در ادامه این مطلب آمده است: موقعیت ویژه و خاص استان خراسان جنوبی به ویژه قرار گرفتن آن در مجاورت کشور افغانستان، همواره باعث شده است بخشی از مؤلفه های مهم توسعه و پیشرفت آن در کنار ضمایم و پیوست های امنیتی تعریف شود.
پیوست هایی که علاوه بر لزوم تغییر روند اجرای برنامه ها، به ضرورت تغییر در نوع نگاه ها و تصمیم گیری ها نیز صحه می گذارند به عنوان مثال برنامه ریزی ها در حوزه ی توسعه خراسان جنوبی ضرورتاً نیازمند نگاه امنیتی و فرا زمانی به آینده استانی است که بخشی از جغرافیای کشوری پهناور و تمدن ساز به نام ایران اسلامی را شامل می شود، آنهم در جوار مرز و در مجاورت کشوری که زاینده ی تحولات مهم امنیتی در دنیای امروز است.
شاید یکی از ملموس ترین و محسوس ترین مثال های دیگر، بحث خشکسالی و کم آبی در استان باشد.
قریب بیست سال است سالانه میانگین بارش ها در شهرها و شهرستانها و روستاهای استان مدام در حال کاهش است و خشکسالی که از آن به زلزله ی خاموش تعبیر می شود، بسترهای توسعه استان را نیز خشکانده و زمینه بسیاری از معضلات و آسیب ها مثل مهاجرت ها، حاشیه نشینی ها، آسیب های اجتماعی و فقر و بیچارگی و از جمله خالی از سکنه شدن روستاهای مرزی را به وجود آورده است.
به نظر می رسد اینک ما نه تنها با یک فاجعه ی انسانی و زیست محیطی بزرگ و تدریجی به نام خشکسالی مواجهیم، بلکه در آستانه ی وقوع یک بحران امنیتی نیز قرار گرفته ایم.
چندی پیش و در جریان بازدید دریادار شمخانی دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه مطبوعات تهران، با توجه به اهمیت موضوع، ایشان ضمن تأکید بر مطرح شدن داستان استان در شورا، به صراحت از نگاه کارشناسان و اعضای این شورا به بحث خشکسالی های استان با رویکرد امنیتی صحبت کردند.
از اینها که بگذریم، امروز شنبه وزیر محترم اطلاعات و از جمله اعضای شورای توسعه و امنیت پایدار شرق کشور میهمان استان ما هستند.
این شورا از چند سال قبل با تأکید و دستور مقام معظم رهبری و تصویب شورای امنیت ملی آغاز بکار کرده است. استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان عضو این شورا هستند و کارکرد اصلی آن، رفع محرومیت، توسعه همه جانبه منطقه، برقراری امنیت پایدار، تقویت وحدت ملی، رصد اطلاعاتی و امنیتی و ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه استانهای مورد اشاره است.
به دلیل عضویت وزرای مهم در این شورا از جمله وزیرانی مثل کشور، اطلاعات، ارشاد اسلامی، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی و ... مصوبات معمولاً همپوشانی های چند منظوره ای را شامل می شوند که محور همه آنها توجه به رفع محرومیت ها و توسعه منطقه به شمار می رود.
استان خراسان جنوبی نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه پنجم کشور که شامل استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان می شود و به دلیل مساحت بالا (منطقه پنجم کشور 14 میلیون نفر جمعیت و یک سوم مساحت کل کشور را در بر گرفته است) و نیز همسایگی با کشور افغانستان، از مؤلفه هایی قابل توجه تر از برخی استانهای دیگر عضو در این شوراها و مناطق برخوردار است.
با مقدمه ی بالا و به بهانه ی سفر امروز وزیر اطلاعات به استان و به عنوان یکی از اعضای شورای توسعه و امنیت پایدار شرق کشور، ما نیز ضمن عرض خیرمقدم و خداقوت به ایشان و همکارانشان در وزارت اطلاعات به سبب تلاش هایی که به ویژه در روزهای اخیر در عرصه ی برقراری آرامش و امنیت در کشور انجام دادند، فرصت را مغتنم شمرده و دو نکته ی مهم و اساسی را یادآور می شویم:
اول آنکه از نگاه مردم، کارشناسان و رسانه های استان، زمان آن فرا رسیده است که توسعه استان و جبران عقب ماندگی های تاریخی آن و نیز تأمین خسارت هایی مثل خشکسالی با رویکرد امنیتی و نگاه تخصصی در این حوزه دنبال شود.
دوم اینکه برخی از اعضای شوراهای مهم امنیتی کشور از جمله وزیر خدوم و مردمی و پرتلاش اطلاعات، باتکیه بر اشراف و تسلط اطلاعاتی و منطقه ای خود در داخل و خارج از مرزها، تجربه های گرانقیمت سفرهای متعدد به این استان و نیز تحلیل های شفاف، صریح، متقن و مستند و پرمحتوای کارشناسان وزارت اطلاعات و دستگاههای امنیتی، مدافع حق این استان و فریاد کننده ی رنج ها و دردهایشان در کمیسیون ها، کمیته ها، شوراها و جلسات مرتبط در پایتخت باشند.
امیدواریم و انتظار می رود یکی از مهم ترین دستاوردهای سفر وزیر محترم اطلاعات به استان (که از جمله موفق ترین وزرای دولت یازدهم و دوازدهم به شمار می روند)، تلاش مضاعف ایشان در دولت برای رساندن فریاد محرومیت و مشکلات مردم خراسان جنوبی و تصمیم و تعامل سازنده برای حل مشکلات استان از جمله بحث انتقال آب به خراسان جنوبی با نگاه و رویکرد و افق دید امنیتی برای سالهای آینده باشد.
پست الکترونیکی به نشانی birjand@irna.ir آماده دریافت اخبار دستگاه ها و همچنین مطالب رسانه های استان برای بازنشر در ستون 'دیگر رسانه ها' است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
3215* 6054*خبرنگار: محمدرسول ابراهیمی اسفدن * انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.