حسین امامی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون 300 حلقه چاه آب غیرمجاز در استان شناسایی شده است که امسال تمامی این چاه ها پر می شود و با مسدود شدن این چاه ها سالانه 10 میلیون مترمکعب در مصرف آب های زیرزمینی صرفه جویی خواهد شد.
وی بیان کرد: حفر چاه‌های غیرمجاز با شرایط کم آبی استان از جمله مشکلات اصلی است که مقابله با این تخلف با هماهنگی دستگاه قضایی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: همچنین برای صرفه جویی در مصرف آب بخش کشاورزی تاکنون یکهزار و 730 کنتور هوشمند روی چاه های کشاورزی استان نصب و با نصب این تعداد کنتور 107 میلیون مترمکعب در مصرف منابع آب زیرزمینی صرفه جویی شده است.
وی اظهار کرد: با نصب کنتورهای هوشمند آب، سهم هر کشاورز برای برداشت آب از چاه‌های کشاورزی مشخص و از برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی جلوگیری می ‌شود.
امامی افزود: این کنتورها رایگان برای کشاورزان نصب می شود و هزینه نصب هر کنتور هوشمند برای شرکت آب منطقه ای 60 میلیون ریال است.
وی گفت: امسال نیز نصب 350 کنتور هوشمند روی چاه های کشاورزی استان در دستور کار است و با نصب این تعداد کنتور، تمامی چاه های کشاورزی خراسان جنوبی مجهز به کنتور هوشمند می شوند.
وی با اشاره به خشکسالی های 20 ساله در استان و کاهش 37 درصدی نزولات جوی به ویژه در سال زراعی جاری اضافه کرد: تمام تلاش ما این است که امسال شهرهای استان دچار تنش آبی نشوند و برنامه ریزی های برای این منظور در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: با مدیریت منابع آبی موجود و افزایش بهره وری بخصوص در بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب، تا افق 1410 مشکلی برای تامین آب شرب استان وجود نخواهد داشت.
استان مرزی خراسان جنوبی با 11 شهرستان در سال زراعی جاری جزء چهار استان کم بارش کشور بوده و نزدیک 2 دهه با خشکسالی مواجه است.
40 دشت در خراسان جنوبی وجود دارد که به دلیل بهره‌برداری بیش از اندازه از آنها، هشت دشت ممنوعه بحرانی و 18 دشت ممنوعه اعلام شده و با اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و پلمب چاه های غیر مجاز، اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی استان کاهش یافته است.
7556*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.