به گزارش ایرنا کریم شافعی روز جمعه در نشست جمع بندی و نتایج بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از مزارع و طرح های بخش کشاورزی خراسان جنوبی افزود: این در حالیست که در برخی استان ها میزان بارندگی بالا و چشمه آب وجود دارد و در خصوص گرد و غبار اگر سنجیده عمل نشود، اعتبارات اختصاص یافته بی فایده خواهد بود.
وی تهیه طرح جامع مدیریت گرد و غبار در استان مرزی خراسان جنوبی را از جمله پیشنهادات به این استان ذکر کرد و گفت: تقاضا داریم برای موضوع گرد و غبار یک کارگروه تشکیل داده تا برای مدیریت گرد و خاک استان تمهیدات لازم اندیشیده شود.
وی بیان کرد: امسال 200 میلیون دلار برای آبخیزداری و 150 میلیون دلار برای گرد و غبار اختصاص یافته بود که 200 میلیون دلار تصویب شد و سهم خراسان جنوبی در این رقم باید دیده شود.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از 150 میلیون دلار اعتبارات گرد و خاک نیز 50 میلیون دلار برای برق خوزستان و 100 میلیون دلار برای گرد و غبار در نظر گرفته شده است که قانون توزان منطقه ای 10 تا 20 درصد آن را برای استان های با شرایط ویژه گرد و غبار اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: در مناطق حفاظت شده مربوط به گیاهان و جانوران نیز الگوی ویژه طراحی شده است.
وی بیرجند را یکی از شهرهای بسیار پاک کشور به ویژه در حوزه پسماند اعلام کرد و گفت: در این شهر مردم خودشان پسماند را مدیریت می کنند و شهر را بسیار تمیز دیدیم.
شافعی افزود: امسال یکهزار میلیارد تومان برای مدیریت پسماند اختصاص داده شده که باید برای احداث سه واحد پسماند در این استان پیگیری های لازم انجام شود.
وی با بیان اینکه حدود 500 تن پسماند در استان خراسان جنوبی تولید می شود عنوان کرد: با احداث و راه اندازی این واحدهای پسماند می توان سرمایه گذاری کرد.
وی به قرق های اختصاصی اشاره کرد و گفت: در خراسان جنوبی ظرفیت بسیار خوبی از وحوش و جانوران وجود داشته و تردد جانوران در این منطقه بسیار بالاست که بایستی برای آنها تدبیری اندیشیده شود.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر آب نباشد این جانوران و وحوش تلف شده یا مهاجرت خواهند کرد بنابراین خواهش داریم در جهت ایجاد آبشخورهای مناسب، تامین علوفه و پشتیبانی از این ذخایر محیط زیست استان را کمک کنید.
وی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مناطقی را برای قرق اختصاصی در نظر دارد که اگر سرمایه گذارانی متعهد باشند و بتوانند در زمینه تکثیر تلاش کنند، موثر خواهد بود.
وی به آیین نامه تغییر کاربری اراضی منابع طبیعی و کشاورزی اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی این قانون را درست اجرا نمی کند.
شافعی بیان کرد: جهاد کشاورزی همه زمین ها را زراعی اعلام می کند و اعتقاد دارد وقتی خاک می تواند رشد کند لذا زراعی است در حالیکه سالهای زیادی از خالی بودن زمین می گذرد.
وی با تاکید بر اینکه برای قانون تغییر کاربری باید تعریف درستی داشت اظهار کرد: از نظر قانون زمین زراعی زمینی است که یا کاشت باشد یا پیشینیه ای از کاشت محصول داشته باشد.
وی گفت: روستا یک بافت دارای طرح هادی، حریم روستا، مرتع حریم و مراتع عمومی است اما سازمان جنگل ها شاخص را دیوار روستا در نظر می گیرد که هم حریم روستا و هم مرتع حریم روستا حذف می شود.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بیش از 250 هزار پرونده قضایی در سازمان جنگل ها وجود دارد افزود: اگر سازمان جنگل ها این سه فایل حریم روستا، مرتع حریم و مراتع عمومی روستا را از حوزه خود جدا کند مشکل حل می شود.
وی همچنین گفت: بیش از نیمی از سرزمین ما سرزمین خورشید است لذا باید نحوه استفاده از انرژی خورشیدی در سطح ملی بازنگری شود و در حوزه انرژی پاک و استفاده بهینه از خورشید و گرما می توان سرمایه گذاری کرد.
وی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی ظرفیت خوبی در زمینه انرژی خورشیدی و باد دارد افزود: استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در خراسان جنوبی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
وی بیان کرد: طرح جامع استان مرزی خراسان جنوبی باید تهیه و در سطح ملی دیده شود و استان هایی از جمله خراسان جنوبی که با کم آبی شدید مواجه هستند باید همه مسائل از جمله مصرف آب، تصفیه آب، استفاده از پسماند و طراحی سیستم های به هم پیوسته آب و پساب، الگوی کشت، انتقال آب و ... در طرح جامع دیده شود.
شافعی گفت: بخش زیادی از آب در مسیر انتقال به مزارع کشاورزی نابود می شود و تقریبا از هر 100 لیتر آب بیش از 60 درصد آن به مزرعه نمی رسد که باید این موضوع مورد توجه واقع شود.
وی افزود: درخواست داریم در حوزه آب، کشاورزی و.. برای هر شهرستان خراسان جنوبی یک طرح جامع دیده شود که الگوی کاشت، داشت و برداشت رعایت شده باشد.
اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از معاونان وزرا روز چهارشنبه وارد بیرجند شدند و در هیات های جداگانه از بخش کشاورزی شهرستان های مختلف استان خراسان جنوبی بازدید کردند.
خراسان جنوبی 11 شهرستان دارد و کشاورزی بخش اصلی اقتصاد این استان مرزی را به خود اختصاص داده است.
کم آبی ناشی از کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی متوالی و کاهش سفره های آب زیرزمینی از چالش های این استان است و تغییر الگوی کشت و بهبود روش های آبیاری از الزامات و روش های مقابله موثر با این چالش به شمار می رود که نیازمند حمایت همه جانبه دولت و مجلس است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.