به گزارش ایرنا محمدرضا مومنی روز شنبه در آیین افتتاحیه دوره آموزشی ملی پرورش اقتصادی شتر در شهرستان بشرویه افزود: با انجام پژوهش های همه جانبه و نیازسنجی و همچنین ایجاد زیرساخت های مورد نیاز نظیر شرکت های دانش بنیان، آزمایشگاه ها و مجتمع های دامداری مجهز می توان بیش از پیش به جنبه اقتصادی پرورش شتر پرداخت.
وی ظرفیت های خراسان جنوبی در پرورش شتر را بسیار بالا دانست و گفت: رونق اقتصاد شترداری به ویژه شترداری صنعتی در این استان نیازمند مساعدت و حمایت همه مسئولان و نمایندگان مجلس است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: تاکنون بیش از یکصد نوع بیماری دامی در کشور شناسایی شده که اکثر این بیماری ها بین دام و انسان مشترک است.
وی یکی از مهم ترین رسالت های سازمان دامپزشکی را جلوگیری از شیوع و انتقال بیماری های دام به انسان برشمرد و گفت: آسودگی و امنیت غذایی یکی از مهم ترین مسائلی است که در هر جامعه در راس امور قرار دارد و سازمان دامپزشکی یکی از متولیان برآورده ساختن این امنیت از مزرعه تا سفره های خانواده هاست.
رئیس موسسه سرم سازی شرق کشور نیز گفت: در بررسی پیشینه دامداری شهرستان بشرویه شتر به عنوان یک ظرفیت تطبیق یافته با محیط وجود داشته که به دلایل مشکلات ناشی از خشکسالی این ظرفیت بسیار کمرنگ شده است.
مهدی کیانی زاده ادامه داد: با توجه به اینکه مراتع دیگر توان تغذیه دام ها را ندارند باید با بهره گیری از یافته های تحقیقاتی و روش های تطبیقی برنامه ریزی های لازم برای تقویت حوزه دامپروری و کشاورزی را انجام داد.
وی اظهار کرد: شتر دارای ارزش های نهفته زیادی است و می توان با پرورش این دام با صرف کمترین هزینه و بهره گیری از تمامی فرآورده های ناشی از شترداری، بیشترین بهره وری اقتصادی را داشت.
کیانی زاده گفت: امیدواریم این همایش نقطه جهشی برای پرورش اقتصادی شتر در بشرویه به عنوان خاستگاه پیشین شترداری باشد و موسسه سرم سازی رازی نیز در این زمینه آمادگی خود را برای برگزاری کارگاه های آموزشی مورد نیاز اعلام می کند.
دوره آموزشی ملی پرورش اقتصادی شتر ویژه کارشناسان، دامپزشکان و شترداران کشور با تلاش انجمن علمی شتر ایران و جهاد کشاورزی بشرویه تا هفتم اسفند در هتل کیان بشرویه ادامه دارد.
شهر بشرویه در 300 کیلومتری شمال غرب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7550*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.