احمد بهیاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا طراحی و اجرای زنجیره های تولید محصولات کشاورزی و دامی استان را از اقدامات انجام شده این صندوق عنوان کرد و گفت: این طرح ها با در نظر گرفتن اولویت منافع برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی اجرا شد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر 15 صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی شامل یک صندوق استانی، 11 صندوق شهرستانی و سه صندوق زنان روستایی در استان فعال و مجموع سرمایه این صندوق ها 630 میلیارد ریال است.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تعداد سهامداران حقیقی و حقوقی زیر پوشش این صندوق ها پنج هزار و 825 سهامدار است.
به گفته وی از جمله اقدامات بسیار خوب این صندوق ها می توان به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه یکساله با کارمزد چهار درصد به تعداد 21 هزار فقره از ابتدای تشکیل صندوق ها (سال 86) تاکنون به مبلغ چهار هزار و 625 میلیارد ریال اشاره کرد.
بهیاری افزود: در صندوق های اعتباری حمایت از توسعه بخش کشاورزی، اعتبارات فنی و اعتباری سازمان جهاد کشاورزی در قالب اجرای پروژه های نوین آبیاری به تعداد 2 هزار و 153 پروژه به مبلغ یکهزار و 67 میلیارد ریال پرداخت شد.
وی بیان کرد: همچنین اعتبارات صندوق توسعه ملی از سال 90 تاکنون به تعداد یکهزار و 268 پروژه و به مبلغ 805 میلیارد ریال در استان پرداخت شده است.
وی گفت: مهرماه گذشته نیز 26 فقره تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ 15 میلیارد و 363 میلیون ریال و 6 فقره تسهیلات سرمایه در گردش به مبلغ 13 میلیارد ریال از محل منابع داخلی صندوق پرداخت شده است.
مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خراسان جنوبی افزود: همچنین 17 فقره پرونده برای تشکل ها و بهره برداران بخش کشاورزی به مبلغ 10 میلیارد و 140 میلیون ریال برای دریافت تسهیلات از محل معدل حساب صندوق به بانک های عامل معرفی شد.
وی یادآور شد: براساس کار کارشناسی که با نظرسنجی از سازمان های جهاد کشاورزی استان ها و وزارت جهاد کشاورزی انجام شد، اگر این صندوق ها بتوانند نقدینگی مورد نیاز کشاورزان و دامداران سطح کشور را به میزان یک سوم مورد نیازشان تامین کنند در تولیدات بخش کشاورزی مثمره ثمر خواهند بود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه ارزش تولیدات بخش کشاورزی استان حدود 30 هزار میلیارد ریال است با توجه به بحث کارشناسی انجام شده در این صندوق ها به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم در بخش کشاورزی موثر واقع شویم.
بهیاری گفت: از این مبلغ اکنون 630 میلیارد ریال در اختیار صندوق ها قرار دارد و 9 هزار و 370 میلیارد ریال نیاز است که 49 درصد این مبلغ را دولت موظف است تامین کند.
وی افزود: مبلغ مورد نیاز سهم دولت برای جمع آوری سهم بخش خصوصی تشکل ها سه هزار و 748 میلیارد ریال است که بستر آن نیز در کشور فراهم شده است.
بهیاری گفت: بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه امسال قرار است 12 میلیارد تومان در قالب ماده 31 به سازمان جهاد کشاورزی برای تامین اعتبار صندوق های حمایت از بخش کشاورزی اختصاص یابد که انتظار داریم سهم استان نیز پیگیری شود.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028*خبرنگار - رقیه محمدی * انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.