محمد شفیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: انواع سنگ عقیق در رنگ های متفاوت از عقیق کبود، خزه‌ای، زرد یا عسلی و قهوه‌ای با کیفیت بالا در شهرستان خوسف وجود دارد و لازم است با ایجاد کارگاه های فرآوری نسبت به افزایش درآمد بومیان و ایجاد ارزش افزوده برای آنها اقدام شود.
وی گفت: سیاستگذاری و برنامه ریزی در خصوص سنگ های قیمتی، نیمه قیمتی و تزئینی و فرآوری آنها از وظایف این دبیرخانه بوده که در آینده نزدیک این دبیرخانه در شهرستان خوسف راه اندازی خواهد شد.
وی ادامه داد: هم اکنون چند کارگاه نگین تراشی در شهرستان خوسف فعال هستند و تعداد زیادی هنرمند نیز به صورت خانگی در تولید و فروش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی فعالیت می کنند.
فرماندار خوسف با بیان اینکه قهر طبیعت، روستاییان را با چالش خشکسالی و کاهش محصولات کشاورزی روبرو کرده است افزود: این موضوع باعث شده تا بانوان روستایی با اشتیاق فراوان با کمترین هزینه به این رشته هنری روی بیاورند و از آن به عنوان منبع درآمد و امرار معاش خانواده خود بهره ببرند.
وی اظهار کرد: روستای هدف گردشگری 'خور' به عنوان طرح ضربتی اشتغال از مجموع 72 روستا در سطح کشور انتخاب شده که فرصتی بسیار مناسب برای گسترش کارگاه های تولیدی و خانگی در زمینه تراش سنگ است.
شفیعی از پیگیری ایجاد ناحیه صنعتی در روستای خور خبر داد و گفت: توزیع عادلانه درآمدها بین تمامی مردم منطقه برای توسعه این صنعت توسط بومیان به جد پیگیری خواهد شد.
وی اضافه کرد: شهرستان خوسف دارای پتانسیل های بی نظیر از مس (معدن قلعه زری)، سرب، روی (معدن سه چنگی)، مرمر و مرمیت (آرک)، پرلیت (سه چنگی)، ماسه، طلا (شادان و هیرد) و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است که لازم است از این ظرفیت بیشترین بهره گرفته شود.
فرماندار خوسف گفت: ایجاد دبیرخانه نقطه آغاز و لازم است با برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه تراش سنگ های قیمتی، تشکیل شرکت های تعاونی، ساماندهی کارگاه های کوچک در روستاها و ایجاد نواحی صنعتی در روستاها زمینه جلوگیری از خام فروشی این سنگ ها به وجود آید تا از ظرفیت آن با ارزش افزوده در جهت رفع محرومیت کویرنشینان خوسف بهره برداری کرد.
مرکز شهرستان خوسف در 35 کیلومتری بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
9866*3028* خبرنگار- سیدابوالفضل موسوی نژاد * انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.