محمد حسین کامیابی مسک روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تولید فرش دستباف در استان نسبت به سال 95 رشد چندانی نداشته است.
وی با بیان اینکه در 11 ماهه سال گذشته، 85 هزار متر مربع فرش دستباف استان به کشورهای آلمان، ایتالیا، امارات، اسپانیا و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است، اضافه کرد: این میزان صادرات 10 میلیون دلار ارزآوری داشته است.
وی بیمه نبودن بیش از 45 هزار بافنده را یکی از مشکلات تولید کنندگان فرش استان ذکر کرد و گفت: در خراسان جنوبی بیش از 50 هزار بافنده تمام وقت، نیمه وقت و پاره وقت فعالیت دارند که در حال حاضر تنها چهار هزار و 300 نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.
وی بیان کرد: از مهرماه سال 93، معرفی متقاضیان جدید قالیبافان و شاغلان صنایع دستی برای برخورداری از بیمه تامین اجتماعی متوقف شده و تاکنون این مشکل رفع نشده است.
به گفته وی، مهمترین علت قطع بیمه قالیبافان استان تامین نشدن تامین بودجه توسط دولت است، دستورالعمل هایی برای رفع این مشکل ابلاغ شده که هنوز اجرایی نشده است.
رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی تولید مازاد فرش نسبت به حجم صادرات را یکی دیگر از مشکلات فرش دستباف استان ذکر کرد و گفت: از 150 هزار مترمربع فرش دستباف تولیدی استان، سالانه 60 درصد صادر، 10 درصد در بازار داخلی کشور مصرف و 30 درصد روی دست تولید کنندگان باقی می ماند.
کامیابی مسک با اشاره به اینکه در چند سال اخیر حجم تجارت جهانی فرش دستباف جهان کاهش یافته است، اظهار کرد: به طور مثال در سالهای 73 تا 78 بیش از 96 درصد فرش تولیدی استان به کشورهای اروپایی صادر می شد و میزان تولید فرش استان خیلی کمتر از میزان تقاضا بود، در این برهه زمانی میزان تولید سالانه فرش استان 200 هزار متر مربع بود.
وی عنوان کرد: تحریم کشورهای اروپایی نیز در کاهش ارز آوری فرش استان بسیار تاثیرگذار است و باعث شده که فرش سایر کشورهای منطقه جایگزین فرش کشورمان در بازارهای جهانی شود.
وی افزود: در حال حاضر 30 هزار دار قالی در استان فعال است و فرش خراسان جنوبی با کیفیت بالا و بر اساس ذائقه بازار جهانی تولید می شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan و کانال تلگرام: irnabirjand@
7556* 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.