به گزارش ایرنا سید مجتبی علوی مقدم روز شنبه در جلسه نشست مدیران مسکن و ساختمان اداره های کل راه و شهرسازی منطقه سه کشور در بیرجند افزود: در حال حاضر با توجه به رشد علم و فناوری اما در بحران ها و مشکلات توفیقات لازم را کسب نکرده ایم.
وی گفت: زلزله به عنوان یک حادثه طبیعی در اعصار مختلف اتفاق افتاده و همه با آثار مخرب آن در بخش های ساختمان، کانون خانواده و از بین رفتن زیرساخت ها آشنایی دارند.
وی ایران را جزو کشورهای پرحادثه دانست و افزود: از 34 حادثه طبیعی دنیا 26 مورد آن در کشور به ویژه خراسان جنوبی به وقوع پیوسته یا احتمال وقوع آن وجود دارد.
وی بیان کرد: وقوع حوادث طبیعی اگر برای ما شرایطی را فراهم نکند تا آگاهی و توجه خود را بالا ببریم و افکار را متمرکز موضوعات مانند پیشگیری نکنیم ما را با خسارات بیشتری مواجه خواهد کرد.
به گزارش ایرنا علوی مقدم ادامه داد: شناخت کافی نداشتن از نوع اقدامات هنگام وقوع حوادث و نداشتن شرایط لازم برای مقابله با آن، موضوع را به بحران تبدیل خواهد کرد لذا در وهله نخست باید به دنبال پیشگیری باشیم و این اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه موضوعات آموزشی را مدنظر قرار دهیم و بدانیم آموزش سنگ بنای توسعه محسوب می شود.
وی عنوان کرد: آموزش و پیشگیری زمانی مورد توجه واقع شود در مقابل حوادث طبیعی آمادگی کافی و لازم خواهیم داشت زمان بازسازی با تجهیز و امکانات بیشتری پای کار خواهیم آمد و جلوی تبدیل شدن حوادث به بحران را خواهیم گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: در هر موضوعی اگر اخلاق حذف شود برای مدیریت چیزی باقی نمی ماند لذا انتظار ما از جامعه فرهیخته مهندسی این است که نسبت به آنچه تحصیل عمل کرده و قسم یاد کرده ایم متعهد باشیم.
علوی مقدم تاکید کرد: در صدور مجوزهای ساختمانی بین پیمانکار، کارفرما، شهرداری و نظام مهندسی ارتباط شفاف و مشخصی وجود ندارد و رابطه این گروه های باید مورد بازنگری قرار بگیرد و از حالت سوری خارج شود.
وی بر رعایت اقتصاد مهندسی توسط مهندسان ساخت و ساز تاکید کرد و افزود: در بحث ساختمان قدم های خوبی برداشته شده اما تا ایده آل فاصله فراوانی وجود دارد.
وی با اشاره به پرت زیاد انرژی در ساخت و سازها و ساختمان گفت: نباید نسبت به نوع مصرف و استفاده از ذخایر انرژی بی تفاوت بود و این زمانی محقق می شود که اخلاق حرفه ای رعایت شود.
وی یادآور شد: اگر شهرداری ها امروز در صدور مجوزهای ساختمانی در توجه به مهندسان ناظر و تعامل با نظام مهندسی عاقلانه و متفکرانه برنامه را تنظیم کنند بدون شک مشکلاتی که امروز در بحث مباحث ساخت و ساز وجود دارد از بین خواهد رفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی افزود: از مجموعه شهرداری انتظار می رود به طرح های تفصیلی تهیه شده مقید باشند ارتباط بین ناظر، شهرداری و سازمان نظام مهندسی باید توسط سازمان های نظام مهندسی مورد رصد قرار بگیرد.
علوی مقدم گفت: موضوع اساسی که در ساخت و ساز اتفاق می افتد موضوعات تراکم فروشی است که شهرداری ها به دلیل نداشتن درآمدهای پایدار و گذران ارایه خدمت به مردم مجبور به آن خواهند شد.
وی ادامه داد: امید است وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه های مربوط جزو دستور کارشان باشد که مشاوران این طرح ها موضوعات اقتصادی و پیوست های درآمدی مربوط به طرح را ضمیمه طرح کنند در اینصورت مشکلات به حداقل خواهد رسید.
وی اضافه کرد: کما اینکه ما اعتقاد داریم فراتر از طرح های تفضیلی باید به سمت طرح های راهبردی برویم، امید است شهرداران استان عوض پرداختن به طرح های تفصیلی برای شهر و شهرداری به دنبال طرح های راهبردری و عملیاتی باشند و قطعا این اتفاق خواهد افتاد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*6054*خبرنگار: رقیه محمدی * انتشار: مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.