به گزارش ایرنا محمدحسن غلامی روز دوشنبه در نشست مشترک کارگروه آب کشاورزی و کمیته خرید گندم خراسان جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد افزود: از گذشته های دور قنوات مهمترین منابع آبی استان را تشکیل می دهند.
وی گفت: برای ساماندهی قنوات داخل حریم شهرها به ویژه بیرجند باید جلسات اختصاصی با شهرداری ها و بخشداران استان برگزار شود.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دومین استان کشور از لحاظ دارابودن قنوات است عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 6 هزار رشته قنات در استان وجود دارد.
غلامی اظهار کرد: در حال حاضر در خیابان موسی بن جعفر (ع) بیرجند یک کیلومتر قنات از زیر منازل مسکونی رد می شود که باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

** وجود 51 قنات دایر و بایر در محدوده های شهری استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چندی پیش از وجود 51 قنات دایر و بایر در محدوده های شهری استان خبر داد و افزود: باید از تخریب این قنات ها جلوگیری شود.
هاشم ولی پور مطلق گفت: از گذشته تاکنون حریم قنات ها حفظ نشده و بسیاری چاه ها و قنات ها از زیر منزل مسکونی مردم عبور می کند که اکثر خشک شده و باید تعیین تکلیف شوند.

** اولویت ساماندهی قنوات در حریم شهرها با نقاط حادثه خیز است
استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه اولویت ساماندهی قنوات در حریم شهرها با نقاط حادثه خیز است گفت: برای ساماندهی قنوات داخل حریم و حاشیه شهرهای استان باید اعتبار ویژه ای درخواست و لحاظ شود.
محمدمهدی مروج الشریعه افزود: ساماندهی قنوات حریم و حاشیه شهرهای باید به یک برنامه ویژه و خاص تبدیل شود چراکه هر زمان دیرتر این مهم انجام شود هزینه ها سنگین تر خواهد شد.
وی با بیان اینکه باید مطالعه جامع در خصوص قنوات داخل شهرها انجام شود گفت: اگر در زمینه چگونگی حفاظت از این قنوات پروژه هایی انجام یا قرار است انجام شود باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.
وی اظهار کرد: از برخی قنوات که از حاشیه شهرها می گذرد و مربوط به میراث فرهنگی است نیز می توان استفاده های دیگری از جمله تبدیل به محل های گردشگری انجام داد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: باید جلسه ای اختصاصی به عنوان تعیین تکلیف قنوات داخل حریم شهرهای استان با شهرداران برگزار شود و ما نیز تلاش می کنیم از محل اعتبارات استانی رقمی برای ساماندهی قنوات اختصاص دهیم.
وی تاکید کرد: برخی قنوات داخل حریم شهرها از جمله بیرجند آسیب پذیر بوده و ممکن است با افزایش حداقل بارندگی ها، سبب فرونشست منازل مسکونی مردم شده و جان آنها را به خطر اندازد.
وی گفت: برای آن دسته از قنوات روستایی که بازدهی آنها در تولید محصولات کشاورزی بالا نیست و برعکس، از کشاورزان می خواهیم برای سالم سازی و پایدارسازی حداقل آب این قنوات با ما همکاری کنند.
مروج الشریعه اضافه کرد: در این زمینه نیز باید سرمایه گذارانی برای ایجاد جاذبه گردشگری در قنوات جذب شود به شرطی که سود آن در محیط مربوط به قنات در اختیار کشاورز قرار بگیرد.
بهمن ماه سال گذشته 2 جوان 28 و 35 ساله در روستاهای شاخن زیرکوه و رومنجان خوسف خراسان جنوبی به دلیل ریزش قنات جان خود را از دست دادند.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.