رضا برهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین بارش استان در دوره نرمال برابر با 5،7 میلیمتر است که این میزان از ابتدای مهر ماه امسال تاکنون 6،0 میلیمتر بوده است.
وی گفت: میزان بارندگی در مدت مشابه سال قبل 2،1 میلیمتر بوده است که در سال زراعی جاری تاکنون شاهد 50 درصد کاهش بارندگی هستیم.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه میزان بارش های استان در این دوره زمانی بسیار اندک است، نوسانات بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته چندان تاثیرگذار نخواهد بود.
رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی افزود: با توجه به میزان بارندگی در سال زراعی جاری تاکنون شهرستان طبس با بارندگی 4،1 میلیمتر پربارش ترین و بشرویه با صفر، کم بارش ترین شهرستان های استان بوده اند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود: از 40 محدوده مطالعاتی استان 21 محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی و بقیه محدوده آزاد و بدون تخصیص کشاورزی است.
به گفته حسین امامی از 11 هزار و 740 منابع آبی استان، 266 میلیون مترمکعب آب از 6 هزار و 252 رشته برداشت می شود.
به گزارش ایرنا وی اظهار کرد: در حال حاضر 95 درصد نیاز آبی بخش کشاورزی، صنعت، شرب و خدمات استان در 40 محدوده مطالعاتی از 6 هزار و 252 رشته قنات، سه هزار و 299 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 2 هزار و 189 دهنه چشمه یک میلیارد و 153 میلیون مترمکعب آب برداشت می شود.
سد مخزنی اسدیه (رزه)، حاجی آباد، شهید پارسا، فرخی قاین، دره بید، کریت و نهرین، هفت سد مخزنی خراسان جنوبی هستند.
خشکسالی متوالی بر اثر کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی موجب بحران کم آبی در استان خراسان جنوبی شده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
*3215*3028* خبرنگار- محمدرسول ابراهیمی اسفدن*انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.