به گزارش ایرنا خشکسالی 18 ساله در خراسان جنوبی باعث شده عشایر برای پرورش دام خود هزینه های سنگینی را متحمل شوند به گونه ای که به اذعان آنان پرورش دام نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه آنان را متضرر نیز می کند.
از سوی دیگر خشکسالی های چندین سال اخیر مراتع استان را فقیر کرده که با این شرایط باید عشایر دام خود را با علوفه دستی پرورش دهند و در کنار خرید آب، خرید و گرانی علوفه آنان را نگران کرده است.
به گفته عشایر از ابتدای امسال تاکنون قیمت انواع علوفه دامی به صورت میانگین 15 تا 25 درصد افزایش یافته و به طور مثال هم اکنون هر کیلوگرم گوسفند زنده 15 هزار تومان از عشایر خریداری می شود در حالی که قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام زنده برای عشایر 17 هزار تومان تمام می شود.
زندگی عشایر متکی به دام است و هر مشکلی در این بخش می تواند بر زندگی آنان تاثیر منفی بگذارد و با وجود خشکسالی های اخیر و گرانی علوفه، عشایر مجبورند تعدادی از دام های خود را به فروش برسانند تا بخشی از هزینه پروار مابقی دام های خود را تامین کنند.
البته اداره کل امور عشایری خراسان جنوبی برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی به عشایر تسهیلات پرداخت می کند که با وجود خشکسالی های اخیر و کاهش درآمد، آنان توان بازپرداخت این تسهیلات را ندارند و به اذعان عشایر تنها کمک بلاعوض دولت است که می تواند مرهمی بر دردهای آنان باشد.
یکی از عشایر دشت گلورده درمیان روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: گرانی علوفه در چند سال اخیر بخصوص در سال جاری کمر عشایر را خم کرده است.
رضا نهتانی با بیان اینکه افزایش قیمت علوفه اقتصاد خانوار عشایر را تهدید می کند گفت: با شرایط نرخ علوفه امسال، پرورش دام برای عشایر صرفه اقتصادی ندارد.
وی اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها و فقر علف در مراتع و چراگاه ها، اکثر عشایر مجبورند دام خود را با تغذیه دستی سیر کنند و در سال جاری پروار کردن دام هزینه ها زیادی به عشایر تحمیل کرده است.
وی با اشاره به اینکه عشایر از مرداد تا پایان امسال مجبورند برای دام خود علوفه خریداری کنند گفت: تمام درآمد عشایر صرف خرید علوفه می شود و آنها مجبورند تعدادی از دام های خود را برای تعلیف سایر دام ها به فروش برسانند.
نهتانی عنوان کرد: زندگی عشایر وابسته به دام است و تنها منبع درآمد آنان فقط دامداری است خشکسالی ها چندین ساله منبع درآمد عشایر را به شدت کاهش داده است.
وی افزود: خشکسالی ها تعداد دام عشایر را به شدت کاهش داده به طور مثال سال 89 بیش از 210 دام را پرورش می دادم که هم اکنون 57 دام را پرورش می دهم.
وی گفت: در سال های گذشته خشکسالی به دامداران و عشایر خسارت زیادی وارد کرده که هنوز برخی از آنها بدهکارند و برخی هم چک های بلندمدت یک ساله و 2 ساله از دلالان بابت فروش دام سال های گذشته خود دارند.

**کمبود علوفه در مراتع و گرانی آن
یکی از عشایر شهرستان نهبندان هم با بیان اینکه امسال قیمت دام زنده نسبت به پارسال افزایش یافته است گفت: ولی قیمت تمام شده پرورش دام بیش از قیمت فروش آن است و باز هم عشایر متضرر می شود.
علی بهلولی عنوان کرد: کمبود بارندگی، خشکسالی و مشکلات تهیه علوفه برای دام ها در کاهش رونق صنعت دامداری منطقه تاثیر محسوسی خواهد گذاشت.
به گفته وی گاهی عشایر برای تعلیف دام خود باید مسیر های طولانی را طی کنند که این موضوع باعث لاغری دام و اذیت خود عشایر می شود، کمبود علوفه در مراتع و گرانی آن در بازار درد و مشکل اصلی عشایر است.
این عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: در مراتع و چراگاه‌ها اغلب جزء تعدادی هیزم و بوته خار چیزی برای تعلیف دام وجود ندارد.
بهلولی افزود: اداره کل امور عشایری تسهیلات خوبی به عشایر می دهد که به دلیل خشکسالی های چندین ساله و کاهش درآمد توان بازپرداخت این تسهیلات را نداریم و خیلی از عشایر به دلیل گرفتن وام در سال های گذشته به بانک ها بدهکارند.
وی گفت: هم اکنون بهترین زمان است که دولت برای حل مشکلات عشایر چاره اندیشی کند چرا که با ادامه خشکسالی ها عشایر با فروش دام خود مهاجرت را به عنوان آخرین گزینه حل مشکلات انتخاب خواهند کرد.

