به گزارش ایرنا جعفر شهامت روز شنبه در نشست خبری به وجود 27 نقطه مصوب حادثه خیز و 48 نقطه دارای تصادف در استان اشاره کرد و افزود: رفع نقص هر نقطه بر اساس نوع مشکل از 600 میلیون تومان تا سه میلیارد تومان هزینه دارد.
وی گفت: اولویت کار برای نقاطی است که بیشترین میزان تلفات را داشته و می توان آن نقطه را با کمترین هزینه رفع نقص کرد.
وی بیان کرد: برای رفع نقاط دارای تصادف هم تا پایان سال مالی جاری سه میلیارد تومان براساس اولویت در دستورکار قرار می گیرد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر 300 آبنما در راه های استان وجود دارد که 30 آبنما در راه های شریانی در اولویت کار قرار دارد، مشکل عمده ما در استان این است که باید طرح بهسازی در راه های موجود نیز انجام شود.

** شناسایی 98 قوس تند در راه های استان
به گزارش ایرنا شهامت به شناسایی 98 قوس تند در راه های استان اشاره کرد و تاکید کرد: رفع مشکل این قوس ها نیاز به 49 میلیارد تومان اعتبار دارد.
وی یادآور شد: در حال حاضر 34 دوربین ثبت تخلف در راه های فعال است که تا پایان امسال به 64 دستگاه می رسد، امید است نصب این دستگاه ها در کاهش تصادفات نقش موثری داشته باشد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با بیان اینکه دوربین های کنترل سرعت امکان اعمال قانون را دارند، اضافه کرد: در حال حاضر 43 دستگاه دوربین دستی، 14 دستگاه نظارت تصویری و 62 دستگاه تردد شمار وجود دارد.
وی افزود: این استان با 450 کیلومتر مرز مشترک به کشور افغانستان سومین استان پهناور کشور بوده و با 6 استان کشور همجوار است.
شهامت با بیان اینکه خراسان جنوبی 9 دهم درصد جمعیت کشور را دارد، یادآور شد: این استان بر اساس تحلیل سال 1390 رتبه 29 تولید ناخالص داخلی با 6 دهم درصد و به لحاظ سرانه تولید رتبه 26 کشور را داراست.
وی بیان کرد: سهم حمل و نقل جاده ای استان از ارزش افزوده حوزه حمل و نقل و انبار داری 5.4 برآورد شده است.
وی اظهار کرد: حجم سرمایه گذاری دولت در راه های استان و آنچه به حوزه راه استان مربوط است از 40 سال قبل تاکنون 10 هزار و 500 میلیارد تومان بوده، بخش خصوصی نیز یکهزار و 300 میلیارد تومان عمدتا در حوزه حمل و نقل جاده استان طی این مدت سرمایه گذاری کرده است.

** اشتغال 15 هزار نفر در حوزه راهداری و حمل و نقل
وی با اشاره به اشتغال ایجاد شده در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: یکهزار نفر توسط بخش دولتی و 14 هزار نفر توسط بخش های خصوصی در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مشغول به کار هستند.
وی عنوان کرد: در مجموع 2 هزار و 74 کیلومتر راه شریانی در استان وجود دارد که حدود 481 کیلومتر بزرگراه و یکهزار و 593 کیلومتر راه اصلی هستند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با بیان اینکه حدود 77 درصد راه های شریانی استان را راه های اصلی تشکیل می دهد، افزود: راه های شریانی، مراکز استان ها را به یکدیگر متصل می کند یا به پایانه های مرزی، بنادر، مرزهای آبی و جاده ای ختم می شوند که در اولویت تبدیل به بزرگراه قرار دارند.
شهامت بیان کرد: در گذشته راه های شریانی با کمک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نگهداری می شد و راه های غیر شریانی مبتنی بر اعتبارات استانی و ملی وزارت راه و ترابری قدیم بود که اکنون به نوعی متولی نگهداری تمامی راه ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.
وی مجموع راه های آسفالته استان را 10 هزار و 573 کیلومتر شامل راه های فرعی و روستایی عنوان کرد و افزود: همچنین حدود پنج هزار و 750 کیلومتر راه های غیر آسفالت سوشه در حوزه روستایی وجود دارد.
وی با اشاره به حوزه ایمنی حمل و نقل جاده ای یادآور شد: در حوزه تخصصی ایمنی چهار اقدام مشخص و سرفصل شامل راه ایمن تر، خودرو ایمن تر، کاربرد ایمن تر در راه ها و نظارت بر اجرای قانون ارکان ارتقای ایمنی ما در سیستم مدیریت ایمنی راه هاست.

** 126 کشته در هفت ماه
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی عنوان کرد: بر اساس آمار پزشکی قانونی در هفت ماهه گذشته 126 نفر در تصادفات جاده های استان جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ( 115نفر) 9.6 افزایش را نشان می دهد.
وی مجموع اعتبارات اختصاص یافته در حوزه ایمنی را 17 میلیارد و 480 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: از این مبلغ، 14 میلیارد و 400 میلیون تومان از محل منابع ملی و سه میلیارد و 40 میلیون تومان از محل منابع استانی است.
شهامت اضافه کرد: این اعتبار برای تجدید خط کشی سرد 2 هزار و 800 کیلومتر راه، نصب و بازسازی 4 هزار تابلو، آشکار سازی 960 پل، اجرای گاردیل در 33 کیلومتر ، اجرای 80 کیلومتر شیار لرزاننده و... هزینه شده و می شود.
وی ادامه داد: در بخش نرم افزاری کار در حوزه ایمنی ترافیک از آذرماه سال گذشته تاکنون، ایمن سازی فیزیکی 10 مدرسه حاشیه راه ها، 20 مورد آموزش دانش آموزان، استفاده از 336 هزار تن آسفالت در راه های استان، اجرای روکش آسفالت در یکهزار و 198 کیلومتر ، 185 کیلومتر درزگیری راه های استان و... می توان اشاره کرد.

** رشد 77 درصدی صادرات از ماهیرود
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در ادامه از رشد 77 درصدی صادرات پایانه مرزی ماهیرود خبر داد و گفت: امسال نخستین شرکت حمل و نقل بین المللی استان در بیرجند راه اندازی شد.
وی تناژ حمل بار در هشت ماهه امسال را 2 میلیون و 900 هزار تن برشمرد و افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد هشت درصدی دارد.
شهامت یادآور شد: در این بازه زمانی همچنین یک میلیون و 340 هزار مسافر نیز در استان جابه جا شده که نسبت به مدت مشابه 10.5 درصد کاهش دارد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7557*6054*خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.