به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز یکشنبه در نشست شورای استانی اقامه نماز که با حضور استاندار و جمعی از مدیران استان خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: اینکه نمازخانه یا مسجدی آب و برق نداشته باشد جای تامل است و باید برای آن چاره اندیشی کرد.
وی تاکید کرد: تمامی مسئولان ذیربط نواقص موجود درخصوص نماز مسافران بین راهی را مورد توجه قرار دهند.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر رفع حوائج مسافران در مجتمع های بین راهی گفت: مسافر هر شخصی که باشد در وقت محدود مسافرت باید آرامش روحی و جسمی داشته باشد.
وی بر رفع مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری نمازخانه ها و مساجد بین راهی تاکید و تصریح کرد: باید این مسئله برای همیشه در استان حل شده تا خراسان جنوبی از این حیث در کشور الگو باشد.

** کمیت مساجد و نمازخانه های بین راهی خوب است
مسئول ستاد اقامه نماز استان خراسان جنوبی نیز 2 مقوله کمیت و کیفیت نمازخانه و مساجد بین راهی استان را مورد بحث قرار داد و گفت: در زمینه کمیت وضع خوبی داریم به طوری که در جاده زاهدان و مشهد میانگین فاصله کمتر از 30 کیلومتر و در جاده طبس به سمت تهران نیز میانگین فاصله 50 تا 60 کیلومتر است که نسبت به متوسط کشوری وضع خوبی دارد.
حجت الاسلام حسین کمیلی اضافه کرد: فقط بین مسجد امیرالمومنین (ع) خور تا مجتمع ثامن الحجج (ع) دیهوک فاصله زیادی است که پیشنهاد شده سکوی نماز بین این 2 مکان را به مجتمع خدماتی تبدیل کنند.
وی به کیفیت مناسب مجتمع های رفاهی آستان قدس رضوی در جاده های استان اشاره کرد و گفت: هشت مجتمع توسط آستان قدس تاکنون احداث شده و هنوز هم در دست اقدام است.
وی با بیان اینکه در برخی از این مساجد و نمازخانه ها وضع سرویس های بهداشتی مناسب نیست افزود: با توجه به حجم مسافرانی که در جاده های استان تردد می کنند این مشکل توجیه پذیر نیست و باید رفع شود.
مسئول ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی مشخص نبودن قبله در برخی نمازخانه های بین راهی و نبود متولی برای مساجد در جاده ها را از دیگر مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: بسیاری از مساجد جاده ای امکانات خاصی ندارد و باید در اولین فرصت متولی برای ساماندهی آن مشخص نمود.
وی به نامناسب بودن فضای بیرونی نمازخانه و مجتمع های بین راهی اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلات نیز کمبود مهر نماز در این اماکن است که پیشنهاد می شود به لحاظ بهداشتی بودن از سنگ به جای مهر استفاده شود که لازم است اعتبار مورد نیاز برای خرید این سنگ ها در اندازه مهر تامین شود.
کمیلی درباره نمازخانه های درون شهری گفت: باید شهرداری تدابیری بیاندیشد که ساعت باز بودن نمازخانه بوستان ها افزایش پیدا کند تا امکان استفاده از این اماکن برای مسافران درون شهری نیز فراهم شود.
وی اضافه کرد: امسال چهارمین اجلاس استانی با محوریت نماز و شهدا و چگونگی دعوت به نماز در استان برگزار می شود که شهرستان قاین متقاضی میزبانی از این اجلاس شده است.

**بیشترین کمبود نمازخانه در راه های کویری است
مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده ‌ای خراسان جنوبی هم گفت: بیشترین کمبود نمازخانه و مسجد مربوط به راه‌های کویری از جمله مسیر بیرجند به طبس و بیرجند به نهبندان است که در این زمینه باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.
جعفر شهامت افزود: در حال حاضر ۱۶ سکوی اقامه نماز بین راهی در خراسان جنوبی داریم که بیشتر در راه‌ های کویری ساخته شده است.
وی از وجود 22 نمازخانه و مسجد و 24 مجتمع رفاهی در راه های اصلی استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: 2 هزار و ۱۰۰ کیلومتر طول راه های شریانی استان است که در فصول سفر ۷۵ درصد ترافیک جاده‌ای در این مسیرها قرار دارد.
وی همچنین از ساخت مجتمع خدماتی در منطقه دیگ رستم (مسیر بیرجند به سمت طبس) خبر داد و گفت: موافقت اصولی ایجاد این مجتمع صادر شده و شرکت عمران رضوی نیز تمایل به شروع عملیات آن کرده است.
شهامت به بازدیدهای مستمر از نمازخانه ها، مجتمع ها و مساجد بین راهی اشاره کرد و گفت: بزرگترین دغدغه ما سرویس های بهداشتی است که باید هزینه هایی صرف نظافت و نگهداری آنها شود.
به گزارش ایرنا در این نشست مصوب شد اداره کل اوقاف و امور خیریه و مرکز رسیدگی به امور مساجد متولی امور نمازخانه ها و مسجد های بین راهی باشند.
همچنین مقرر شد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای رسیدگی به فضاهای فیزیکی نمازخانه ها و مساجد بین راهی را عهده دار شود.
سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز مکلف شد از معادن در اختیار، مهر و جامهری برای این اماکن تهیه کند.
تهیه گزارش از مساجد بین راهی توسط صدا و سیما، تشکیل کمیته تخصصی شورای اقامه نماز، نصب قبله نما و تابلویی در نمازخانه ها برای رسیدگی به شکایت ها، فعال کردن کمیته بازدید در شهرستان ها و تبلیغ وقف برای ایجاد نمازخانه های بین راهی از دیگر مصوبات شورای استانی اقامه نماز بود.
ع.ب*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.