به گزارش ایرنا محمدرضا مجیدی روز چهارشنبه در نشست تخصصی میراث مکتوب، ایران اسلامی و حافظه جهانی در باغ تاریخی رحیم آباد بیرجند افزود: میراث مستند متعلق به همه جهان است که قابلیت تایپ و تکثیر داشته و متشکل از علائم است.
وی بیان کرد: خراسان جنوبی به لحاظ برخورداری از آثار تاریخی غنی است که متاسفانه هنوز بسیاری از نسخ خطی استان ناشناخته مانده است.
سفیر سابق ایران در یونسکو ادامه داد: باید با استفاده از فرهنگ سازی، عموم مردم را نسبت به شناسایی و حفظ آثار تاریخی و اسناد مکتوب دغدغه مند کنیم.
وی با بیان اینکه تاکنون آثار ملی زیادی در حافظه جهانی ثبت شده است گفت: خراسان جنوبی باید آثار خود را ابتدا ثبت ملی و ثبت منطقه ای آسیا و سپس در آثار جهانی به ثبت برساند.
مجیدی با اشاره به فرش خراسان جنوبی بیان کرد: مجموعه ای از نقشه های فرش تهیه و نگهداری شود تا قابلیت ثبت در حافظه جهانی را داشته باشد.
وی ادامه داد: در سال های گذشته نسبت به تشکیل ستاد معرفی توانمندی های خراسان جنوبی تاکید کردیم اما این ستاد تشکیل نشده است.
وی با اشاره به لزوم ایجاد شورای هماهنگی میراث مستند در خراسان جنوبی گفت: حفظ فرهنگ ملی نیازمند استفاده از تجارب نیاکان است.
دبیرکل مجمع مجالس آسیایی اظهار کرد: کمیته ملی حافظه جهانی از دستگاه های مختلف مثل صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی تشکیل شده است.
وی افزود: محافظت از میراث مستند و فراهم کردن زمینه دسترسی جهانی به آنها از جمله اهداف تشکیل این کمیته است و تشکیل آن در خراسان جنوبی ضروری است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از آثار مکتوب در صندوقچه هاست و عمر کاغذ محدود بوده و باید قبل از نابودی نیز از آن استفاده کرد.
مجیدی با بیان اینکه بسیاری از افراد حاضر نیستند اسناد تاریخی را در اختیار ما قرار دهند گفت: باید موزه ای برای میراث مستند تشکیل شود تا صاحبان اثر بتوانند به طور مستمر از این آثار بازدید کنند.
*7559*3028*خبرنگار- امیرشاهین نایبی فر * انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.