غلامرضا قوسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در هشت ماهه امسال 90 هزار متر مکعب آب با هزینه 10 میلیارد ریال برای آبرسانی به عشایر استان حمل شد که از این میزان تاکنون هفت میلیارد و 400 میلیون ریال اختصاص یافته و 2 میلیارد و 600 میلیون ریال به صورت دیون بوده است.
وی عنوان کرد: در سال جاری 27 میلیارد و 500 میلیون ریال از محل بودجه ملی و استانی برای آبرسانی به عشایر استان مصوب شده که در صورت تخصیص کامل این اعتبار مشکلی در زمینه آبرسانی سیار به عشایر نخواهیم داشت.
مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی ادامه داد: برای اینکه حداقل نیاز آبی عشایر و دام آنان را تامین کنیم، سالانه به 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم، علیرغم آبرسانی سیار به عشایر در برخی شهرستانها عشایر اقدام به خرید آب از بخش خصوصی می کنند.
وی گفت: در زندگی عشایری چون دام تنها منبع درآمد و دارایی آنهاست، تامین آب برای دام عشایر از اهمیت اساسی برخوردار است.
قوسی یادآور شد: بر اثر خشکسالی های چندین ساله اخیر بیشتر چشمه ها و چاههای مالداری عشایر خشک و کم آب شده و بیشترین حجم آب ارسالی به کانون های اسکان عشایر برای دام عشایر استفاده می شود.
جامعه عشایری استان یک میلیون و 200 هزار راس دام و 34 درصد دام سبک را در اختیار دارد.
جمعیت عشایر خراسان جنوبی در سال 1387 بر اساس سرشماری عشایر کشور، 81 هزار نفر بود که از این تعداد، 40 هزار و 933 مرد و بقیه زن هستند.
13درصد از جمعیت 750 هزار نفر خراسان جنوبی عشایر هستند که هفت درصد جمعیت عشایر کشور در این استان سکونت دارند، خراسان جنوبی از نظر تعداد جمعیت عشایری بعد از فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان در جایگاه چهارم قرار دارد.
در حال حاضر 43 هزار و 489 نفر از عشایر استان در 135 کانون هدایتی و حمایتی اسکان و ساماندهی شده اند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*7556*6054*خبرنگار- حکیمه مصطفایی*انتشار- مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.