**افزایش 15تا 25 درصدی قیمت علوفه در سال جاری
مدیرعامل شرکت تعاونی عشایر درمیان هم گفت: در سال جاری نرخ علوفه دستی دام از جمله جو، کنسانتره، کاه و یونجه به صورت میانگین 15 تا 25 درصد افزایش یافت، به طور مثال از ابتدای امسال قیمت هر کیلوگرم جو به صورت نقدی 880 تومان بود که به یکهزار و 40 تومان در ماه جاری افزایش یافته است.
سید عبدالحکیم دادار با بیان اینکه هم اکنون 80 درصد دام عشایر با تغذیه دستی پرورش داده می شوند گفت: گرانی علوفه، عشایر شهرستان را نگران کرده و از طرفی تغذیه دستی دام، عشایر را با کمبود نقدینگی مواجه می کند.
به گفته وی هر گوسفند روزانه علاوه بر تغذیه در مرتع به یک کیلو و 500 تا یک کیلو و 700 گرم علوفه دستی از جمله جو، یونجه و کنسانتره نیاز دارد که با توجه به افزایش قیمت ها قشر عشایر نگران متضرر شدن خود هستند.
وی ادامه داد: هم اکنون هر کلیوگرم دام زنده از عشایر 15 هزار تومان خریداری می شود این در حالی است که قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام زنده برای عشایر 17 هزار تومان است.
دادار گفت: خشکسالی های چندین ساله اخیر، عدم بارندگی در سال زراعی جاری و فقر مراتع نابودی دام عشایر را نشانه گرفته که در صورت ادامه روند خشکسالی باید در چند سال دیگر سراغ عشایر شهرستان را در حاشیه شهرها بگیریم.
وی یادآور شد: بر اثر خشکسالی های چندین ساله و فقر مراتع آمار دام عشایر به شدت کاهش یافته است.

**گرانی علوفه هزینه های سنگینی بر عشایر تحمیل می کند
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه خشکسالی مهمان ناخوانده ای است که 18 سال در این استان تاخت و تاز دارد گفت: در چند سال اخیر خشکسالی و بر اثر آن فقر مراتع باعث شده تا عشایر دام خود را با تغذیه دستی پرورش دهند.
غلامرضا قوسی بیان کرد: خرید علوفه دستی از جمله جو، کنسانتره و سایر موارد هزینه های سنگینی را بر عشایر تحمیل می کند و در تمام روزهای سال دام عشایر علاوه بر تعلیف از مراتع با تغذیه دستی نیز سیر می شوند که بیشترین تغدیه دستی دام در فصل زمستان و کمترین آن در فصل بهار انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه افزایش تغذیه دستی در چند سال اخیر عشایر را متضرر می کند گفت: با وجود خشکسالی های چندین ساله اخیر باید عشایر همه ساله نگران گرانی علوفه و تامین آن با هزینه های بالا باشند.
قوسی گفت: برخی از خانوارهای عشایر قادر به خرید علوفه دستی برای دام های خود نیستند و این اداره کل نیز توان توزیع علوفه رایگان را ندارد ولی از ابتدای امسال تاکنون 30 هزار تن انواع نهاده های دامی با قیمت عادی بین عشایر استان به فروش رسیده است.
وی افزود: هم اکنون شرکت های تعاونی عشایر، علوفه دستی را در مناطق مختلف تامین می کند و امسال برای کاهش اثرات خشکسالی بر عشایر، 2 هزار تن جو مدت دار (9 ماهه) در حال توزیع است و یکهزار تن کنسانتره مدت دار (6 ماهه) نیز از هفته آینده توزیع می شود.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با گرانی نهاده های دامی قیمت فروش دام با قیمت تمام شده برای عشایر همخوانی ندارد گفت: در سالهای ترسالی به طور مثال دام عشایر 80 درصد از مرتع و مابقی به صورت دستی تغذیه می شد که با وجود خشکسالی ها هم اکنون بیش از 80 درصد علوفه دام عشایر به صورت دستی تامین می شود.
وی خواستار توجه جدی دولت به قشر عشایر شد و افزود: دولت باید با اختصاص اعتبار مورد نیاز کمک کند تا بخشی از هزینه های خرید علوفه عشایر این استان به صورت رایگان تامین شود تا آنان که از ناحیه خشکسالی زیان های زیادی دیده اند بتوانند دام های خود را نگه دارند.
به گفته وی کمبود بارش باران و خشکسالی چند سال اخیر مراتع این استان را ضعیف کرده که این وضعیت باعث کاهش تولید علوفه و لاغری دام های عشایر شده و از طرفی لاغری دام ها سقط جنین دام را به دنبال دارد.
قوسی گفت: از محل منابع مدیریت بحران برای خرید علوفه به شرکت تعاونی های عشایری و عشایر تسهیلات پرداخت می شود.
وی افزود: جامعه عشایری وابستگی زیادی به طبیعت دارند به گونه ای که در خراسان جنوبی مکان و زمان کوچ را مرتع تعیین می کند و در مجموع در چند سال اخیر در کنار خرید آب، گرانی علوفه نیز به شدت زندگی عشایری را با چالش مواجه کرده است.
جامعه عشایری استان یک میلیون و 200 هزار راس دام و 34 درصد دام سبک را در اختیار دارد.
13 درصد جمعیت بیش از 750 هزار نفر خراسان جنوبی عشایر هستند که هفت درصد جمعیت عشایر کشور در این استان سکونت دارند، خراسان جنوبی از نظر تعداد جمعیت عشایری بعد از فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان در جایگاه چهارم قرار دارد.
تاکنون 43 هزار و 489 نفر از عشایر استان در 135 کانون هدایتی و حمایتی اسکان و ساماندهی شده اند.
بنابر اعلام اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی میزان بارندگی استان در سال زراعی جاری نسبت به میانگین 25 سال گذشته 92 درصد کاهش داشته و این استان در پی خشکسالی 18 ساله همچنان با بحران کم آبی مواجه است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7556*6054
گزارش: حکیمه مصطفایی * انتشار: رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.