علی ناصری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در بیرجند (مرکز استان خراسان جنوبی) فقط محور بیرجند - زاهدان و بیرجند - مشهد آسفالت بود و به غیر از این محورها، هیچ جاده آسفالت دیگری وجود نداشت.
وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شبکه های شریانی آغاز شد و کل مسیرها و کوره راه های روستایی به راه های فرعی و اصلی تبدیل شد.
فرماندار بیرجند ادامه داد: در حال حاضر تمامی روستاهای بالای 20 خانوار استان و بسیاری از روستاهای بالای 10 خانوار شامل یکهزار و 579 روستا، برق دار هستند که از این تعداد 222 روستای شهرستان بیرجند برق دارند و فقط 86 روستا که بیشتر آنها کمتر از 10 خانوار هستند، فاقد برق هستند.
وی گفت: همچنین در استان خراسان جنوبی 946 روستا با حدود 280 هزار نفر جمعیت زیر پوشش شبکه آبرسانی روستایی هستند و 450 روستا اکنون به دلیل خشکشالی متوالی با تانکر آبرسانی می شوند، در حالی که شبکه آبرسانی روستایی قبل از انقلاب وجود نداشت.
ناصری تصریح کرد: در شهرستان بیرجند از مجموع 57 هزار نفر جمعیت روستایی، بیش از 48 هزار نفر زیر پوشش شبکه آبرسانی هستند.
وی با اشاره به اینکه گازرسانی به استان و شهرها و روستاهای آن از اقدامات ارزشمندی است که در 10 سال گذشته انجام شده افزود: 800 کیلومتر خط انتقال، 2 هزار و 400 کیلومتر شبکه توزیع گاز شهری و 2 هزار و 400 کیلومتر شبکه توزیع گاز در روستاهای خراسان جنوبی ایجاد شده و در حال حاضر 94 درصد جمعیت شهری و 45 درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز برخوردار هستند.
وی بیان کرد: 99 درصد جمعیت شهری بیرجند زیر پوشش شبکه گازرسانی بوده و 65 درصد جمعیت روستایی شهرستان نیز از گاز استفاده می کنند.
فرماندار بیرجند توسعه مدارس و دانشگاه ها، مراکز درمانی و بیمارستانی، کتابخانه ها، نیروگاه ها، کارخانه های صنعتی و آبرسانی شهری را از جمله خدمات ارائه شده بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد.
وی گفت: اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب، توسعه شهری و خانه سازی از دیگر پیشرفت های حاصل شده در 40 سال گذشته بوده و خدمات قابل توجهی به مناطق محروم کشور از جمله خراسان جنوبی ارائه شده است.
وی اظهار کرد: در بسیاری زمینه ها به دلیل تفاوت های ماهیتی، امکان مقایسه آنچه در دوران ستمشاهی بود با آنچه تاکنون رخ داده است، وجود ندارد و در دوره پهلوی در بسیاری از زمینه ها چیزی وجود نداشت که بخواهد با دوران انقلاب اسلامی مقایسه شود.
ناصری افزود: انقلاب اسلامی با خواست و اراده مردم، رهبری امام خمینی (ره) و یاری خداوند به پیروزی رسید و ثمره جانفشانی هزاران شهید است.
وی با گرامیداشت سی و نهمین سالگرد استقرار نظام جمهوری اسلامی گفت: اساس انقلاب بر استقلال و آزادی استوار بود و تا امروز این شعار اساسی مردم در کنار تبعیت از رهبری و ولایت فقیه و مشارکت در همه عرصه ها، راهبرد مهم برای توسعه و آبادانی بوده است.
خراسان جنوبی با بیش از 768 هزار نفر جمعیت و 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان سومین استان کشور از نظر وسعت است.
این استان مرزی 11 شهرستان دارد و بیرجند مرکز خراسان جنوبی است.
12 فروردین سالروز همه پرسی و رای آری ملت ایران به نظام جمهوری اسلامی ایران در تقویم رسمی کشور روز جمهوری اسلامی نام دارد.
7559*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.