استانی که با 460 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و وجود بازارچه های مرزی تاکنون کمتر از ظرفیت آن استفاده شده و این مهم جدای از مباحث اقتصادی و معیشتی، اشتغال را هم تحت تاثیر قرار داده است.
تیتر بسیاری از رسانه های خراسان جنوبی در بازگویی نشست های هم اندیشی استانداران ادوار خراسان جنوبی، مسایل اقتصادی را به خود اختصاص داده بود و مسایل مورد گفت و گوی استانداران هم بیانگر مشکلات اقتصادی و توسعه ای مربوط به این استان است.
استفاده از تجربیات استانداران ادوار طی 13 سال گذشته که از استان شدن خراسان جنوبی می گذرد، بدون شک کمک بزرگی به ارتقای وضعیت اقتصادی استان خواهد کرد اما به گفته محمدنبی حبیبی استاندار سابق خراسان «وقت آن رسیده که همه گرایش های سیاسی برای پیشرفت کشور همکاری کنند» که مسلما تحقق این موضوع توسعه همه جانبه را به دنبال خواهد داشت.
استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، حمایت از تولیدکنندگان و توانمندسازی فعالان صنایع دستی از مهمترین راهکارهای پیشرفت اقتصادی این استان است که به طور معمول در سخنان همه استانداران ادواری خراسان جنوبی دیده می شود اما تحقق آن نیازمند همتی است که باید تمامی دستگاه ها با هم افزایی بیشتر در دستور کار قرار دهند.
چالش های مربوط به آب، راه و حمل و نقل ریلی از دیگر موانع رسیدن این استان به اقتصادی پویاست که نیازمند راهکارهای عملیاتی، جدای از هرگونه شعار خواهد بود و اقدام های اخیر استاندار خراسان جنوبی در حوزه های مختلف اقتصادی بیانگر تلنگری بر پیکره اقتصادی استان است.
اقتصاد این استان نیازمند تلنگری ویژه است و گرنه با وجود خشکسالی های مکرر، بیکاری و مهاجرت بی رویه روستاییان به حواشی شهرها با مشکلات عدیده روبرو خواهیم شد، مسئولان باید دورنمای استان را با در نظر گرفتن این مسایل بیندیشند تا حقی از مردم قانع و صبور این منطقه ضایع نشود.
پیگیری تخصیص اعتبارهای ویژه از سوی دولت، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، تسهیل در روند سرمایه گذاری و حمایت از تولیدکنندگان از مهمترین چشم اندازهایی است که دورنمای اقتصادی این استان را در کوتاه مدت و بلندمدت به پویایی خواهد رساند.
از سوی دیگر گردهم آمدن استانداران پیشین با گرایش های فکری و سیاسی مختلف دور یک میز و صحبت در باره مسائل اساسی استان، مردم و کشور مصداق بارز همدلی و همزبانی در شرایط کنونی است که باید آن را پاس داشت و به سایر امور تسری داد.
امید است استفاده از تجربیات گرانسنگ استانداران ادواری خراسان جنوبی و همت جهادی مسئولان این استان، راه پر چالش اقتصاد و توسعه را در این استان پهناور و مرزی هموار کند.
*خبرنگار ایرنا در بیرجند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.