به گزارش ایرنا 12 فروردین یکی از روزهای تاریخی و سرنوشت ساز ایران اسلامی است که در سال 1358 مردم با رای 98.2 درصدی خود به نظام جمهوری اسلامی، ساختار سیاسی و اجتماعی کشور را تغییر دادند و به همین دلیل روز جمهوری اسلامی نام گرفت.
امروز بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های زیادی در ابعاد مختلف در راستای توسعه کشور و رفع محرومیت صورت گرفته اما در کنار این تلاش ها نباید از یاد ببریم که عمق محرومیت در برخی مناطق به حدی است که باید همت و تلاش بیشتری صورت گیرد.
برق رسانی به تمام روستاهای بالای 10 خانوار، گازرسانی به 27 شهر و 327 روستا، بهره مندی 96 درصد جمعیت روستایی از راه آسفالت، بهره مندی تمامی روستائیان از امکانات خانه بهداشت و مرکز بهداشتی روستایی و ارائه خدمات الکترونیک در 165 روستا بخشی از خدمات نظام جمهوری اسلامی در استان خراسان جنوبی بوده است.

*هدف مردم از استقرار جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی بود
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: هدف مردم از استقرار نظام جمهوری اسلامی و براندازی رژیم طاغوت، اسلام و مردم سالاری دینی بود و تدبیر امام خمینی (ره) این بود که این موضوع با رای مردم تحقق یابد.
حجت الاسلام احمد ملایی افزود: بیش از 98 درصد مردم در روز 12 فروردین به جمهوری اسلامی رای آری دادند و امروز همه انتخابات مختلف مانند ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و ... توسط مردم برگزار و مشخص می شود.
وی اظهار کرد: انقلاب ما مردمی است و تا امروز همه ارکان تصمیم گیر اجرایی و غیره مملکت توسط مردم مشخص شده اند و هدف انقلاب اسلامی تسلط مردم بر سرنوشت خود بود.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: نظام غرب در ظاهر شکل دموکراسی دارد اما معتقد به جدایی دین از سیاست است و جمهوری اسلامی ایران گفتمان جدیدی در عرصه سیاست، اندیشه و فرهنگ به جهان ارائه کرد که مردم سالاری مبتنی بر اسلام است.
وی افزود: غرب همیشه القا می کرد که تحقق نظام مردم سالاری دینی غیرممکن است اما گفتمان نظام جمهوری اسلامی این باور غیرممکن را محقق کرد و به همین دلیل غرب و استکبار همه تلاش خود را در ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی گذاشتند.
ملایی اظهار کرد: همه مشکلات بعد از انقلاب مثل جنگ تحمیلی و تحریم ها از ناحیه غرب برای ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی بود که خوشبختانه جمهوری اسلامی در این مدت با کارآمدی خود نقشه های آنها را خنثی کرده است.
وی گفت: استکبار جهانی از اینکه مردم سالاری دینی حاکم بر جمهوری اسلامی برای آنها به یک الگو تبدیل شود، هراس دارد.

*تحقق عدالت اجتماعی، مهمترین مولفه انقلاب اسلامی
یک فعال اجتماعی در بیرجند گفت: مردم انگیزه خود از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی را در قالب شعار استقلال، آزادی و حاکمیت اسلام بیان کردند.
محمد بوشادی افزود: به تدبیر رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خیمینی (ره) این خواست مردم در قالب نظام جمهوری اسلامی متبلور شد و مردم خواهان بازگشت دین به متن جامعه بودند، هرچند در آن دوران این شکل حکومت قابل باور برای جهانیان نبود اما در قالب جمهوری اسلامی بروز کرد و امام راحل روز 12 فروردین را یوم الله نامیدند.
این فعال اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: مشارکت بالای مردم مهر تایید ملی بر خواست ملی بود که به شکل آماری در همه پرسی 12 فروردین رسمیت پیدا کرد و نظام جمهوری اسلامی تثبیت شد.
