به گزارش ایرنا محمدمهدی مروج الشریعه روز پنجشنبه در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از کارخانه خوراک دام چاهداشی شهرستان نهبندان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بهره برداران و کشاورزان باید بدانند آبیاری غرقابی مطلقا ممنوع است و باید از روش های نوین استفاده کنند.
وی گفت: از جامعه کشاورز استان تقاضا دارم روی عرضه اقتصادی آب به طور عمیق فکر کنند زیرا امروز ما باید به مملکت، نسل آینده و خودمان بگوییم ارزش اقتصادی یک مترمکعب آب زیاد است و می توان با استفاده بهینه محصول زیادی برداشت کرد.
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی بیان کرد: امروز استان میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و 10 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و فرصت بسیار مغتنمی از یکسو برای نمایندگان است که از نزدیک با بازدیدهای میدانی، واقعیت هایی را ببینند که مردم و کشاورزان با آن مواجه هستند.
وی گفت: نمایندگان در بازدید میدانی در شرایطی که امروز توفان شن شهرستان نهبندان را درنوردید بدانند اگر کشاورز درخوست استمهال تسهیلات دریافتی، یارانه برای علوفه های دامی یا تسهیلات با کارمزد پایین تر را دارد، نگهداشت و تثبیت این جمعیت بهره بردار در این شرایط بسیار سخت محیطی نیازمند توجه است.
مروج الشریعه با بیان اینکه کشاورز به عنوان تولیدکننده نیازمند حمایت جدی دولت و مجلس شورای اسلامی است اظهار کرد: نمایندگان مجلس که از نزدیک این وضعیت را لمس می کنند برای تصویب آنچه در مجلس و کمیسیون، طرح ها و لوایح قطعا با برداشت بهتری بر اساس مستندسازی دقیق تر برای تصویب قوانین به نفع بهره برداران بکوشند.
وی افزود: حضور و بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در استان فرصت مغتنمی برای بهره برداران، مسئولان، اعضای شورای توسعه و مسئولان بخش کشاورزی استان است تا موقعیت ها را ملموس همراه با پیشنهادات درست بیان کنند.
استاندار خراسان جنوبی گفت: خشکسالی های چندین ساله استان مشکلات فراوانی برای روستاها به ویژه کشاورزان و بهره برداران ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در مسیر خشکسالی طولانی مدت قرار گرفته است عنوان کرد: استان ها مکلف شدند مدل تولید و برنامه تولید، بهره برداری و مصرف بهینه آب را در بخش های مختلف از جمله شورای حفاظت آب، طرح جامع ارایه دهند.
وی ادامه داد: این طرح باید وارد کارگروه ملی شود که به ریاست وزیر نیرو برگزار می شود و اگر لازم شد برخی پیشنهادات از این کارگروه به دولت ارجاع داده می شود.
مروج الشریعه گفت: اکنون در حال تهیه برنامه های استان هستیم که بخشی تهیه شد اما کافی ندانستم لذا به کمیسیون و آب منطقه ای برگشت دادم.
وی با تاکید بر اینکه حق نداریم آب را حتی برای تولید محصول هدر دهیم اظهار کرد: وزن آب مصرفی بالایی که در حداقل یک میلیارد مترمکعب برداشت ما از منابع آب زیرزمینی وجود دارد 80 درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می شود.
استاندار خراسان جنوبی گفت: بخش کشاورزی را باید با شرایط کم آبی منطقه و شرق کشور سازگار کرد و اینکه تولید اقتصادی با کاهش مصرف آب به کشاورز را مورد توجه قرار داد.
وی اضافه کرد: محقق شدن این مهم نیازمند کار علمی، فرهنگ سازی و پژوهش از طریق دانشگاه ها و سازمان جهاد کشاورزی است.
وی بیان کرد: کارگروه در جهت حفاظت و حمایت از جامعه بهره بردار و کشاورز استان کم آب خراسان جنوبی آمادگی دارد و بحث مصرف بهینه آب تنها مختص بخش کشاورزی نیست بلکه در بخش صنعت و شرب که باید میزان نشت آب از شبکه های فرسوده به حداقل برسد نیز مربوط می شود.
مروج الشریعه رمز موفقیت و انجام کار را مشارکت های مردمی دانست و گفت: مردم باید بپذیرند در شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی ها قرار گرفته ایم.
وی با بیان اینکه میزان بارندگی های سال زراعی جاری نسبت به سال قبل حداقل 23 درصد کاهش داشته است افزود: این نشان می دهد اوضاع خشکسالی رو به بهبود نیست.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: از اعضای کمیسیون تقاضا داریم اگر جایی می خواهیم الگوی مصرف را اصلاح کنیم شاید در بخشی با کاهش درآمد کشاورز مواجه شویم که برنامه های حمایتی باید پیش بینی شود.
وی بیان کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی در بهترین زمان ممکن وارد استان شد و ما برنامه های استان را تنظیم و کمک می کنیم تا در بودجه سال 98 سهم خوبی داشته باشیم.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.