به گزارش ایرنا محمدحسن غلامی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران به وجود 11 هزار و 740 منبع آبی (چاه، چشمه و قنات) در استان اشاره کرد و افزود: از این تعداد 6 هزار و 652 رشته قنات، سه هزار و 299 حلقه چاه و مابقی چشمه هستند.
وی تصریح کرد: رودخانه دائم در خراسان جنوبی وجود ندارد اما حدود پنج درصد آب استان از طریق رودخانه فصلی تامین می شود.
وی با اشاره به مشکلات کم آبی در کشور به ویژه خشکسالی های 19 ساله خراسان جنوبی گفت: در این شرایط اجرای سامانه های آبیاری نوین گامی موثر برای مصرف آب در بخش کشاورزی است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری تحت فشار چهار هزار و 400 متر مکعب و آبیاری کم فشار 2 هزار و 500 متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.
وی به اجرای آبیاری تحت فشار مزرعه شوکت آباد بیرجند اشاره کرد و گفت: با اجرای سامانه آبیاری در این مزرعه سالانه حدود 350 هزار متر مکعب آب صرفه جویی می شود.
غلامی با بیان اینکه آبیاری تحت فشار در 100 هکتار از اراضی شوکت آباد اجرا شده است اظهار کرد: از این میزان 50 هکتار آبیاری بارانی، 30 هکتار آبیاری قطره ای و 20 هکتار نوئار تیپ اجرا شده است.
وی مجموع اعتبار هزینه شده برای این پروژه را 9 میلیارد و 110 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: از این رقم 6 میلیارد ریال اعتبار بلاعوض دولتی و سه میلیارد و 110 میلیون ریال سهم خودیاری بوده است.
وی گفت: مزرعه شوکت آباد جزو اراضی اوقاف است که آب از قنات تا استخر لوله گذاری شده است.
وی بیان کرد: قنات شوکت آباد با دبی 38 لیتر در ثانیه آب و EC (هدایت الکتریکی) یکهزار و 730 میکروموس بر ثانیه بوده که وارد استخر دو منظوره ای با ظرفیت 30 میلیون متر مکعب شده و از آنجا وارد سامانه فیلتراسیون و سپس به 100 هکتار از اراضی و باغات منتقل می شود.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در این مزرعه از 38 لیتر بر ثانیه دبی قنات حدود 13 لیتر بر ثانیه صرفه جویی آب داریم که سبب افزایش بازدهی آبیاری و کارایی مصرف آب می شود.
وی تصریح کرد: 60 درصد آب های استان دارای ای. سی بالای پنج هزار و 40 درصد زیر پنج هزار هستند که در بحث قنوات این موضوع برعکس است.
غلامی گفت: استان خراسان جنوبی سال گذشته در زمینه اجرای سامانه های نوین آبیاری رتبه نهم را بین 32 سازمان جهاد کشاورزی کشور کسب کرد.
وی افزود: امسال نیز طبق گزارش رسیده از وزارت جهاد کشاورزی، رتبه خراسان جنوبی در اجرای سامانه های نوین آبیاری سوم اعلام شد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.