وی گفت: در قرنی که دین به حاشیه رفته بود دوباره به جامعه بازگشت و محلی برای تعریف حاکمیت شد و به همین دلیل بلوک شرق و غرب جهان علیه جمهوری اسلامی ایران موضع گیری کردند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با شعارهای عدالت اجتماعی، مردم سالاری دینی، رفع ظلم و توجه به ارزش های اسلامی به پیروزی رسید اضافه کرد: انقلاب اسلامی با برقراری عدالت و کاهش شکاف طبقاتی توانسته توازن و تعادل نسبی میان اقشار اجتماعی برقرار کند.
بوشادی گفت: روز جمهوری اسلامی روزی است که جمهوری اسلامی از باب تئوری و نظری تحقق یافت اما در بعد عمل و پیاده سازی آن تا ظهور امام زمان (عج) ادامه دارد.
وی تصریح کرد: 12 فروردین 1358، روز تثبیت و ضابطه مند شدن جمهوری اسلامی بود اما برای تحقق آن همیشه ملت در محک آزمایش تحقق جمهوری اسلامی است و نباید تصور شود که صرف تثبیت نظام جمهوری اسلامی به معنای تحقق آن است.
این فعال اجتماعی گفت: بسیاری از معضلات که امروز دامنگیر جامعه شده به این دلیل است که تصور شد صرف تثبیت جمهوری اسلامی تحقق آن هم میسر می شود در صورتی که بین نظریه پردازی و عمل تفاوت زیادی وجود دارد.

*خدمت به مناطق محروم از افتخارات نظام است
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: خدمت به مناطق محروم و دورافتاده از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی است و این خدمات بزرگ قابل مقایسه با دوران ستمشاهی نیست.
نظر افضلی افزود: با روی کارآمدن نظام جمهوری اسلامی ایران که هدف از استقرار آن خدمات ‎رسانی به مردم و جبران عقب ‎ماندگی ‎ها و محرومیت ها در شهرها و روستای سراسر کشور بود، خدمات در خور توجهی به اقشار مختلف مردم ارائه ‌شده است.
وی اظهار کرد: با مقایسه رژیم منحوس پهلوی و نظام مقدس جمهوری اسلامی در یک ارزیابی منصفانه می بینیم که خدمات و دستاوردهای انقلاب بسیار بزرگ و افتخارآفرین است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: مردم ایران اسلامی به ویژه مناطق محروم مانند شهرستان های نهبندان و سربیشه همواره پاسدار آرمان های انقلاب اسلامی بوده و مسئولان نظام هم بیشتر از گذشته برای مردم کار می کنند چرا که ملت ایران ملتی قدرشناس و همراه هستند.
وی افزود: احداث راه، واحدهای آموزشی، گازرسانی، آبرسانی و ایجاد پایگاه های خدمات بهداشتی و درمانی از جمله خدمات نظام در چهار دهه گذشته به مناطق محروم بوده است.
افضلی ایجاد این زیرساخت ها را در جلوگیری از مهاجرت روستاییان موثر دانست و گفت: اکنون باید با ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال در مناطق محروم با بهره گیری از ظرفیت های بومی و مردمی به حفظ جمعیت و امنیت پایدار این مناطق کمک کرد.
وی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مدل جدید حکومت به نام جمهوری اسلامی در کشور به وجود آمد و براساس شکل گیری این نظام با رای مردم، رفع محرومیت از روستاها در اولویت قرار گرفت که همچنان ادامه دارد.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در دوران پهلوی مناطق روستایی در محرومیت شدید و از امکانات رفاهی بی بهره بودند که به برکت پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای خدمت رسانی به مناطق محروم و روستاها خدمات چشمگیری انجام شده است.
وی اظهار کرد: با وجود همه تنگناهایی که دشمنان و بدخواهان برای کشور ایجاد کردند اما دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی قابل مقایسه با گذشته نیست.

