به گزارش ایرنا خلیل خلیلی روز چهارشنبه در نهمین همایش ملی دوسالانه پژوهش های زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بیرجند افزود: خراسان جنوبی مهد زبان فارسی است و اکنون افتخار میزبانی نهمین همایش ملی پژوهش های زبان و ادبیات فارسی را دارد.
وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند دانشگاهی جامع با اهداف ملی است گفت: در حال حاضر حدود ١٢ هزار و 500 دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند را 360 نفر اعلام کرد و افزود: در سه سال گذشته تعداد استاد تمام های این دانشگاه به سه برابر افزایش یافته است.
'جمعیت استان مرزی خراسان جنوبی براساس سرشماری سال 1395 برابر با 768 هزار و 898 نفر بوده و از نظر وسعت نیز سومین استان کشور است.'
رئیس دانشگاه بیرجند اظهار کرد: این دانشگاه جزو دانشگاه های سطح 2 کشور در 2 سال متوالی است، همچنین به لحاظ رتبه بندی های جهانی، رتبه این دانشگاه ارتقا یافته به طوری که رتبه ٣٠٠ تا 350 دانشگاه های آسیایی را داراست.
وی گفت: این موفقیت ها حاصل کار اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه بوده و نتیجه کار دسته جمعی است.
خلیلی در ادامه سخنانش زبان فارسی را زبان دوم فرهنگ اسلامی و از جمله زبان های تاریخی دانست و اظهار کرد: زبان فارسی در حیات پربار خود فرهنگی غنی آفریده و از مراحل آغازین تاکنون تغییر و تحولات را متحمل شده و در حفظ استقلال و تمامیت فرهنگی مردم ایران نقش بسزایی داشته است.
وی افزود: از مطالعه و تامل در آثار پربار زبان فارسی در می یابیم که بیشترین آفریده های منظوم و منشور، علاوه بر اینکه نشان دهنده موضوعات حماسی، تاریخی، سیاسی، اخلاقی، دینی، عرفانی و غیره بوده، بازتاب مسائل عمده اجتماعی است.
وی بیان کرد: بسیاری از شاعران و نویسندگان تلاش کرده اند تا مقام والای انسان و انسانیت را عاری از تبعیض و امتیازطلبی در جوامع بشری تبلیغ و تبیین کنند و به این صورت به شکوفایی بیشتر این زبان بیفزایند.
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: خواندن آثار بزرگانی چون مولانا، سعدی، حافظ، سنایی و دیگران تا عصر حاضر همه و همه بیانگر این نوع مسائل است زیرا از یک سو غبار زنگ اندوده تعصب را از آیینه دل ها می زداید و از سوی دیگر وحدت ملی را میان افراد جامعه تامین می کند.
نهمین همایش ملی پژوهش های زبان و ادبیات فارسی به میزبانی دانشگاه بیرجند از امروز (چهارشنبه) آغاز شد و 2 روز به طول می انجامد.
در این همایش از دکتر محمدمهدی ناصح از مفاخر حوزه زبان و ادبیات فارسی نیز تجلیل شد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.