حسین امامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سد نهرین سال 84 به بهره برداری رسید اما تا هیچ سالی ظرفیت آن کامل نشد.
وی گفت: ریزش بارش های رگباری بهار امسال در خراسان جنوبی به ویژه در شهرستان طبس سبب پر شدن 800 هزار مترمکعب باقیمانده ظرفیت این سد شد.
وی با بیان اینکه ظرفیت سد نهرین با چهار میلیون و 860 هزار مترمکعب آبگیری تکمیل و سرریز شد اظهار کرد: با توجه به بارندگی های اخیر در استان نگرانی ما در خصوص این سد رفع شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: بخشی از آب شرب شهر طبس از سد نهرین تامین می شود که بهتر است مردم با صرفه جویی مناسب در بخش های مختلف به بهترین نحو ممکن از این ذخیره آبی استفاده کنند.
وی مجموع حجم آبی وارد شده به سدهای استان طی این مدت را حدود 17 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این میزان آب در سدهای فرخی قاین، دره بید، نهرین و کریت طبس، حاجی آباد قاین، شهید پارسا سرایان و رزه اسدیه ذخیره سازی شده است.
امامی بیان کرد: این میزان آب 25 درصد حجم کل مخازن سدهای استان است و همچنان 75 درصد حجم مخازن این سدها خالی است.
وی افزود: همچنین در بارندگی های اخیر سدهای تغذیه مصنوعی برون 1.2 میلیون متر مکعب، سرند 0.5 میلیون مترمکعب، حصارسنگی 0.1 میلیون مترمکعب، باغ سنگی 0.1 میلیون مترمکعب، مزار سیدعلی 1.2 میلیون مترمکعب، دهانه رود 0.15 میلیون مترمکعب، مختاران 0.5 میلیون مترمکعب، دره باز 0.05 میلیون مترمکعب و سد تغذیه مصنوعی زولسک یک میلیون متر مکعب آبگیری شد.
خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت سومین استان پهناور کشور پس از سیستان بلوچستان و کرمان است که کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی متوالی این منطقه را با مشکلاتی از جمله افت شدید سطح سفره های آب زیرزمینی، فرونشست زمین و مهاجرت مواجه کرده است.
انتقال آب به این استان یکی از گزینه های مقابله با بحران کم آبی و از سوی مدیریت استان در دست پیگیری است.
با وجود بارش های خوب بهاری در خراسان جنوبی اما این استان همچنان جزو استان های کم بارش محسوب می شود و میزان بارندگی ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 35 درصد کاهش داشته است.
این استان مرزی و کویری 11 شهرستان دارد و طبس در 280 کیلومتری بیرجند است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.