار نفر مهریه و یک نفر دیه بودند که 900 میلیون تومان گذشت شاکی بوده است.
وی عنوان کرد: ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و جرایم غیرعمد در پرونده های زیر 200 میلیون تومان ورود پیدا می کند لذا برای پرونده های سنگین تر باید از منابع شخصی، تسهیلات با ضمانت خیران و سایر امور استفاده کرد.
وی با اشاره به حبس پنج زن دارای جرایم غیرعمد در زندان های استان افزود: به زودی یک زندانی زن در زندان طبس با 400 میلیون تومان بدهی مالی آزاد می شود.
مدیرکل زندان های خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با این زندانی 180 میلیون تومان توسط ستاد دیه کشور پرداخت شد، 120 میلیون تومان توسط شخص فراهم شد و مابقی با رضایت شاکی مواجه شده است.
وی با بیان اینکه این زنان قربانی اعتماد شده اند گفت: ستاد رسیدگی به امور دیه برای آزادی این بانوان توجه ویژه ای دارد.
هاشمی از برگزاری جشن گلریزان برای آزادسازی جرایم غیرعمد استان در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: همزمان به نهم خردادماه جاری چهاردهمین جشن گلریزان با حضور مسئولان استانی و معاون ستاد دیه کشور در سالن پیام مخابرات بیرجند برگزار می شود.
وی با بیان اینکه جشن گلریزان شهر قاین نیز نهم خردادماه برگزار می شود ادامه داد: همچنین جشن مذکور 19 خرداد در زندان طبس و 22 خرداد مصادف با 27 ماه رمضان در فردوس با حضور مقامات استانی و شهرستانی به ویژه مدیرعامل ستاد دیه کل کشور برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: پارسال 360 نفر در جشن های گلریزان استان کمک کردند که مبلغ 60 میلیون تومان توسط خیران گمنام، 210 میلیون تومان نقدی جشن و 139 میلیون تومان تعهدات جمع آوری شد.
هاشمی با بیان اینکه 75 درصد زندانیان خراسان جنوبی جرم موادمخدر دارند اظهار داشت: همچنین 13 درصد به دلیل سرقت و مابقی به خاطر جرایم غیرعمد در زندان ها حبس هستند.
وی درباره جمع آوری کمک های مردمی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد از طریق شبکه های اجتماعی و مجازی عنوان کرد: در واقع ورود به شبکه های اجتماعی برای کمک به آزادی زندانیان ممنوع است چون افراد سودجو نیز وجود دارد.
وی گفت: اگر فردی تمایل به ایجاد کمپین یا گروه در شبکه های اجتماعی برای حمایت از ندانیان جرایم غیرعمد و جمع آوری کمک های مردمی دارد ابتدا بهتر است مجوز اعضای ستاد دیه را دریافت و سپس نسبت به این مهم اقدام کند.
مدیرکل زندان های خراسان جنوبی از انتقال 360 زندانی غیر بومی از استان به زندان های کشور در سال گذشته خبرداد و افزود: در این زمینه خراسان جنوبی رکورددار کشور بود.
وی با بیان اینکه اکنون فقط زندان طبس داخل شهر قرار دارد گفت: برای انتقال این زندان به خارج از شهر اعتبار در سطح ملی دیده شده که اگر جذب شود در اسرع وقت این زندان به خارج شهر منتقل شود.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.