ادامه این نوشته به این شرح است: مطالبه گری ، حساسیت و پیگیری حقوق اجتماعی توسط مردم،رسانه ها،سمن ها و تشکل ها در جهت منافع ملی ، توسعه و درنتیجه پالایش جامعه است.
مطالبه گری ویژگی و نیاز جامعه است و موجب توسعه ، آبادانی و ریشه کنی فقر و محرومیت درجامعه می شود.
وقتی مردم در تعیین سرنوشت خود مشارکت کرده و روحیه پرسشگری داشته باشند، مانع از بروز کاستی ها و بی کفایتی ها در مسئولان و نهادهای تصمیم ساز اجرایی می شوند.
مطالبه گری به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه یافتگی جوامع امروزی پذیرفته شده و اگر مسئولان در قبال مسئولیت خود شهروندانی مطالبه گر،ناظر و خودآگاه به حقوق شهروندی ببینند هرگز به خود جرات فراراز پاسخگویی یا خدای ناکرده کارشکنی و عدم تمکین به قانون را نخواهند داد.
چرا که با شهروندانی روبرو خواهند شد که آنان را رصد کرده و ناظر اعمالشان هست.
این از اساس وظیفه ای است بردوش هر مسلمان وبنا برموازین اسلامی همه دربرابر مسائل اجتماعی مسوولند.
پس مردم حق دارند از مسئولان سوال کنند و مسئولان وظیفه دارند به درستی و شفاف به سوالات و ابهامات مردم پاسخ قانع کننده ای ارائه دهند.
براساس قانون اساسی و سایر قوانین مدنی ، مردم حق دارند سوال کنند و مطالبه گر باشند،ناظر بررفتار ، گفتار و عملکرد مسوولان خود باشند و انتقاد کنند.
مقام معظم رهبری در همین باره می فرمایند : از نظر من هیچ کس مصونیت آهنین ندارد و همه در مقابل قانون و مسئولیت های خودشان پاسخگو هستند و باید جواب دهند.
همیشه این ملت نیاز دارد به اینکه مسئولان او پاسخگوی مسئولیت های بزرگ خودشان درمقابل ملت باشند و روح پرسش و مطالبه گری در مردم وجود داشته باشد.
جامعه بدون مطالبه،جامعه ای مرده و بی هدف است و مطالبه گری حقی است که باید تمام شهروندان هرجامعه از آن برخوردار باشند.
این حق که بصورت پرسشگری شهروندان به دست می آید،مصداقی از «امر به معروف و نهی از منکر» است.
عدم وجود مطالبه گری گاهی موجب می شود اعتبارات و سرمایه های هنگفتی که برای توسعه و عمران اختصاص یافته در مسیر خود هزینه نشوند و در عمل شاهد تحقق اهداف چشم انداز نباشیم.
برای داشتن جامعه ای پویا باید روحیه مطالبه گری دربین افراد جامعه افزایش یابد و از آن سو مسئولان در نهادهای مختلف اجتماع هم ، خود را پاسخگو دانسته و پست و مقامی که به عنوان امانت به آنها سپرده شده را فرصتی برای خدمت بیشتر به مردم بدانند.
رسانه ها نقش اصلی را در اطلاع رسانی ایفا می کنند که لازم است برای مطالبه گری عمومی مردم را آموزش دهند و ضمن ایفای نقش فرهنگ سازی و آموزش شهروندی،باید زبان گویای شهروندان مطالبه گر باشند.
صدای مطالبه گران باید شنیده شود و بهترین گزینه در این میان رسانه ها هستند.مسئولان هم موظفند توجه بیشتری به رسانه ها و پیشنهادهای آنان به عنوان مطالبه گران خواست مردم داشته باشند.
روزنامه آوا نیز با نصب العین قراردادن فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص مطالبه گری و با پشتوانه عظیم مردمی با چشمان تیزبین ، نکته سنج و مطالبه گر ،در راستای رسالت خود پیگیر خواست های مردمی و منتقل کننده ی تقاضاها و مطالبات آنان و خواستار پاسخگویی مسئولان بوده و می باشد.
همچون گذشته،این روزنامه مطالبات و خواسته های مردمی را پیگیری خواهد کرد و در مسیر رسالت واقعی خود که همان مطالبه گری حقوق مردم است ، لحظه ای از پا نخواهد نشست.
*7559 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.