پرویز آرامنش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مناطق حفاظت شده استان با چشم اندازهای زیست محیطی و طبیعی منحصر بفرد پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی است.
وی با بیان اینکه مناطق حفاظت شده استان ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری است، اظهار کرد: تمام شرایط و امکانات در این مناطق در ایام نوروز 97 برای استقبال از مسافران نوروزی فراهم شده است.
وی بیان کرد: سال گذشته تعداد زیادی از مسافران نوروزی از مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان دیدن کردند و امسال نیز با فرا رسیدن ایام تعطیلات نوروزی اداره کل محیط زیست تدابیری را برای حضور این مسافران در مناطق اندیشیده است.
آرامنش از مسافران نوروزی خواست تنها رد پایی از خود در طبیعت بجای بگذارند و از ریختن زباله و آسیب زدن به طبیعت بکر استان خودداری کنند.
وی عنوان کرد: مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان علاوه بر اینکه زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری منحصر بفرد و ارزشمندی هستند از چشم‌اندازی بسیار زیبا و بکر نیز برخوردارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: پاسگاه محیط بانی برای اسکان مسافران نوروزی پیش بینی شده و در ایام تعطیلات نوروز امسال در برخی مناطق حفاظت شده استان گردشگران اسکان و استقبال خوبی داشته اند.
آرامنش گفت: در برخی از مناطق حفاظت شده استان از جمله منطقه حفاظت شده درمیان - سربیشه گردشگران نوروزی می توانند بدون دوربین و امکانات تخصصی از وحوش دیدن کنند همچنین ماموران یگان های حفاظت محیط زیست آمادگی دارند که در صورت نیاز با استفاده تجهیزات تخصصی ظرفیت های مناطق حفاظت شده را برای گردشگران معرفی کنند.
وی از آماده باش محیط بانان استان برای ارائه خدمات به گردشگران و مسافران نوروزی خبر داد و افزود: گردشگران برای حضور در مناطق حفاظت شده با ماموران حفاظت محیط زیست هماهنگی کنند چرا که آنان در زمینه معرفی ظرفیت های مناطق حفاظت شده آگاهی کامل را دارند.
وی از مسافران نوروزی و مردم استان خواست از بردن اسلحه شکاری به مناطق حفاظت شده خودداری کنند، بعضا برخی افراد اسحله های شکاری را برای سرگرمی و تیراندازی تفریحی حمل می کنند که صدای شیلک اسلحه باعث وحشت وحوش می شود.
به گفته وی گردشگران طبیعت یا طبیعت گردان هنوز هم سهم و حضور کمی در عرصه طبیعی استان دارند اگه چه معرفی و اطلاع رسانی در خصوص این جذابیت ها می تواند در هدایت گردشگران برای حضور در استان موثر باشد.
آرامنش همچنین تالاب کجی نهبندان را یکی از ظرفیت های گردشگری طبیعی استان ذکر کرد و افزود: آبگیری این تالاب و حضور پرندگان مهاجر زیبایی های این تالاب را دو چندان کرده که مسافران نوروزی می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.
وی اظهار کرد: همچنین اداره کل محیط زیست خراسان جنوبی مسابقه عکس موبایلی ویژه نوروز 97 را با عنوان طبیعت گردی برگزار می کند و به صاحبان اثر برگزیده جوایز ارزشمندی اهدا می شود.
خراسان جنوبی دارای چهار منطقه حفاظت شده « درمیان سربیشه» ، « مظفری» ، « آرک و گرنگ» ، « شاسکوه» و سه پناهگاه حیات وحش « تالاب کجی نمکزار نهبندان»، « رباط شور» و « نایبندان طبس» و هفت منطقه شکار ممنوع درح(Dorh)، جیک و زیدر، باقران ، کمر سرخ ، لشکرگاه عشق آباد و علی حیدر دارد.
مساحت مناطق تحت مدیریت اداره کل یاد شده، 2 میلیون و 317 هزار و 548 هکتار است که گونه های مختلف و متنوع جانوری در این گستره از استان زیست می کنند.
خراسان جنوبی 151هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan و کانال تلگرام: irnabirjand@
7556*6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.