به گزارش ایرنا محمدرضا رضایی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی (20 تا 26 آذرماه) افزود: پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند نیز یکی از پروژه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که اعتبار ملی دریافت می کند.
وی گفت: پروژه احداث کتابخانه مرکزی بیرجند از هفت سال قبل مطرح شد که در این مدت با همکاری اداره راه و شهرسازی مشکل تامین زمین آن سال گذشته رفع شد و 10 هزار متر مربع به آن اختصاص یافت.
وی پرداخت هزینه زمین این پروژه را از دیگر مشکلات آن دانست و بیان کرد: با پیگیری های انجام شده در سفر معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان، این وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه موافقت کرده و هزینه را پرداخت خواهند کرد که در صورت پرداخت آن، عملیات اجرایی از سال آینده آغاز می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی اظهار کرد: کتابخانه های عمومی استان مربوط به قشر یا فرد خاصی نیست و متعلق به همه جوامع و افرادی است که به نوعی در جوامع زندگی می کنند لذا هفته کتاب و کتابخوانی بهانه ای برای اطلاع رسانی اقدامات و فعالیت های انجام شده در یک سال گذشته است.
وی گفت: با گسترش روزافزون فضای مجازی گرایش به سمت کتاب و کتابخوانی کاهش یافته لذا باید به همان میزان که در فضای مجازی کار می شود برای توسعه فرهنگ در فضاهای حقیقی و طبیعی تلاش شود تا گرایش به فضای مجازی کاهش یابد.
رضایی توسعه کتابخانه های عمومی را یکی از راه های توسعه فرهنگ کتابخوانی عنوان کرد و افزود: برخی کتابخانه ها زیرمجموعه نهاد کتابخانه های عمومی مانند کتابخانه های مشارکتی در سراسر کشور از جمله استان فعال است.

** وجود 62 کتابخانه عمومی در استان
وی با اشاره به فعالیت 62 کتابخانه عمومی در استان خراسان جنوبی یادآور شد: این تعداد نسبت به مساحت و جمعیت استان کم است و هنوز برای رسیدن به ایده آل فاصله وجود دارد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی از وجود 650 هزار و 776 نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان خبر داد و گفت: این میزان نسبت به سال 93 حدود 23 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: در حال حاضر 38 هزار نفر عضو کتابخانه های عمومی استان هستند که این تعداد نسبت به سه سال گذشته حدود 14 درصد افزایش را نشان می دهد.
وی اظهار کرد: احداث و توسعه منابع کتابخوانی، فعالیتی نیست که توسط یک نهاد یا سازمان انجام شود علاوه بر اینکه اگر قرار باشد توسط یک دستگاه انجام شود با توجه به وسعت کار بخش دولتی قادر به انجام آن نخواهد بود لذا برای تحقق این مهم نیاز به مشارکت مردم، بخش خصوصی و افراد خیر است.
رضایی با اعلام اینکه درآمد این نهاد از محل سهم نیم درصدی اعتبارات شهرداری 383 درصد افزایش یافت گفت: در سه سال گذشته درآمد نهاد کتابخانه های عمومی استان از محل نیم درصد درآمد شهرداری ها از یک میلیارد و 130 میلیون ریال به پنج میلیارد و 460 میلیون ریال در سال 96 افزایش یافت.
وی اضافه کرد: سال گذشته 40 درصد از این درآمدها اختصاص یافت که این رقم امسال تاکنون 80 درصد محقق شده است.
رضایی بیان کرد: تا پایان سال 95 مجموع سهمیه کتابخانه ها از درآمد شهرداری ها 6 میلیارد و 500 میلیون ریال بود که پنج میلیارد و 300 میلیون ریال آن پرداخت شد.
وی ادامه داد: در سال جاری نیز این رقم 6 میلیارد و 500 میلیون ریال برآورد شد که تاکنون یک میلیارد و 700 میلیون ریال آن اختصاص یافته است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028*خبرنگار - رقیه محمدی * انتشار- رسول محمدحسنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.