همه جای ایران سرای من است و همه مردم این سرزمین برخوردار از خصلت های بس نیکو هستند که زبانزد جهانیان است اما اینکه چرا مردم بیرجند و خراسان جنوبی به صورت خانوادگی و گسترده آیین چهارشنبه سوری را به این شکل برگزار می کنند، قابل تامل و البته تقدیر است.
آرامش و تدین از دیرباز دو مولفه فرهنگی و اجتماعی مردم خراسان جنوبی شناخته شده و با هم ارتباط مستقیم نیز دارند و اینکه پیش از آخرین چهارشنبه سال خیلی ها به آرام بودن این شب در بیرجند و سایر شهرستان های استان اطمینان داشتند، حسن بزرگی است و باید آن را پاسداشت.
چهارشنبه سوری یا همان چهارشنبه آخر سال، آیینی باستانی است که مردم ایران از دیرباز روزهای پایانی سال را با دورهمی جشن گرفته و شروع سال جدید را با گذاشتن زردی و گرفتن سرخی آغاز کرده اند.
متاسفانه با پدیدار شدن مواد محترقه و منفجره و به نوعی تحریف این آیین باستانی، سالانه تعداد زیادی از خانواده های ایرانی داغدار می شوند و به جای سرخی آتش، زردی رو با سال نو عجین می شود.
مردم خراسان جنوبی به خصوص بیرجند شب گذشته را با شب نشینی متفاوت گذراندند اما چگونه:

*نظارت خانواده ها
خانواده ها همراه جوانان و نوجوانانشان به استقبال این جشن باستانی آمدند و در کنار لذت از این جشن، دیدار تازه کردند. همراهی خانواده ها به عنوان بهترین ناظر و همیار پلیس در این شب باعث جشنی خانوادگی و ایمن در سراسر استان شده بود و آتش های بر افروخته شده نه تنها خسارت های گسترده به بار نیاورد بلکه بخشی از انرژی جوانان را هم با سرخی خودش تخلیه کرد. فرهنگ سازی حضور خانواده ها در کنار جوانان ضمن تقویت همبستگی اجتماعی موجب تخلیه انرژی جوانان و نوجوانان می شود و از طرفی در کاهش حوادث و آسیب های اجتماعی نقش تعیین کننده ای دارد لذا اینکه گفته می شود کار را به مردم واگذار کنیم یک نمونه اش را دیشب در بیرجند شاهد بودیم.

**برخورد مدبرانه پلیس
از طرفی برخورد مدبرانه پلیس در خراسان جنوبی باعث شد هیچگونه حساسیتی ایجاد نشود و شرکت کنندگان در این آیین باستانی حضور پلیس را به دلگرمی بپذیرند و شادی شان را با این نیروهای خدوم تقسیم کنند. اعتماد به جوانان و نوجوانان این مرز و بوم و درک به موقع آنها باعث نوعی هنجارآفرینی در جامعه خواهد شد و این هنجارها آسیب های پیش رو را به صورت جدی کاهش خواهد داد هرچند ممکن است گاهی در شادی های جوانانه برخی هنجارهای مقبول جامعه نیز رعایت نشود.
بنابر اعلام معاون عملیات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: شب گذشته بر اثر رفتارهای پر خطر عده ای از شرکت کنندگان در چهارشنبه سوری، 14 متخلف در استان دستگیر و تحویل محاکم قضایی شدند.
سرهنگ حسن شجاعی نسب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این آمار نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است افزود: سال گذشته 26 نفر دستگیر شده بودند.
وی گفت: طبق ارزیابی میدانی فرماندهی انتظامی استان چهارشنبه آخر سال 96، شبی کم حادثه بود و رفتارهای پر خطر کاهش چشمگیری نسبت به سال های گذشته داشته است.

**آرامش مناطق مختلف بررسی شود
چه خوب است که آرامش مردم این منطقه و سایر مناطق کشور از نظر روانشناختی و جامعه شناسی مورد بررسی و نتایج آن در اختیار سایر استان ها قرار گیرد.
شاید کاهش بیش از پیش آمار مصدومان در این استان مرزی برگرفته از هنجارآفرینی و پرهیز از برخوردهای قهری با این پدیده اجتماعی در سال های گذشته باشد که می تواند مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد.
براساس آخرین آمار مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خراسان جنوبی 29 نفر دیشب در 11 شهرستان استان به صورت سطحی مصدوم شدند که اغلب آنها سرپایی درمان و برخی نیز به بیمارستان منتقل و پس از طی مراحل درمانی ترخیص شدند.
*خبرنگار ایرنا در خراسان جنوبی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.