به گزارش ایرنا روزهای پایانی سال 96 در حالی سپری می شود که خراسان جنوبی این سال را با رویدادهای گوناگون در حوزه های اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی پشت سر گذاشت که از جمله این رویدادهای مهم می توان به سفر رئیس جمهوری و هیات همراه در روزهای آغازین سال نو اشاره کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی دومین روز فروردین 96 با هیات همراه به استان خراسان جنوبی آمد و 16 طرح عمرانی، تولیدی، صنعتی و زیربنایی را با هشت هزار میلیارد ریال اعتبار افتتاح کرد.
بهره برداری از کارخانه سیمان باقران شهرستان درمیان یکی از این طرح ها بود که خط تولید این واحد پس از حدود 13 سال انتظار با سرمایه گذاری بیش از پنج هزار و 200 میلیارد ریال تکمیل و زمینه اشتغال بیش از 350 نفر در این منطقه مرزی فراهم شد.
افتتاح مخازن نفتی حاشیه شهر بیرجند، ورزشگاه 15 هزار نفری مرکز استان، طرح گازرسانی به شهرهای اسفدن از توابع شهرستان قاینات و حاجی آباد مرکز شهرستان زیرکوه و گازرسانی به تعدادی از روستاهای مسیر، 137 کیلومتر باند دوم و راه اصلی، آبرسانی روستایی و شهری، همچنین عملیات اجرایی پروژه خط انتقال گاز از سربیشه به نهبندان و عملیات گازرسانی به شهر دیهوک شهرستان طبس پس از سال ها انتظار از جمله این طرح ها بود.
همچنین در سفر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم (26 فروردین) به استان، 19 طرح با صرف یکهزار و 100 میلیارد ریال در مناطق مختلف خراسان جنوبی به بهره برداری رسید و 369 روستا به اینترنت متصل شدند.

*85.22 درصد مردم خراسان جنوبی در انتخابات 96 شرکت کردند
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه 29 اردیبهشت همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی برگزار شد و از 552 هزار و 388 نفر واجد شرایط رای گیری، 470 هزار و 759 نفر معادل 85.22 درصد در این انتخابات شرکت کردند.
از مجموع آرای ماخوذه 301 هزار و 976 رای مربوط به حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، 159 هزار و 433 رای حجت الاسلام حسن روحانی، 2 هزار و 916 رای سید مصطفی آقا میرسلیم و هزار و 58 رای نیز مربوط به سید مصطفی هاشمی طبا بود.
مجموع ثبت نام شدگان برای نامزدی شوراهای اسلامی شهر و روستای استان پنج هزار و 678 نفر اعلام شد که چهار هزار و 817 نامزد شورا در حوزه روستایی استان برای تصاحب 2 هزار و 822 کرسی و بقیه برای تصاحب 139 کرسی شورای شهر با هم رقابت کردند.

*انتخاب شهردار جدید بیرجند
با آغاز به کار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند عباسعلی مدیح شهردار استعفا کرد و حسن خانزاد معاون خدمات شهری شهرداری سرپرست شد. شورا با ترکیب جدید کار بررسی گزینه های پیشنهادی برای تصدی شهرداری مرکز استان را با نظرخواهی از اشخاص مختلف و دعوت از برخی گزینه ها شروع کرد که این بررسی به طول انجامید تا جایی که استاندار خراسان جنوبی در سخنانی خواستار انتخاب سریع تر شهرداران شهرهای بدون شهردار شد. سرانجام شورای شهر بیرجند بیست و هفتم مهرماه 'محمدعلی جاوید' را که پیش از این شهردار یاسوج بود با اکثریت آرا به عنوان شهردار انتخاب کرد.

*استعفای امام جمعه بیرجند
حجت الاسلام و المسلمین علی رضایی بیرجندی سوم مرداد کناره گیری خود را از امامت جمعه بیرجند تایید کرد و گفت که در سنگر دیگری مشغول خدمت خواهد شد.
وی در نشست خبری گفت: با همه علاقه اش به مردم زادگاهش خراسان جنوبی از بیرجند خواهد رفت و با عنایت مقام معظم رهبری، راه آیت الله جوادی آملی را در کسب علم و اندیشه اسلامی و انتقال آن به متقاضیان ادامه خواهد داد. حجت الاسلام و المسلمین رضایی از سال ۱۳۸۸ امام جمعه شهر بیرجند و قبل از معرفی حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی به عنوان نخستین نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان بود.
هفتم شهریور ماه حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه بیرجند منصوب شد. حجت الاسلام و المسلمین عبادی 14 مرداد سال 95 به عنوان نخستین نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی منصوب شده بود.

