به گزارش ایرنا محمدمهدی مروج الشریعه روز یکشنبه در کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید افزود: حوزه اقتصادی استان به طور کل ضعیف با پیشینه ضعیف است و هیچ برنامه ای برای جذب سرمایه گذار نداشته است؛ مطالبه گری جدی نیست لذا سطح جذب نیز پایین است.
وی با بیان اینکه ادعای همه ما در عرش بوده اما در میدان عمل فاصله نجومی است گفت: این در حالیست که در برخی استان ها وحدت، یکپارچگی، هماهنگی و همدلی وجود دارد و مسئولان دستگاه ها شبانه روز نمی شناسند و مدام در حال جذب سرمایه گذار هستند.
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی ادامه داد: این مستلزم این است که مدیران، مسئولان و کارشناسان دستگاه های اجرایی عمیقا در روش های کاری خود بازنگری کنند، اگر قرار است خدمتی به مردم کنید در غیر اینصورت حداقل بار این مسئولیت را به دوش نکشید.
وی با انتقاد از اینکه سازمان های توسعه ای به صورت پراکنده در استان انسجامی ندارند گفت: کمیسیون های ذیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قدرت تصمیم گیری ندارند و مسائل سرمایه گذاری در حوزه مالیات باید توسط آن اداره کل در استان پیگیری شود.
مروج الشریعه عنوان کرد: مالیات، بیمه و بانک ها باید طرح ها یا واحدهای تولیدی که در این زمینه ها با مشکل مواجه شده اند را شناخته و نسبت به رفع مشکلات آنها اقدام کنند.

*گلایه از فرآیند طولانی صدور مجوزها
استاندار خراسان جنوبی گفت: بالاترین گلایه ای که از این استان به معاون رئیس جمهوری داده شده در خصوص فرایند طولانی واگذاری زمین و پاسخ به سرمایه گذاران است که این مشکل توسط مدیران دستگاه های اجرایی حل می شود.
وی با بیان اینکه دبیرخانه ستاد سرمایه گذاری یک استان در کمترین زمان ممکن مشکل سرمایه گذار را حل می کند افزود: این دبیرخانه نباید برای ثبت نام یک برند شناخته شده روند سرمایه گذاری را در استان به تاخیر بیاندازد.
وی بیان کرد: مسئولان دستگاه های اجرایی بدانند اگر سرمایه گذار وارد استان نمی شود به دلیل این است که مسیر روان و روشنی نمی بیند.
مروج الشریعه گفت: عامل عقب ماندگی استان در همین استان و داخل دستگاه های اجرایی است و بعد از گذشت چند ماه از ورود کاروان صنعت به استان و امضای چندین تفاهم نامه، هنوز هر کدام از سرمایه گذاران در مرحله ای گیر کرده اند.
وی عنوان کرد: ندا و نوای حامی قوی در استان از جذب سرمایه گذار در استان وجود ندارد و تنها مشکل در دستگاه های اجرایی است و اینگونه است که نمی توانیم به گرد استان های همجوار در زمینه سرمایه گذاری برسیم.
وی اظهار کرد: از دست دادن یک طرح اقتصادی مهم در استان به منزله از دست دادن تنهاترین طرح در استان است و اکنون برای عدم جذب سرمایه گذار و عقب ماندن استان نباید به دنبال عوامل استکبار جهانی، داخلی و غیره بگردیم چرا که مشکل از خود ماست.
استاندار خراسان جنوبی افزود: ما مدیران دستگاه های اجرایی اگر خادم نظام برای مردم هستیم باید در عملکرد خود بازنگری کنیم.

