به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی روز پنجشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی افزود: فرهنگ از 2 بخش فر و هنگ تشکیل شده، فر به معنی بزرگی، جلال و شکوه و هنگ به معنای جمع است.
وی اظهار کرد: از مجموعه آنچه در مسائل اعتقادی، احساسی و اخلاقی در یک جامعه نهادینه شده از جمع آن یک ظهوری ایجاد می شود که به آن فرهنگ می گویند.
وی یادآور شد: جامعه ذخایر مختلف از زاویه های گوناگون جمع می کند که در عمل و گفتار افراد خود را نشان می دهد.
امام جمعه بیرجند گفت: رهبر معظم انقلاب یک کارشناس صحیح، دقیق، صادق و امین هستند و تمام مسائل را به درستی مشاهده و رصد می کنند، معظم له ابتدا به تهاجم فرهنگی و سپس نسبت به شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و غارت فرهنگی هشدار دادند.
عبادی افزود: اگر دشمن را دست کم بگیریم همه چیز را به غارت می برد، مقام معظم رهبری از خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند به عنوان شهر دین و ادب یاد می کنند از این رو باید این شهر را در مقابل تهاجم فرهنگی و غارت فرهنگی حفظ کنیم.
وی اظهار کرد: اعضای شورای فرهنگ عمومی استان مسئولیت بزرگی دارند و این یک امانت است.
امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه در دهه های اخیر تغییر زیادی در ملت ها ایجاد شده اما ذخایر موجود بسیار زیاد است ادامه داد: از این رو باید تصمیم بگیریم از پایگاه معنوی شورای فرهنگ عمومی برای مقابله با ناتوی فرهنگی، غارت فرهنگی و نفوذ فرهنگی استفاده کنیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: امروز چهل و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی در بیرجند برگزار شد و قبل از برگزاری این جلسه در روزهای اخیر اعضای شورای علمی مشورتی در استان تعیین شدند.
احمد محبی افزود: طبق آنچه توسط شورای فرهنگ عمومی به ما ابلاغ شده برنامه‌ها باید در قالب شناسایی و ارزیابی عملی، پیش‌بینی و رصد موضوعات اجتماعی و فرهنگی فراگیر ، شناسایی سنجش استعدادها و توانمندی‌های فرهنگی ، تهیه تدوین طرح‌های عملیاتی و... در استان باشد.
وی اظهار کرد: شورای نظارت باید در کنار شورای فرهنگ عمومی تشکیل شود، این شورا برای نامگذاری اماکن در استان تشکیل شده است.
مدیرکل فرهنگ و راشاد اسلامی استان بیان کرد: شورای نظارتی، بر انتخاب، نصب المان‌ها، مجسمه‌ها در داخل شهر نظارت دارد و نصب مجسمه‌ها باید همراه با مجوز از سوی این شورا باشد.
محبی گفت: شورای فرهنگ عمومی باید در زمینه موارد اجتماعی در جامعه مطرح شود چراکه شبکه‌های اجتماعی با برنامه‌های خود کانون خانواده‌ها را احاطه کرده و شاهد شکل‌گیری زندگی‌های دیجیتالی هستیم.
وی اظهار کرد: در جامعه شاهد افول اعتماد رضایت خود بر دیگران هستیم و تاثیر پذیری جوانان از شبکه‌های اجتماعی روز به روز بالا رفته که باعث رشد شایعه و افترا در جامعه شده که باید شورای فرهنگ عمومی پیش‌بینی وقایع فرهنگی آینده را داشته باشد.
وی ادامه داد: در حوزه شبکه‌های اجتماعی باید آفندی عمل کرده در حالی که ما در این حوزه پدافندی عمل می‌کنیم.
محبی اظهار کرد: در خراسان جنوبی 583 کانون فرهنگی هنری مساجد فعال است که 150 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با آنها ارتباط دارند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7559* 6054* خبرنگار-امیرشاهین نایبی فر* انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.