*تغییر استاندار
پس از تشکیل کابینه دوازدهم «محمدمهدی مروج ‌الشریعه» به عنوان استاندار خراسان جنوبی در جلسه 22 شهریور ماه جاری هیات دولت که به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری تشکیل شد، از هیات وزیران رای اعتماد گرفت. وی پیش از این معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی بود و از سوابق اجرایی و مدیریتی در دولت های مختلف برخوردار است.
سید علی اکبر پرویزی استاندار پیشین خراسان ‌جنوبی 14 ماه در این استان مسئولیت داشت و در دولت یازدهم استاندار خراسان شمالی نیز بود.
مروج‌ الشریعه ششمین استاندار خراسان‌ جنوبی بعد از ابراهیم رضایی بابادی، سید صولت مرتضوی، قهرمان رشید، وجه‌الله خدمتگزار و سید علی‌اکبر پرویزی 26 شهریور با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در بیرجند معرفی و از خدمات سید علی اکبر پرویزی قدردانی شد.

*تمرکز بر توسعه اقتصادی
استاندار خراسان جنوبی از بدو شروع به کار، اولویت استان و تمرکز خود را بر توسعه اقتصادی همه جانبه و امنیت پایدار اعلام کرد و این دو را به هم مرتبط دانست. از این رو جلسات ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان در 11 شهرستان خراسان جنوبی طی ماه های اخیر تشکیل و تصمیماتی برای شتاب بخشی به روند توسعه و آبادانی استان اتخاذ شد.

**تسهیلات بانکی در خدمت تولید و اشتغال
رئیس کل بانک مرکزی شهریور امسال در بیرجند گفت: براساس برنامه ریزی هایی که انجام شد برای سال 96 مبلغ 50 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد تا نظام بانکی با هدف خاص رونق واحدهای تولیدی کوچک و متوسط و ایجاد اشتغال پرداخت کند.
ولی الله سیف تاکید کرد: در بخش تسهیلات، استان هایی همچون خراسان جنوبی باید مستثنی باشند اما باید پروژه هایی مورد بررسی قرار گیرند که به طور حتم دارای توجیه اقتصادی باشند زیرا اگر به پروژه ای که درآمد کافی نداشته باشد تسهیلات پرداخت کنیم بدون شک زیان حاصل از این موضوع فضای منفی را در جامعه به وجود خواهد آورد.
با ابتکار استاندار خراسان جنوبی کارگروه مشترک اشتغال و کمیسیون هماهنگی بانک های استان تشکیل و جلسات آن هر هفته برگزار شد. مروج الشریعه 19 اسفند در آخرین نشست این کارگروه در سال جاری گفت: مدیران بانک ها و مسئولان دستگاه های اجرایی نباید در پذیرش و پرداخت تسهیلات اشتغال تعلل کنند و در اسرع وقت باید طرح های معرفی شده به بانک، بررسی و نسبت به پرداخت آن اقدام شود.

*100 درصد خراسان جنوبی درگیر خشکسالی
استان مرزی خراسان جنوبی ظرفیت ها و پتانسیل های زیاد و منحصر به فرد دارد که از جمله آن می توان به محصولات راهبردی زرشک، زعفران، عناب و انار اشاره کرد. این در حالی است که از سال 78 وارد خشکسالی شد و بنابر اعلام سازمان هواشناسی اکنون 100 درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است که براساس شاخص های بلندمدت 35 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی حاد و بسیار شدید است. در حال حاضر بیش از 450 روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی سیار می شود و بسیاری از روستاهای استان نیز به دلیل خشکسالی خالی از سکنه شده است. طرح باروری ابرها با وجود خشکسالی های متوالی در خراسان جنوبی و کاهش نزولات آسمانی، امسال در استان اجرا نشد این در حالی است که میزان بارندگی پاییز امسال در استان نسبت به دوره درازمدت 93 درصد کاهش یافته است.

*کمبود آب، مهمترین مساله خراسان جنوبی
کمبود آب همچنان مهمترین مساله خراسان جنوبی است و این دغدغه همگانی سال 96 با بارندگی کم و ناچیز تشدید شد. استاندار خراسان جنوبی چند روز قبل در نشست شورای اداری استان گفت که نامه ای را به مقام معظم رهبری تقدیم کرده و درخواست کردیم برای مساله آب شرق کشور فکر اساسی شود.
مروج الشریعه ادامه داد: در زمینه حل مشکل آب برنامه های میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت به صورت جداگانه طراحی شده و انتظار می رود صدای کم آبی استان در مرکز شنیده شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مطالعات آب ژرف توسط وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در استان در حال انجام است گفت: دستیابی به آب های ژرف یکی از راهکارهای تامین آب شرب استان است که مطالعات آن در یکهزار و 600 نقطه در دست انجام است.