**قطع خدمات واحدهای تولیدی با هماهنگی قبلی باشد
وی درباره قطع خدمات برق، گاز و آب برخی واحدهای تولیدی توسط دستگاه های خدمات رسان گفت: هرگونه قطع خدمات باید با اطلاع قبلی به واحد تولیدی انجام شود و این موارد مانع از پرداخت حق و حقوق دستگاه های خدمات رسان که بر گردن واحد اقتصادی است، نمی شود.
مقام عالی دولت در استان گفت: برخی واحدهای تولیدی استان دلیلی برای عدم پرداخت بدهی دستگاه های خدمات رسان ندارند و باید هرچه سریعتر نسبت به این مهم اقدام کنند و دستگاه های خدمات رسان باید توجه داشته باشند شرایط اقتصادی کشور عادی نیست در حالیکه با قوانین عادی هم تنظیم مسائل یک واحد اقتصادی بدهکار چه در سیستم مالیاتی، بیمه ای و بانکی و چه در سیستم دستگاه زیرساختی قابل مدیریت کردن کردن نیست.
وی ادامه داد: تصور نکنیم در شرایط کاملا ایده الی به سر می بریم بلکه واحدهای اقتصادی چند سال است در حوزه صنعت به گل نشسته اند که یکی پس از دیگری در حال پا گرفتن هستند.
وی اظهار کرد: شرایط تحریم برای یک واحد اقتصادی که سفارش ماشین آلات و تجهیزات خارجی داشت، زیر دین بانک رفته و با تغییر نرخ ارز مواجه شد، مشکلات زیادی ایجاد کرد و سپس قانون رفع موانع تولید بخشی از مشکل واحدها را حل کرد که باید به این مسئله توجه شود مشکلات زیادی از چند جهت گریبانگیر واحد تولیدی شده است.
مروج الشریعه گفت: واحد تولیدی خسارت سنگینی متحمل شده اما هیچکس این خسارت را پاسخگو نیست و ضوابط پرداختی حمایتی نبود و هر کس توانست بهره برد.

** ستاد تسهیل روی ریل مباحث اصلی قرار گرفته است
وی افزود: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اکنون روی ریل مباحث اصلی خود قرار گرفته و با همین سبک و روش پیش می رود تا مسائل مربوط به واحدهای مشکل دار با اولویت نخست چه در کارگروه های ذیل این ستاد چه در صحن علنی این کارگروه که نیازمند اخذ یک مصوبه مکتوب باشد، پیگیری شود.
وی بیان کرد: برای ادامه مسیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان نیازمند ترتیبی هستیم تا مقداری نظم مناسبت تری به لحاظ شکلی و محتوایی به ویژه در برگزاری کمیسیون های تخصصی داشته باشیم.
استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: عمده طرف حساب ستاد تسیهل و رفع موانع تولید شامل 2 دسته حوزه های مرتبط و مستقیم با کارکرد واحدهای اقتصادی مانند بیمه، مالیات، محیط زیست، اداره کار و غیره و دسته دوم دستگاه های زیرساختی هستند.
وی گفت: در کمیسیون های ذیل ستاد تسهیل اگر مسایل مربوط به واحد تولیدی مربوط به هر کدام از این دستگاه ها بود در قالب یک تفاهم قابل حل است.
وی اظهار کرد: برخی واحدهای تولیدی اقتصادی، دریافت تسهیلات از محل تسهیلات رونق را خیلی برگ برنده مثبتی برای خود نمی دانند و به عنوان یک کارت زرد به آن نگاه می کنند و سیستم منابع داخلی بانک ها برای آنها یک کارت سفید است.
مروج الشریعه افزود: میزان پرداختی های بانک ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم شاخص خوبی است که باید دید در هر استان میزان تقاضا یا عملکرد برای دریافت تسهیلات از منبع تسهیلات رونق بالاتر است یا تسهیلات مستقیم.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید باید در زمینه رسیدگی و رفع مشکلات واحدهای تولیدی فعال و واحدهای نیمه تمام چاره اندیشی شود چرا که خلاصه شدن در این امور خدمت به استان نیست.
وی بیان کرد: باید بهترین پروژه های اقتصادی در ستاد سرمایه گذاری استان آماده شود، دبیرخانه باید حداقل پتانسیل یابی کرده و طرح های مهم را برای جذب سرمایه گذار ارایه دهد.

**سرمایه گذاری برای طرح های بزرگ مدنظر قرار گیرد
مروج الشریعه با تاکید بر اینکه نسخه های پیچیده شده برای شرکت های سرمایه گذاری ایدرو و ایمیدرو در استان قابل قبول نیست افزود: سرمایه گذاری در طرح های بزرگ اقتصادی باید مدنظر این شرکت ها قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی نیاز به سرمایه گذاری در طرح های اقتصادی متوسط به بالا دارد گفت: ضعف در ساختار استان است که نمی تواند پیشنهاد مهمی به شرکت های سرمایه گذاری ارایه دهد.
وی عنوان کرد: طرح های معرفی شده به شرکت ایدرو جزئی و کوچک بوده که می توان با جذب سرمایه گذار بومی نیز آن را اجرایی کرد لذا باید طرح های جاندار و مهم در استان مورد توجه واقع شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan و کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028
خبرنگار: رقیه محمدی * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.