به گزارش ایرنا پس از حضور یافتن شماری از نانوایان خراسان جنوبی مقابل استانداری، نمایندگان آنان با مسئولان ذیربط دیدار و درباره مطالبات صنفی خود گفت و گو کردند.
رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان بیرجند که از جمله نمایندگان نانوایان بود، به خبرنگار ایرنا گفت: بی تدبیری در امور نانوایان علت اصلی این مشکلات است.
اکبر مرادی افزود: قیمت نان از سال 91 ثابت مانده و از طرفی هزینه های جانبی روز به روز بیشتر شده است.
وی اظهار کرد: اگر قیمت نان مانند سایر اصناف، هر سال با درصد کمی افزایش می یافت امروز با افزایش این هزینه ها روبه رو نمی شدیم.
وی گفت: درخواست ما این است که صدور مجوز نانوایی های آزادپز متوقف شود زیرا با صدور مجوز هر نانوایی، فروش و پخت نانوایی دیگر کم می شود و این مهم مشکلات اقتصادی نانوایان را دوچندان می کند.
رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان بیرجند بیان کرد: با این وجود نانوایان توان خرید سهمیه آرد موردنیاز خود را ندارند و ما هم از گرفتن حق عضویت شرمنده این قشر زحمت کش هستیم.
وی افزود: قانون در همه کشور برابر است و اقدامی هم در این زمینه نمی توان انجام داد اما دولت می تواند با کاهش هزینه های جانبی در استانی محروم مثل خراسان جنوبی مشکلات نانوایان را حل کند.
مرادی گفت: طبق درخواست های انجام شده قرار شد فردا (چهارشنبه) با برگزاری جلسه کارشناسی امور نانوایان در سازمان صنعت، معدن و تجارت و کارگروه آرد و نان استان در شنبه هفته آینده مشکلات نانوایان با حضور کارشناسان بررسی شود.
یکی از نانوایان که 38 سال در این حرفه کار کرده است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: کیفیت آرد به دلیل وارد نشدن گندم خارجی و استفاده از گندم بی کیفیت داخلی بسیار نامناسب است به طوری که نانوایان را مجبور به اضافه کردن افزودنی ها می کند.
به گفته وی از طرفی تعزیرات به نانوایان فشار می آورد که کیفیت نان باید مناسب شود اما با مواد اولیه نامناسب و بی کیفیت مگر می شود نان با کیفیت از تنور درخواست کرد.
یکی دیگر از نانوایان اظهار کرد: قیمت نان از سال 91 افزایش نیافته و از طرفی هزینه های جانبی 100 درصد افزایش داشته است.
وی گفت: سال 91 با پخت 10 کیسه نان 100 هزار تومان هزینه گاز پرداخت می کردم و قیمت نان هم همان بوده است، امروز هم 750 هزار تومان پرداخت می کنم با همان قیمتی که سال 91 تعیین شده است؛ این عادلانه نیست.
وی با بیان اینکه ما هم شهروند هستیم ادامه داد: مگر گناه کردیم برای عده ای اشتغالزایی کردیم، مگر با این هزینه ها می شود مزد کارگر را با قانون کار پرداخت کرد، هیچ نانوایی توان این کار را ندارد.
وی از مسئولان ذیربط درخواست کرد تا قبل از اینکه نانوایی های استان تعطیل شوند فکر و تدبیری بیندیشند.
نانوای 60 ساله با بیان اینکه 90 درصد نانوایی های طرح مشاغل خانگی، غیر بهداشتی هستند افزود: این نانوایی های خانگی نه تنها بهداشت عمومی را به خطر می اندازند بلکه اقتصاد نانوایی ها را هم با مشکل مواجه کرده اند.
به گفته وی هزینه های جانبی این نانوایی های کوچک با توجه به اینکه از مصارف خانگی استفاده می کنند بسیار پایین است و از کمترین امکانات بیشترین استفاده را می برند.
یکی از نانواهای جوان هم با بیان اینکه سوپر مارکت ها به نانوایی تبدیل شده اند گفت: با یک بازدید چند دقیقه ای در سوپر مارکت های سطح شهر شاهد نان هایی با تنوع زیاد هستیم که محل پخت آنها هم بعضا معلوم نیست.
وی ادامه داد: هر کارگاه، مغازه و مکانی برای خودش کاربری خاصی دارد چرا باید محل فروش خاروبار به نانوایی تبدیل شود و از طرفی نانوایی ها به اجاره مغازه و حقوق کارگرانشان محتاج باشند.
3215*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.