به گزارش ایرنا مرتضی صفدری زاده روز سه شنبه در دهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک و دومین همایش ملی انجمن جغرافیا و برنامه ریزی مناطق مرزی ایران در دانشگاه بیرجند افزود: موقعیت تجارت با کشور در حال توسعه افغانستان موقعیت بسیار مناسبی است تا بتوان بیش از پیش مقوله تجارت و تولیدات صادرات محور را در این استان رقم بزند.
وی گفت: کما اینکه امروز شهرستان بیرجند هم موقعیت بسیار خوبی در تجارت با کشور افغانستان دارد.
وی بیان کرد: نبود امکانات جدی و تحصیل این رقم از تجارت با کشور افغانستان نشان از ظرفیت های بسیار زیاد این مرز است که می تواند در تامین منافع ملی برای کشور و هم ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی استان نقش آفرین باشد.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: هنوز 80 درصد فعالیت های اقتصادی در انحصار دولت است و به محض اینکه بخش خصوصی بخواهد وارد مقوله ای شود بخش دولتی با توجه به ابزارهای قدرتی که در دست دارد نمی گذارد این بخش نمود جدی پیدا کند.
وی افزود: مقوله توسعه پایدار یکی از محورهای این همایش است و به طور طبیعی از دید ژئوپلیتیکی مولفه کلیدی موقعیت جغرافیای مهم است.
وی بیان کرد: در خصوص اهمیت موضوع قرار گرفتن خراسان جنوبی در نقطه ثقل محور شرق زیاد گفته و نوشته شده است و بایستی دیدگاه واحدی از موقعیت ها، فرصت ها و قابلیت های این منطقه از کشور داشته باشیم.
صفدری زاده با بیان اینکه بحث توسعه پایدار بدون توسعه اقتصادی معنا ندارد گفت: مقدمه توسعه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حتی توسعه در مقوله های زیست محیطی، توسعه اقتصادی است.
وی منطقه ویژه اقتصادی را یکی از ابزارهای توسعه اقتصادی دانست و بیان کرد: در این راستا قانونگذار برای تحرک بخشی به مقوله اقتصاد، تجارت، صنعت، اشتغال و تجارت بین المللی به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی روی آورده است.
وی اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در شهر بیرجند و نقطه صفر مرزی ماهیرود مستقر است و با توجه به تولیت بخش خصوصی این منطقه به عنوان اولین تجربه حضور 100 درصدی بخش خصوصی در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در کشور توانسته دستاوردهای خوبی کسب کند.
صفدری زاده با بیان اینکه هر نوع توسعه ای برای شکل گرفتن نیاز به منابع مالی و مدیریتی دارد گفت: براساس منویات مقام معظم رهبری، تاکید ریاست جمهوری و شعارهای زیاد دولتمردان، میدان دادن به بخش خصوصی لازمه کار است.
وی ادامه داد: علیرغم همه این شعارها و راهنمایی ها بخش خصوصی آنطور که باید و شاید نمی تواند و فضای مناسبی نمی بیند که حضور بهتری از گذشته در توسعه اقتصادی کشور به ویژه خراسان جنوبی داشته باشند.
وی بیان کرد: باید دانشگاه بیرجند همایشی برگزار کند تا راهکارهای حضور موثرتر بخش خصوصی در توسعه اقتصادی را پیدا کنیم و ببینیم چرا بخش خصوصی به معنای واقعی وارد مقوله توسعه اقتصادی نمی شود.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: باید راهی برای برون رفت از این فضایی که امروز در این استان مستعد توسعه وجود دارد، پیدا کرد و لیدر این استان شخصی دارای فرهنگ، ادبیات و تجربه اقتصادی است و فرصت ها مثل ابر در حال از بین رفتن است که باید از این موقعیت استفاده کرد.
وی تاکید کرد: مقطع کنونی مقطع بسیار مناسبی است تا بتوانیم سطح تجارت با کشور در حال توسعه افغانستان را افزایش دهیم و اگر تعلل کنیم با برگزاری شورا، کارگروه، کمیسیون و ... در خصوص تصمیماتی که باید به صورت جدی گرفته شود قدم برنداریم این فرصت هم از دست خواهد رفت و رقبا که کم هم نیستند وارد بازار این کشور خواهند شد.
وی گفت: باید بخش خصوصی حاضر در این استان به صورت مسئولانه و با تعصب و تعلق خاطر پای کار اقتصادی بیایند تا اتفاقات بهتری را در استان شاهد باشیم.
صفدری زاده عنوان کرد: یکی از سیاست های عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی، جذب سرمایه در جهت انتقال تکنولوژی های نو و کم آب خواه است و قطعا این مهم انجام خواهد شد.
وی افزود: نخستین بار انتقال تکنولوژی طراحی و ساخت خطوط تولید کاشی و سرامیک ایران در بیرجند با همکاری شرکت های ایتالیایی و چینی شکل گرفته، همچنین اولین بار در ایران تولید نسل جدید فیبرهای نوری ایندور«INDOOR » در استان در حال تشکیل است.
وی تاکید کرد: معتقدیم که سازمان منطقه ویژه اقتصادی به عنوان یک مسئول باید به سمت و سویی برود که تحت هر شرایطی پذیرای تکنولوژی های جدید در زمینه های آی تی، آی سی تی و همچنین تکنولوژی های کم آب بر و دانش محور برود.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.