به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل محیط زیست خراسان جنوبی، سرپرست اداره حفاظت محیط زیست قاینات، گفت: در این شهرستان 6 سمن زیست محیطی فعالیت می کنند که در استان جایگاه خوبی داشته و در زمینه های زیست محیطی کمک یار این اداره هستند.
محمد رضا بسملی ادامه داد: در سال های اخیر سمن های زیست محیطی در قاین در زمینه های آموزشی و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست فعالیت های چشمگیری انجام داده اند و توسط این سمن ها در سطح مدارس و مهد های کودک و جوامع محلی آموزش های زیادی در حال انجام است.
وی اظهار کرد: سمن های زیست محیطی بازوان این اداره و با توجه به کمبود نیرو این سمن ها در بسیاری از فعالیت های زیست محیطی همراه و همیار ما هستند.
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست قاینات افزود: فرهنگ حفاظت از محیط زیست روز به روز بالاتر رفته و بر تعداد تشکل های زیست محیطی و اعضای آنها افزوده می شود.
فرماندار قاین هم در این مراسم ضمن تقدیر از حضور و فعالیت همه سمن های شهرستان؛ گفت: قاینات جایگاه بسیار خوبی در حوزه سازمان های مردم نهاد و مشارکت عمومی مردم در عرصه های مختلف از جمله مباحث زیست محیطی ، ورزشی و غیره در استان برخوردار است و حرفی برای گفتن دارد.
بهمن کهن ترابی ادامه داد: از ابتدای دولت یازدهم و در ادامه در دولت دوازدهم توجه بسیار خوبی به سمن ها شده و می شود لذا بعد از گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب به این نتیجه رسیده ایم که دولت در زمینه های اجرایی بار سنگینی را برعهده دارد که باید کم کم به سمت کاهش تصدی گری خودش در امور مختلف برود که یکی از راه ها، توجه به سازمان های مردم نهاد، انجمن ها و گروه های داوطلب مردمی است .
وی تصریح کرد: سمن ها می توانند در همه حوزه های شهری و به ویژه در حوزه روستایی در مباحث اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی ورود پیدا کرده و فعالیت کنند به همین جهت در این شهرستان تاکنون توجه بسیار خوبی به سمن ها شده و این شهرستان در تعداد سمن های فعال در استان مقام اول را دارد.
وی با تاکید بر اینکه سمن ها باید در بحث ایجاد نشاط اجتماعی به طور جد ورود پیدا کنند عنوان کرد: سمن ها هم می توانند مشارکت جامعه را بالا ببرند و هم نشاط اجتماعی را افزایش دهند و در جامعه موثر واقع شوند زیرا ما معتقدیم که سمن ها یکی از ارکان مهم توسعه پایدار هستند.
کهن ترابی اضافه کرد: در شهرستان قاینات ظرفیت ها و قابلیت های بسیار خوبی در بحث سمن ها و مشارکت عمومی مردم در حوزه های مختلف داریم لذا مدیران دستگاه های اجرایی بایستی کمک کنند تا سمن ها بتوانند رسالت واقعی خودشان را به سرانجام برسانند.
وی خطاب به سمن های شهرستان، تاکید کرد: هرچند فرهنگ سازی امری مهم و سخت است ولی این رسالت سمن هاست و سمن ها رسالت بسیار بزرگی برعهده دارند که باید مردم را نسبت به محیط پیرامونی خودشان در مسیر درست و کارشناسی شده که تبعات منفی نداشته باشد؛ حساس کنند.
وی تاکید کرد: در حوزه آب و منابع آبی مشکل داریم و دچار تنش آبی هستیم، تاثیر خشکسالی های 18 ساله برحوزه های مختلف از جمله منابع طبیعی، مباحث زیست محیطی، اقتصاد و معیشت مردم و کاهش شدید منابع آبی بر هیچ کس پوشیده نیست، در این شرایط فرهنگ سازی رسالت بزرگ سمن ها است که مردم را حساس کنند.
در ادامه حجت الاسلام رحمانی امام جمعه قاین ضمن حضور در این برنامه با اشاره به آیات و روایات در مورد محیط زیست گفت: در اسلام تاکید زیادی بر احترام به حقوق حیوانات شده است و حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی بسیار مورد تاکید است و با توجه به شرایط کنونی شکار حیوانات جایگاهی ندارد.
وی ادامه داد: حذف هرگونه گیاهی و جانوری توسط انسان زیان بار است و حتی برای ذبح گوسفند و طیور باید کفاره آن پرداخته شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*3215* 6054*خبرنگار-محمدرسول ابراهیمی اسفدن* انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.