*96 درصد مردم خراسان جنوبی راه آسفالت دارند
فرماندار بیرجند گفت: حدود 6 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی آسفالت شهری در خراسان جنوبی وجود دارد و 96 درصد مردم استان از راه آسفالت برخوردار هستند.
علی ناصری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در بیرجند (مرکز استان خراسان جنوبی) فقط محور بیرجند - زاهدان و بیرجند - مشهد آسفالت بود و به غیر از این محورها، هیچ جاده آسفالت دیگری وجود نداشت.
وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شبکه های شریانی آغاز شد و کل مسیرها و کوره راه های روستایی به راه های فرعی و اصلی تبدیل شد.
فرماندار بیرجند ادامه داد: در حال حاضر تمامی روستاهای بالای 20 خانوار استان و بسیاری از روستاهای بالای 10 خانوار شامل یکهزار و 579 روستا، برق دار هستند که از این تعداد 222 روستای شهرستان بیرجند برق دارند و فقط 86 روستا که بیشتر آنها کمتر از 10 خانوار هستند، فاقد برق هستند.
وی گفت: همچنین در استان خراسان جنوبی 946 روستا با حدود 280 هزار نفر جمعیت زیر پوشش شبکه آبرسانی روستایی هستند و 450 روستا اکنون به دلیل خشکشالی متوالی با تانکر آبرسانی می شوند، در حالی که شبکه آبرسانی روستایی قبل از انقلاب وجود نداشت.
ناصری تصریح کرد: در شهرستان بیرجند از مجموع 57 هزار نفر جمعیت روستایی، بیش از 48 هزار نفر زیر پوشش شبکه آبرسانی هستند.
وی با اشاره به اینکه گازرسانی به استان و شهرها و روستاهای آن از اقدامات ارزشمندی است که در 10 سال گذشته انجام شده افزود: 800 کیلومتر خط انتقال، 2 هزار و 400 کیلومتر شبکه توزیع گاز شهری و 2 هزار و 400 کیلومتر شبکه توزیع گاز در روستاهای خراسان جنوبی ایجاد شده و در حال حاضر 94 درصد جمعیت شهری و 45 درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز برخوردار هستند.
وی بیان کرد: 99 درصد جمعیت شهری بیرجند زیر پوشش شبکه گازرسانی بوده و 65 درصد جمعیت روستایی شهرستان نیز از گاز استفاده می کنند.
فرماندار بیرجند توسعه مدارس و دانشگاه ها، مراکز درمانی و بیمارستانی، کتابخانه ها، نیروگاه ها، کارخانه های صنعتی و آبرسانی شهری را از جمله خدمات ارائه شده بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد.
وی گفت: اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب، توسعه شهری و خانه سازی از دیگر پیشرفت های حاصل شده در 40 سال گذشته بوده و خدمات قابل توجهی به مناطق محروم کشور از جمله خراسان جنوبی ارائه شده است.
ناصری اظهار کرد: در بسیاری زمینه ها به دلیل تفاوت های ماهیتی، امکان مقایسه آنچه در دوران ستمشاهی بود با آنچه تاکنون رخ داده است، وجود ندارد و در دوره پهلوی در بسیاری از زمینه ها چیزی وجود نداشت که بخواهد با دوران انقلاب اسلامی مقایسه شود.
وی با گرامیداشت سی و نهمین سالگرد استقرار نظام جمهوری اسلامی گفت: اساس انقلاب بر استقلال و آزادی استوار بود و تا امروز این شعار اساسی مردم در کنار تبعیت از رهبری و ولایت فقیه و مشارکت در همه عرصه ها، راهبرد مهم برای توسعه و آبادانی بوده است.
خراسان جنوبی با بیش از 768 هزار نفر جمعیت و 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان سومین استان کشور از نظر وسعت است.
این استان مرزی 11 شهرستان دارد و بیرجند مرکز خراسان جنوبی است.
7556*7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.