**زعفران، زرشک و عناب خراسان جنوبی جهانی شد
وزیر صنعت، معدن و تجارت اسفند ماه امسال اعلام کرد: با تلاش و پیگیری‌های این وزارتخانه 10 محصول صادراتی و راهبردی ایران ثبت جهانی شد که زعفران خراسان، زرشک جنوب خراسان و عناب بیرجند از جمله آنهاست. همچنین امسال نخستین بار خرید تضمینی زعفران از کشاورزان در استان رقم خورد که در قالب این طرح بیش از 2 هزار و 750 کیلوگرم زعفران خشک از کشاورزان خریداری شد.

*رفع موانع تولید
تعطیلی شماری از واحدهای تولیدی در خراسان جنوبی مانند سایر استان ها زنگ خطری برای بحران اقتصادی بود که همزمان با اوج مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری به صدا درآمد و منجر به تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای رسیدگی به این واحدها و موارد دیگر شد. دولت تدبیر و امید بسته ای برای خروج از رکود و طرح پرداخت تسهیلات رونق به واحد های تولیدی تعطیل و نیمه فعال ارایه کرد که تا حدود زیادی سبب بازگشت و احیای واحدهای تولیدی شد. امسال 73 واحد تولیدی خراسان جنوبی 145 میلیارد و 900 میلیون تومان تسهیلات رونق تولید دریافت کردند و با توجه به اینکه این استان رتبه 25 بخش سرمایه گذاری صنعت در کشور را داراست، امسال در میزان جذب تسهیلات رونق تولید به نسبت مصوب کارگروه در کشور رتبه دوم را تاکنون به خود اختصاص داده است.
به گفته استاندار خراسان جنوبی در پنج سال گذشته 24 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت های صنعتی استان مصوب شد که این رقم فقط در سال 96 به 30 میلیارد تومان افزایش یافت.

*586 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی
میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب پروژه های فعال و در حال پیگیری استان بیش از 586 میلیون دلار مربوط به پنج پروژه استخراج و بهره برداری معادن زغال سنگ طبس، پروژه ریخته گری شمش چدن خاکستری، پروژه شتر داشتی، انبار و بسته بندی مصالح ساختمانی در منطقه ویژه اقتصادی، پروژه اکتشاف و استخراج معادن مس با سرمایه گذارانی از کشورهای چین، آلمان، افغانستان و ایرلند است.

*پرواز صنعت
یکی از برنامه هایی که استاندار خراسان جنوبی اجرا کرد، دعوت از 98 سرمایه گذار استان های سیستان و بلوچستان، تهران و خراسان رضوی در قالب پرواز صنعت و حضور آنان در همایش سرمایه گذاری، تولید و اشتغال در بیرجند بود. همزمان با برگزاری این همایش در چهاردهم آذر امسال 12 تفاهم نامه با شرکت های سرمایه گذاری منعقد شد.

*تحقق 97 درصدی تعهد اشتغال استان
براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان خراسان جنوبی نزدیک به میانگین کشوری و حدود 11.7 درصد است و تعهد اشتغال پیش بینی شده برای استان امسال 10 هزار و 233 نفر بود که با همکاری 22 دستگاه اجرایی تاکنون زمینه اشتغال 9 هزار و 943 نفر با تحقق 97 درصد فراهم شد.

*1019 طرح عمرانی دهه فجر
همزمان با ایام دهه فجر امسال یکهزار و 19 طرح عمرانی با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال در خراسان جنوبی افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد که با افتتاح این طرح ها، 673 هزار و 557 خانوار بهره مند و برای 2 هزار و 149 نفر نیز اشتغال ایجاد شد.همچنین بیش از 400 طرح حوزه ارتباطات خراسان جنوبی با اعتبار یکهزار و 400 میلیارد ریال در پنجمین روز دهه فجر با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این استان افتتاح شد. 660 طرح نیز همزمان با هفته دولت در این استان با اعتبار 6 هزار و 700 میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

