به گزارش ایرنا مهدی هاشمی مقدم روز شنبه در نشست عمومی شورای اسلامی شهر بیرجند اظهار کرد: اواخر سال گذشته موفق شدیم در یک اقدام بسیار سنگین و نفس گیر موافقت شورای اقتصاد را برای افزایش سقف وام بانک اکو اخذ کنیم و در همین ارتباط 6 میلیون یورو وام کم بهره برای تکمیل تصفیه خانه و خط دوم انتقال فاضلاب بیرجند تخصیص پیدا کرد.
وی گفت: در حال حاضر نیز پیگیر ضمانت نامه دولت هستیم تا از طریق سازمان سرمایه گذاری صادر شود و پس از آن بتوانیم برای تبدیل موضوع به تفاهم نامه وارد مذاکرات با بانک اکو شویم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی تصریح کرد: در واقع با این اقدام 42 میلیارد تومان منابع مالی وارد شهر بیرجند می شود.

**شبکه آبرسانی شهر بیرجند فرسوده است
وی افزود: با توجه به قدمت شبکه آبرسانی در شهر بیرجند اکنون با مشکل فرسودگی این شبکه و هدررفت آب مواجه هستیم که برای رفع این مشکل تاکنون پنج هزار اتفاق و 744 مورد حوادث در شبکه اصلی و فرعی رفع شده است.
هاشمی مقدم گفت: همچنین توانستیم یکهزار و 700 کنتور خراب را تعویض و یکهزار و 930 مورد انشعابات را بازسازی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه فرسودگی شبکه آب به یک موضوع مهم و بغرنج تبدیل شده است، کاهش هدررفت آب را یکی از برنامه های مهم شرکت آب و فاضلاب استان اعلام کرد و افزود: در تلاش هستیم با دستگاه های نشت یاب فرسودگی را شناسایی و اصلاح کنیم.
وی با اشاره به عمر زیاد شبکه آبرسانی بیرجند تاکید کرد: تعویض این حجم از شبکه نیاز به اقدام انقلابی دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی میانگین هدررفت آب را 7،30 درصد عنوان کرد و گفت: این رقم در شهر بیرجند 35 درصد است که نشان از عقب ماندگی تاریخی در اصلاح شبکه فرسوده دارد.
وی با بیان اینکه تامین منابع مالی برای اجرای شبکه آب و فاضلاب مسکن مهر نیز از دغدغه های مهم شرکت آب و فاضلاب استان است افزود: تلاش زیادی انجام دادیم که از منابع ملی برای پروژه های مسکن مهر اعتبار جذب کنیم اما به علت محدود بودن این منابع باز به منابع استانی حواله شدیم.
هاشمی مقدم بیان کرد: در مجموع منابع ملی، 50 میلیارد تومان برای آب و فاضلاب مسکن مهر مشخص شده که توانستیم از این میزان یک میلیارد و 650 میلیون تومان وارد استان کنیم، این در حالی است که نیازهای استان بالغ بر 60 میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه بیش از 140 کیلومتر از شبکه فاضلاب شهری هنوز اجرا نشده است گفت: تاکنون 2 کیلومتر توسعه شبکه و 38 کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب انجام شده است.

** 15 هزار متر مکعب در بیرجند کمبود مخزن داریم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی به مشکلات موجود در حوزه تنش آبی اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز سال گذشته در بیرجند 2 حلقه چاه را تغییر محل دادیم و یک چاه دیگر هم در دست انجام است.
وی از به روز رسانی مطالعات اصلاح و بازسازی شبکه آب بیرجند خبر داد و گفت: این اقدام از سال گذشته شروع شده و هم اکنون توسط مشاور ذیصلاح به تایید و تصویب کمیته فنی رسیده است.
وی با اشاره به کمبود مخزن آب در بیرجند اظهار کرد: هم اکنون 15 هزار متر مکعب کمبود مخزن داریم.

**درخواست کمک از شورای شهر برای وضع تعرفه های منطقه ای
هاشمی مقدم مهمترین مشکل فعلی را کمبود منابع مالی عنوان کرد و افزود: از شورای شهر می خواهیم مطابق اختیارات قانونی با وضع تعرفه های منطقه ای، این شرکت را در اجرای پروژه ها به خصوص اصلاح شبکه فرسوده یاری کند.
وی این اطمینان را هم داد که با گزارش های میدانی و رسانه ای به مردم مشخص کنند هر ریالی بابت اصلاح شبکه از مردم دریافت شود صرف رفاه خود آنان خواهد شد.
وی با بیان اینکه 84 درصد مشترکان خانگی زیر الگوی آب مصرف می کنند گفت: متوسط مصرف ماهانه مشترکان استان 1،12 متر معکب بوده که با تعدیل فشار شبکه این رقم را به 12 متر مکعب در ماه رسانده ایم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی بیان کرد: این کاهش یک دهم متر مکعب متوسط مصرف خانگی عدد خوبی در کشور است و نشان می دهد هر نفر کمتر از 120 لیتر در شبانه روز آب مصرف می کند.
وی از آمادگی شرکت آب و فاضلاب برای تامین آب فضای سبز شهری از پساب تصفه خانه خبر داد و گفت: اقدامات خوبی توسط شهرداری در فضای سبز انجام شده است و اعلام آمادگی می کنیم از ظرفیت پساب برای آبیاری فضای سبز شهر استفاده شود.
وی افزود: هم اکنون تصفیه خانه بیرجند 21 هزار و 500 متر مکعب در شبانه روز پساب با کیفیت خواهد داشت که می تواند برای آبیاری درختان مورد استفاده واقع شود و این یک فرصت طلایی است.
به گزارش ایرنا درخواست کمک از شورای شهر به منظور تعیین تعرفه منطقه ای برای تامین منابع مالی شرکت آب و فاضلاب استان به کمیسیون بودجه شورا ارجاع داده شد تا در صورت تصویب اجرایی شود.
ع.ب*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.