به گزارش ایرنا با فرا رسیدن سال نو، مردم خراسان جنوبی همانند سالیان درازی که از این عید باستانی می گذرد همچنان به دنبال نو شدن و نو پوشیدن هستند و با حضور در بازار قدیمی یا همان بازار سرپوش بیرجند ار مغازه ها و غرفه های مختلف بازدید می کنند.
چینش قدیمی این بازار صفای خاصی دارد و یکی از معدود بازار هایی است که به قول معروف از شیر مرغ تا جون آدمیزاد در آن پیدا می شود.
عده ای در قسمت شمالی و پشت بازار به دنبال کارگاه های کوچک آماده کردن لحاف و تشک و پشتی هستند و عده ای هم به دنبال خرید لباس و آجیل شب عید.
اما این روز ها طلا فروشی های بازار هم شلوغ است از نوجوانانی که با خرید حلقه ازدواج رسما حلقه زندگی را به هم پیوند می زنند تا این زنجیره، خیر و برکت را به آنها ارزانی دهد.
اما عده ای هم سردرگم غرفه هایی هستند که حضور آنها نشان از جیب خالی آنهاست، آری این بازار نیازمندی های همه اقشار را در خود جای داده است.
مهدی صحراگرد، سرپرست خانواده ای چند نفره که آجیل شب عید را به چک و چونه های به قول معروف حلال تهیه می کرد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از قیمت های بالای روز های منتهی به عید گلایه کرد و گفت: کاش یک ماه قبل خرید می کردم به نظرم قیمت ها خیلی بالاست نمی دانم نظارتی هم هست یانه.
اما حرف این مرد میانسال به نکته ای قابل توجه در مورد خرید کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: مردم تا می توانند باید از کالاهای ایرانی استفاده کنند زیرا این تنها راه اشتغال جوانان ماست.
به گفته وی تا جوان شغل و کسبی نداشته باشد که نمی تواند زندگی کند، وقتی خودمان جوان بیکار داریم که نباید پولمان را صرف اجناس خارجی کنیم.
یکی دیگر از حاضران این بازار که خود فروشنده بود، گفت: قیمت ها با روند تورم مناسب است و تمام اجناسی که من در مغازه ام می فروشم ایرانی است اما متاسفانه قدرت خرید مردم پایین است.
در ادامه بازار صدای آجیل فروشان دست فروش با آن تبلیغ های بامزه تر از آجیل شان هم به گوش می رسد تبلیغ هایی که عده زیادی را جمع کرده و گاهی صدای غرفه داران را هم برای ترافیک به وجود آمده در می آورد.
این روز ها روزهایی زیبا برای زنان اما کمی خسته کننده برای مردان است، جلوی هر غرفه ای را که نگاه می کنی مردی با یکی دو بچه نشسته و پاکت هایی زیاد در دست دارد اما زن خانواده همچنان به خرید ادامه می دهد.
از زنی جویای حال و احوال شدم که با صدای بلند گفت: بازار عمر زن را زیاد می کند اما لبخند شوهرش بسیار قابل تامل بود زیرا فکر یک ماه مخارج زندگی تا حقوق بعدی را هم در سر می پروراند اما آن طور که معلوم بود خانم خانواده هنوز خریدش به نصف هم نرسیده بود.
جالب بود اتاق های پرو را بیشتر خانم ها اشغال داشتند، آنچه به نظر می رسید دیگر پولی برای مرد نمی ماند تا خرید کند اما ظاهرا به کت و شلوار دامادی چند سال پیش خود هم راضی بودند.
ماهی های قرمز کوچک و بزرگ سفره عید که به گفته برخی ها از چینی ها به ما ارث رسیده هم در گوشه و کنار بازرا سو سو می زد اما ترمه فروشان هم به دنبال تبلیغ ترمه زیرانداز سفره هفت سین شان بودند.
از همه اینها گذشته خوشا به حال کسانی که این روزها به یاد تهی دستان و یتیمان هستند و در گوشه و کنار پاکت های زیاد خریدشان پاکتی را هم برای فردی منتظر تهیه می کنند.
خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت و داشتن آثار تاریخی متعدد و چشم اندازهای طبیعی فراوان حدود 800 هزار نفر جمعیت دارد.
چشم اندازهای تاریخی و طبیعی در این استان سالانه تعداد زیادی از مسافران را به خود جذب می کند و خراسان جنوبی در مسیر زائران امام رضا (ع) قرار گرفته است.
*3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.