*کشف 43 تن و 500 کیلوگرم مواد مخدر
خراسان جنوبی به دلیل مجاورت با مرز شرقی و شرایط جغرافیایی یکی از استان هایی است که مواد مخدر از آن عبور داده می شود و این در حالی است که این استان با 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان یکی از امن ترین مرزهای کشور را دارد.
از ابتدای امسال تا 20 اسفندماه جاری 43 تن و 500 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 55 درصد افزایش داشته است.
نیروی انتظامی خراسان جنوبی امسال در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر و اشرار مسلح 2 شهید محمد کلاته نایبی و هادی کاردیده را تقدیم کرد. در این ارتباط 14 نفر از رابطان و عوامل اصلی شهادت نیروهای ناجا دستگیر و باند شرور به طور کامل منهدم شد. همچنین امسال در خراسان جنوبی شاهد افزایش 52 درصدی کشف سوخت قاچاق، 22 درصدی کشف انواع سلاح جنگی و شکاری و 17 درصدی کشف مجموع سرقت‌ ها بودیم. هشت نفر از اعضای 2 باند سارقان حرفه ای نیز در بیرجند با 103 فقره سرقت دستگیر شدند.
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی 24 اسفند گفت: از ابتدای امسال تاکنون 242 نفر در حوادث رانندگی درون و برون شهری این استان فوت شدند که این تعداد نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است.
سردار مجید شجاع افزود: انواع تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی در سال جاری نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است که در این حوادث بیش از پنج هزار نفر مجروح شدند.
در مجموع 2 هزار و 74 کیلومتر راه شریانی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که حدود 481 کیلومتر بزرگراه و یکهزار و 593 کیلومتر راه اصلی هستند. حدود 77 درصد راه های شریانی استان را راه های اصلی تشکیل می دهد و هنوز برخی از آنها دوطرفه بوده و عملیات ساخت باند دوم در برخی محورها از جمله بیرجند - قاین به سمت مشهد مقدس و بیرجند - دیهوک - راور در دست انجام است.

*دانشگاه بیرجند بین دانشگاه های برتر آسیا
خراسان جنوبی و شهر بیرجند به استان و شهر فرهنگ، علم و ادب معروف است و دانشگاه بیرجند به عنوان نگین شرق کشور شهرت دارد. مطابق رتبه بندی موسسه تایمز که 18 بهمن 96 اعلام شد، دانشگاه بیرجند در رتبه بندی ٢٠١٨ در میان دانشگاه های برتر (در مجموع ١٨ دانشگاه ایرانی) بین دانشگاه های برتر آسیایی قرار گرفت.
نسبت دانشجو به جمعیت خراسان جنوبی یک به چهار و نیم است و به ازای هر یکهزار نفر در استان یک عضو هیأت علمی تمام وقت در استان وجود دارد.

*برگزاری جشنواره های متعدد فرهنگی و هنری
سال 96 را می توان سال رونق جشنواره های فرهنگی و هنری در خراسان جنوبی نامید و به گفته مسئولان فرهنگی استان استقبال مردم از حوزه هایی مانند موسیقی، تئاتر و سینما افزایش داشته است.
خانه جدید مطبوعات استان خراسان جنوبی امسال شکل گرفت و چهارمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان یادمان پروفسور کاظم معتمدنژاد هفدهم اسفند در بیرجند برگزار شد.
آتش سوزی سالن آمفی تئاتر علامه فرزان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل اتصال سیم های برق از حوادث تلخی بود که 20 بهمن ماه در بیرجند رخ داد و در این زمینه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بازسازی و تجهیز این سالن به زودی و در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

*مدال های ورزشکاران خراسان جنوبی بیشتر شد
مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: امسال کسب مدال توسط ورزشکاران این استان در مسابقات قهرمانی کشور 82 درصد، مسابقات آسیایی 100 درصد و مسابقات بین المللی 575 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
محمداسماعیل افضل پور افزود: برخی طرح های ورزشی در استان از سال 1385 به دلیل کمبود اعتبار نیمه تمام مانده که تکمیل آنها نیازمند 700 میلیارد ریال است و اگر اعتبار به موقع تخصیص یابد در مدت پنج سال همه این طرح ها تکمیل می شود.
اکنون بعد از گذشت یک سال و این تغییر و تحولات که از نظر کمی و کیفی چشمگیر است امیدها برای ثمردهی آنها در سال آینده و سال های آتی دوچندان شده و بار مسئولیت مسئولان را نیز سنگین تر کرده است.
مساحت استان خراسان جنوبی با 11 شهرستان 151 هزار و 193 کیلومتر مربع است که از این نظر سومین استان ایران محسوب می شود و براساس سرشماری سال 1395جمعیت آن 768 هزار و 898 نفر است.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.